Cicci
Jag har i tre år försökt odla olika grönsaker. Problemet är att det kommer små vita maskar som äter upp mina grönsaker. Någon kom med förslaget att det kunde vara morotsflugelarver, men äter dessa annat också? De har angripit morötter, palsternacka, lök, rädisor mm. Potatisen har däremot klarat sig.

Är det någon som kan hjälpa mig med vad detta är för något och hur jag ska få bort dem.
Åsa, mälardalen zon 2
Morotsfluga kan gå på morot, palsternacka, selleri och persilja. Morotsflugan övervintrar i marken.

Vita larver i rädisor brukar vara kålfluga övervintrar i marken.

Lök kan få lökfluga som också övervintrar i marken.

Får man stora problem så bör man göra uppehåll några år med dessa grödor eller odla dem en bit från problemplatsen + täcka grödan väl med fiberduk, flugor kan ju flyga.

+En bra växtföljd i framtiden kan minska risken för större angrepp.
KURT
I växtföljden bör man alltså rotera grönsakerna, så att kålväxter odlas ett år, lökväxter ett annat osv. Skadedjuren är ofta specifika för vissa växtslag. Endel ohyra slipper man om man använder fiberduk.
Eva i Skåne
Inte lätt med växtföljd när man odlar i två pallkragar och har blandat morot, persilja, salladslök, rädisor och sockerärter wink.gif

Visserligen har jag tänkt mig fler pallkragar nästa säsong, så då kanske det är lämpligt att kolla upp vilka som ska vara i samma låda och sedan låta det gå runt varje säsong.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp det är svårt med växtföljd när man har liten yta själv har jag bara 3 fack (kallbänk) så jag försöker rotera så gott det går. Jag har ju även växthuset så skulle det bli problem med någon slags gröda så kan jag nog odla den i växthuset 1-2år och se om problemet avtar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon