Merlin
Jag behöver hjälp! För några månader sedan frösådda jag växthusgurka, melon och vintersquash och nu vet jag inte vilken planta som är vilken planta. Jag vet att det var urkorkat att inte skriva namnskyltar men det är typisk jag biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Nu blommar nån av dessa växter med ganska små gula blommor. Jag kan inte se om det är han eller honblommor - är nån av de självbefruktande? unsure.gif Blommorna ramlar hur som helst av......
Åsa, mälardalen zon 2
Har du några bilder på plantorna?
Merlin
Tyvärr - kameran funkar ej sad.gif . Plantorna har olika stora blad, de som blommar har rätt små blad.
Merlin
Nu har jag försökt pollinera blommorna sinsemellan. Jag kan inte se skillnad mellan han och honblommor (honbl. ska ha som en liten knopp vi skaftfästet men jag ser dem inte) wacko.gif wacko.gif Jag kanske befruktade hanblommorna sinsemellan laugh.gif laugh.gif
Jag vet inte ens om det är en sort som blommar eller om det är vintersquash/gurka/melon.......Kan de korsbefrukas så att man får en gurkmelon eller en melonsquash t ex smile.gif

Kan nån hjääääääälpa mig! Snääääääla!!! blink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vintersquashen har stora blommor melon och gurka har mycket mindre blommor. Oftast är det bara hanblommor i början.

Här är bilder som jag har:

Honblomma på squash (har du en sort som får runda frukter så är det en rund frukt bakom blomman)

Honblomma gurka

Vissa sorter inom cucurbitaceae kan korsa sig med varann så odlar man ex. många varianter squash/zucchini så brukar man rekommendera att man inte skördar frö, för korsningen syns enbart i fröavkomman inte i frukten.
Merlin
Då är det melon och gurka som blommar - blommorna är ganska små. En del ramlade av och jag tror att det bildas fruktanlag (ser ut som en minigurka kanske blink.gif ) bakom de som är kvar.
Växer vintersquashen mera kompakt och har stooora blad?????? De som inte har börjat blomma ännu är mycket lägre än de andra plantorna och har en mycket kraftigare stjälk wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp squash är mycket kraftigare i växtsättet än gurka och melon.
Merlin
ack och ve! sad.gif Blommorna faller fortfarande av. Trodde att jag såg nåt som liknade en förtjockning men icke...... sad.gif (snyft). Alla gurkor och melonplantor blommar för fullt för att sedan ramla av. Jag har gått från blomma till blomma i ett försök att pollinera dem men det fungerar inte. Misstänker att jag blir utan grönsaker.......
Christa
Om det är hanblommor så är det ju naturligt att de ramlar av. Är plantorna planterade där de skall stå? De kanske måste etablera sig på växtplatsen innan de orkar ge honblommor.

När det gäller gurka så skall de helst inte befruktas om man avser att äta gurkorna. De är inte alls kul att få "frögurkor". Gurkor blir det utan befruktning. Om de inte ser någon skillnad på blommorna så är det nog hanblommor. Honblommor på gurka ser ut som en liten gurka med en blomma i änden. De bästa gurksorterna sk F1 hybrider (tror de kallas så). De går inte så lätt i frö och är bitterfria. Första året jag hade växthus så fick jag gurkplantor av en granne. Jag fick slänga hälften av gurkorna för att de blev beska och aldeles taggiga var de.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon