akagebeck
Hej!
Hörde av en bekant att hennes man fått loppor efter att ha rengjort fågelbordet. Det låter lite smått otrevligt.

Hur noga bör man vara när man hanterar fågelbord och fågelautomater? Ska man ha skyddshandskar? Ska man rengöra fågelautomaterna innan man ställer in dem i garaget för förvaring?

Och för att inte tala om fågelbajs... ska man behandla det som giftigt avfall och hur rengör man bäst utemöblerna? Bör man desinficera med nåt? Det är ju lite läskigt om man tänker på att man faktiskt sitter och äter där.

Och då menar jag inte fågelinfluensebakterier utan mer "vanliga" bakterier. Hörde t ex att duvor i Stockholm ofta har salmonella... wacko.gif

Jag gillar fåglar och vill gärna ha dem på tomten, men jag undrar ibland om baseluskerna... sad.gif
Ramoth
Vanlig, "normal" renlighet räcker gott. Tvätta händerna å så där.
Att se fågelbajs som giftigt avfall låter helt verklighetsfrämmande.

Att få på sig några fågelloppor när man gör rent fågelbordet är nog mest frågan om ren otur.

Ja, det är smart att göra rent fröautomaten innan den ställs undan för sommaren. Då är den ren och fräch när den kommer fram igen nästa säsong. Men då gör man det för fåglarnas skull (och för att det ser trevligare ut).
Gossen Ruda
Visst finns det salmonellasmitta bland fåglerna men så där hemskt vanlig är den inte. Tyvärr sprids den lättare när man matar fåglarna eftersom många kommer dit och ibland skiter på frön som sedan äts av andra fåglar. Skyddshanskar är väl inte helt fel även om det knappast behövs. Undvik dock att andas in ev damm som virvlar upp.

Sen har vi fågelinfluensan men den behöver man inte bry sig om just nu. Alla ev smittade flyttfåglar har dött nu. Problemet kanske dyker upp till nästa vår men det vet vi inte. Vi lär nog få veta det genom media i så fall. Dock så brukar inte sjöfåglarna vara vanliga matgäster vid våra fågelbord. rolleyes.gif
KURT
Tänk på vad det finns för bakterier i vanlig jord! Där finns det t ex mjältbrandsbakterier och en massa annat farligt, och det flesta av oss överlever, även om vi inte skulle använda hansdskar i rabatten.
akagebeck
Tack för alla svar! Då vet jag att det inte är nån (större) fara. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon