Full version: Frgtmigej
mulle
Jag vill ha nnu mera frgtmigej p skogsdelen av tomten. Nr r det bst att slnga ut frn? Nu eller p sensommaren?
Mulle
Gsis
Sensommar tror jag som har massor av frsdder - jag vill inte ha dom verallt i rabatten mad.gif Men kanske finns det andra rd fr dom som verkligen vill ha frgtmigej biggrin.gif

/sa
Biggan_
Jag fick mina bestllda frgtmigej-frer i gr. P psen med bl blommor str stiden angiven maj-juni, p psen med rosa blommor s str det att dom skall ss i augusti! Jag undrar frsts varfr det r skillnad p stiden p bl och rosa blommor? Dom heter likadant, Myosotis sylvatica, och har samma blomningstid. unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Green Thumb
Har mngder av frgtmigej som sjlvsr sig frn r till r. Nr de brjar bli graktiga p bladen river jag upp dem och skakar "kvasten" ut ver rabatten. Gjorde det denna veckan frresten (Zon 2). Frna ramlar villig av och s kommer de upp igen och blommor till nsta r.

Jag sdde rosa ssom det str p paketet och de blommade fint men sprider sig inte s villigt som de bla.
lolo
Lustigt, hos mig vxer den bla frgtmigej frn asfalten (visserligen sprucken asfalt) men inte i rabatten. Den vill inte ha s nringsrik jord, eller? Visst, kaukasisk frgtmigej har jag ju planterat och den trivs, men inte "vanlig" frgtmigej.
Green Thumb
Vet ej, lolo. Jag gdslar rabatterna rtt mycket och den vxer bde i sur och vanlig jord. Kan det vara s att du av misstag rensar bort frplantorna?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon