Full version: Blomman för dagen
anira
Jag sådde blomman för dagen utan att tänka på att den är giftig. Sist jag hade den på balkongen hade jag inte katt. Är det någon som vet om hela växten är giftig eller om det bara är fröna som är farliga? Katten har redan hunnit knapra lite på bladen – jag trodde plantorna stog på ett ”kattsäkert” ställe – men han har inte visat tecken på att må dåligt. Vågar jag ha ett par plantor på balkongen tror ni eller är det att utmana ödet?

Anira
yenny
Söker man å giftinformationscentralen hittar man detta:

Blomman för dagen
Ipomoea tricolor
Förgiftningar har inträffat då växten prövats i missbrukssyfte.

Åtgärd: Kontrollera risken hos Giftinformationscentralen

(jag tror det handlar om fröerna)

http://www.giftinformationscentralen.se/
anira
Jag vet inte riktigt hur jag ska tolka Giftinformationscentralens information. Kanske det inte är så farligt med själva bladen eller blommorna - för jag tror inte min lilla älskling tänker börja missbruka!

Fler råd mottages tacksamt.

Anira
catlady
Jag har läst om både luktärtor och blomman för dagen att hela växten är giftig, men fröerna värst. Har dock luktärtor ute på balkongen som katterna varit och nafsat lite på (innan jag hunnit skälla på dem) och de mår finfint (katterna). Så jag tror det ska till en liten "portion" växt innan du behöver åka till veterinären.
anira
Jag behåller nog blomman för dagen, men försöker sätta den så katten inte kommer åt så bra. Om jag också har lite kattgräs på balkongen kanske han äter det istället.

Tack för svaren.

Anira
Allis
Det är fröna som är giftiga
Whiskuchi
CITAT (Allis @ 31-05-2006, 23:07)
Det är fröna som är giftiga

Gäller samma för luktärt, att fröna är giftiga men inte själva plantan?
catlady
Vad jag förstod från det jag läste så var det fröna som var giftigast, men plantan också lite, i alla fall med luktärtorna. Är inte helt säker på Blomman för dagen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon