Full version: Julrosens frön
Sagosessa
Mina julrosor (helleborus niger) fröade av sig rejält förra året. Lät fröna ligga kvar och var noga med att inte luka bort dem vid ogränsrensningen. Nu syns sedan lång tid inga frön längre men jag undrar hur lång grobarhet de har. Kommer de upp?
Jag har inte vågat ogräsrensa av rädsla för att rensa bort några små helleborusar. wub.gif

Årets julrosor har snart blommat över och fröställningarna har börjat svälla. Det dröjer ännu ett bra tag innan de öppnar sig, men om jag gjorde något fel förra året vill jag gärna göra rätt i år. laugh.gif
Ophelia
Ibland gror de snabbt och ibland tar de tid. De behöver varjefall få en kylningsperiod för att komma igång. Om du är orolig för alla frön och var de gror så kan du ju sätta tyg kring frökapseln där förna hamnar när kapseln öppnas.
ingrid fuxwall
Min enda julros har skapat många nya men många år tog det (borde kanske skämmas över att jag rensar så dåligt wub.gif ) Fast vid närmare eftertanke är det nog så att fröna ramlat ner i andra bestånd och på så sätt överlevt sleep.gif
kerstin z5-6
1 år är inte ovanligt
Ludvig Johansson
Har för mig att de behöver köld-värme-köld i 8 veckors perioder i mörker, gror i kylen. Fast är de kvar ute så kanske du får vänta tills nästa vår.
Sagosessa
Okej. Tack för svaren. Jag får vänta ett år till och se smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon