lillgull
Hejsan !
Förra sommaren tog jag lite hemska bilder på ett slags slajmiga puppor i mitt äppelträd och la upp här på odlas-forum. Nån som minns det?

Fick rådet att det nog var äppelvecklare och att jag skulle sätta nån slags tejpremsa runt stammen innan första frosten.
Men det var inte helt säkert, det kunde vara rönnbärsmal. Då var det en annan metod som gällde..
Beroende på vilken typ av ohyra man då hade, fanns olika metoder att tillgå.
I slutet på augusti när jag stog på min lokala trädgårdshandel och skulle inköpa tulpanlökar såg jag en sån tejpremsa och tänkte att ja, det där måste va en sån där grej man ska sätta runt trädstammen på mitt äppelträd.
Men jag köpte ingen för jag tänkte att det var långt kvar till första frosten. Dessutom var jag rätt osäker på hur jag skulle lyckas veta exakt NÄR det var den första frostnatten. Innan den kom alltså..Om ni förstår...Hur förutspår man det?
Det gäller kanske att man är en flitig tittare av tv-vädret eller så? Det finns ju ett separat sjövädersrapport, för båttraffik och seglare. Det borde finnas en trädgårdsrapport också, för alla lantbrukare och trädgårdsvänner.
Iallafall, i helgen gick jag på min första stora odjursjakt i trädgården, hittade bla bladlöss på två rosor. Den striden vinner man ju lätt med såpa-sprit lösningen...
Men de här nedrans larverna! Folk anlitar proffisionella trädbeskärare, jag önskar man kunde anlita en proffsig exterminator som bara kom in genom trädgårdsgrinden och visste exakt vad som skulle göras och när.
Kolla in bilderna här och kolla även mitt album! Räddhågsna avrådes..

PS. Är jag den enda som jämnt lägger mina inlägg i fel forumskategori och sedan får detta påpekat för mig!? Detta inlägg postade jag först i kategorin "Djur och natur"... Man kaske inte kan säga att larver är djur men de tillhör iallfall naturen...

http://www.odla.nu/album/data/lillgull/4656_p48350.jpg

http://www.odla.nu/album/data/lillgull/4656_p48351.jpg
Gossen Ruda
Jaha, det var mycket det här. Beträffande att skriva i fel avdelning så bry dig inte om nån klagar. Gränserna är inte glasklara men det finns alltid såna som vet bäst. Bara du inte gör helt galet, en bild på en hund kanske inte passar bland pallkragarna. Om den nu inte sitter på en pallkrage.

Till saken. Beträffande när dom berömda klisterremsorna skall sättas upp så är det på hösten innan frosten. Man skall dock inte hänga upp sig på frostens ankomst, bara man är före. Det går bra i augusti men ju tidigare man sätter upp dom desto större risk är det att dom förlorar sin klistrighet men då får man sätta upp nya.

Anledningen är att man skall hindra honorna av Allmän frostfjäril att klättra upp i trädet för att lägga ägg. Vanligen kläcks äggen uppe i trädet på våren. Larven lever antingen fritt på bladen eller mellan sammanspunna blad. Fast från början lever den i och av knopparna och blommorna. Sen när larven ätit sig mätt och belåten firar eller kryper den ner till marken där den förpuppar sig några cm ner. Den färdiga fjärilen kläcks i sept-nov. Nu kommer vitsen med klisterremsorna, honan saknar nämligen vingar! Så för att komma upp i trädet måste hon klättra och det är svårt om det sitter en klisterremsa på stammen. Hanen däremot har vingar men det hjälper inte så mycket i sammanhandet.

Då är frågan, skall du satsa på klisterremsor? Nej, skit du i det. Frostfjärilen är en mätare och larven på din bild är förmodligen ingen mätarlarv. Jag skriver förmodligen för det ser inte så ut men jag skulle gärna sett larven från sidan, men den har oftast en mörk rygglinje som saknas på din bild.

Så det är troligast en äpplevecklare. På den tiden jag hade äppleträd och var tvungen att bekämpa den gick jag och tittade noga på träden på våren. Larverna lever från början i såna spinn du har på bilden och dom är lätta att se och bara klippa bort och slänga i soptunnan. Äpplevecklarens hona har vingar och gapskrattar åt klisterremsor. Däremot tror jag att det finns feromonfällor som hon eller hanen trillar dit på men det är inget för hemmaodlaren.

Rönnbärsmalen livscykel känner jag tyvärr inte till men det kanske nån annan gör? Jag har dock för mig att den larven är ljusare.
lillgull
Tack Gossen Ruda smile.gif .. Jag såg en bok på Akademibokhandeln idag , National Encyklopedins förteckning över dagfjärilar. Man kanske kunde hitta nått där? Jag har klippt bort larver och puppor där jag kommer åt och hittat dom, precis som jag gjorde förra året(bara det att jag e en månad före den här gången, hehehe).
Jag har två stora rönnar som står 3-4 meter ifrån mitt lilla grevenstein träd. Tyvärr så har jag ju inte gjort den ultimata beskärningen på trädet utan jag har heltenkelt låtit det växa lite högt, eftersom jag tycker att fruktavkastingen inte är den enda faktoren med i beräkningen.... Jaja.. Iallfall så jag kan inte hitta / förfölja/fotografera puppor eller larver så pass mycket jag skulle velat.

Apropå Feromon fällorna så såg jag faktiskt sånna fällor på min trädgårdsbutik i Ellagård!!! De har det.. Jag måste absolut pröva! Såg ut som en liten låda och innuti så ligger en liten doftgreja som de dras till av parningsinstinkten.
En annan ledtråd jag kanske borde tala om är att på vissa grenar så är det som om larverna eller något annat har "spunnit" "slajmat" en tunn tunn tråd ner i gräset, eller upp från gräset?wacko.gif . (Men detta hittade jag bara på två ställen)

Det kan ju hända att mitt stackars träd är som ett insektshotell? Både Rönnbärsmal och Äppelvecklare och några enstaka Bladlöss och små myror...
Gossen Ruda
Tyvärr lär du inte hitta dina skadedjur i en dagfjärilsbok, dom räknas alla till nattfjärilarna.

Jag har funderat lite över rönnbärsmalen. Honan av den arten lägger äggen i blomställningarna på rönnarna om jag kommer ihåg rätt. Sen lever larven i rönnbären. Finns det inga rönnblommor går hon på äpple istället.
lillgull
Så man borde kunna se larver i äpplena sedan då i såfall? om man har rönnbärsmal?
Vad jag minns så har jag inte haft några mängder av larver i frukten...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon