|
Whiskuchi
30-05-2006, 16:40
Jag har en bit av tomten som helt saknar avgräsning. Funderar på om jag skulle ha en rosenhäck där, jag är svag för doftande blommor och rosor är ju även fantastiskt vackra Problemet blir då genast vilken sort jag ska ha. Den måste vara lättskött och tålig, helst inte vara rosa (men gärna åt det orange hållet), bli ca 1,5 meter hög (och gärna lika bred), dofta, remontera, ha stora blommor och gärna även få nypon Jag inser att det förmodligen är kört att hitta en ros som uppfyller alla önskemål - men en blandad häck kanske..? Då kan man ju ta några remonterande, några med nypon etc. Vilka färger passar bäst att blanda ihop - och vilka rosor kan tänkas uppfylla kraven om man får välja mer än en sort? Det är en sträcka på ca 10 meter, blir det fint kan jag riva ett staket och fortsätta tio meter till Vore tacksam för svar av rosexperterna här (jag vet att ni finns)
Det finns en massa rosor som du kan ha i din zon, men en häck skulle jag ändå valt en tuffis som inte fryser bort. En Rugosa ros skulle jag valt för dom blommar till senhöst, är friska och tål en kall vinter.  Pink Grootendorst, denna ros finns i vitt och rött har planterat båda i vår. Denna ros är underbar, alltid utan allt krågel. Annars Rose de Rescht, Jaques Cartier, Mme Boll, Therese Bugnet, eller Louis Bugnet vit, sista två ständigt blommande Kanandarosor. Två vackra Rugosa är Rugspin och Ruskin 1.5 m röda, eller vita Souvenir de Philemon Cochet 1.5 m och lika bred.
Whiskuchi
30-05-2006, 19:06
*bildgooglar* Kanske nååån rosa då...
Allas favorit Louis Bugnet vit med en lila kant, frisk blir ca 1.5 - 1.80  Min har redan stora knoppar nu, och blommar ständigt.
Whiskuchi
30-05-2006, 20:00
CITAT (Kajsa @ 30-05-2006, 20:41) Allas favorit Louis Bugnet vit med en lila kant, frisk blir ca 1.5 - 1.80 Perfekt, minst en sån får det bli!! *planerar för fullt*
Jag glömde skriva den doftar gott också och zon 6 den har inte frusiti ner en cm här efter 4 år, bor i zon 4
Whiskuchi
31-05-2006, 14:37
Jag råkade snubbla över AoT:s roslista och föll för följande arter (lutar åt att det blir blandade milda färger mot vitt, gult och ljusrosa):
Louis Bugnet Mme Hardy Aïcha Charles Austin Chloris Frülingsgold Nevada Plena (Finlands Vita Ros)
Är de lättskötta? Visst kan jag tänka mig att beskära vid behov, men att behöva skära hårt varje år vill jag inte. Trivs de med samma levnadsbetingelser? Det blir väldigt soligt läge...
Jag vet inte så mycket om alla dessa sorter, men en synpunkt: Det är väl väldigt stor storleksskillnad på Nevada och Plena om jag fattat rätt... Frühlingsgold har jag. Min är bara 1 år, men den växer som attan och verkar frisk och stark. Frös bara tillbaka ytterst lite på en gren i år (zon 3). Är nu ca 1,25 meter hög från att ha varit en pytteplanta när jag planterade den förra året.
Whiskuchi
31-05-2006, 15:02
Mja, och Aïcha verkar inte heller bli så stor.. tänkte att man kanske kan sätta de högre sorterna mer utåt kanterna, och de lägre i mitten av rossträckan (räknar numera helt med att behöva ta bort staketet och göra en lååång rosenhäck  )
kerstin z5-6
31-05-2006, 15:31
 inte så stor? ... :)Aicha 2m åt alla håll ? Louis Bugnet kanada -evighetsblommande Mme Hardy blommar 4v Aïcha vår försommar -ibland kort sent flor till-aldrig i juli Charles Austin startar lite senare men kör juli till frost Chloris blommar 4v juli Frülingsgold- vår försommar hög stor Nevada startar tidigt och blommar länge -blir gigastor Plena (Finlands Vita Ros) kort intensivt flor före midsommar -jättebuske"! Du ska ha alla sorterna , men de kanske inte passar i samma häck (Fö tycker jag att endast Hansa är trist nog att få vara häck , övriga ska gnistra o glimma som kristaller , med egna sällskap i egna rabatter ett par sorter i varje . Samma grupp i samma rabatt/häck är ett bra tips Alltså kanadensiska och ev övrigt remonterande för sig gallica för sig Försommarblommande för sig alba -gammaldags rosor rabattrosor osv Men DU -ska ha dina rosor precis som du vill Själv har jag en rabatt med 12 st P Dawn  Skulle jag ha häck ev skulle det bli Louis och Therese Bugnet , blandat
Whiskuchi
31-05-2006, 15:44
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-05-2006, 16:31)  :lol: :lol: inte så stor? ... :)Aicha 2m åt alla håll ? Oj, jag som trodde på vad någon skrivit på AoT:s roslista, "Aïcha, som de flesta pimpineller blir inte mycket mer än 120-150cm hög, men mycket bero på hur hon mår på sin plats"  edit: jag är ett blindstyre, längre ner står det att den blir jättestor *fniss*
kerstin z5-6
31-05-2006, 15:51
de vedartade buskar som rosor är kan ju ta lite tid .. men förr eller senare exploderar de stora -och för det mesta är de inte snygga hårt nedklippta
Ophelia
31-05-2006, 17:48
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-05-2006, 16:31) Själv har jag en rabatt med 12 st P Dawn  Hmmm...måste absolut vara något fel för den rabatten finns inget foto på i ditt album. Det är ett krav att en sådan bild ska tas nu i sommar i dess prakt
Whiskuchi
31-05-2006, 18:38
kerstin z5-6, jag tog en titt i ditt album... vilken trädgård du har! Fantastisk!!
Har du måtten på dessa rosor, enligt LÅG så här STORA Aicha 3 x 2.5 m Nevada 3 x 2.5 m Fruhlingsgold 3 x 2.5 m Plena 2.5 x 2.2 m Övriga ca 1.5 m I din zon blir rosorna säkert så här med åren.
kerstin z5-6
31-05-2006, 20:59
ok -jag lovar -ska jag ta en bild på rabatten med 12 Goldbusch med  ?
Whiskuchi
01-06-2006, 14:16
CITAT (Kajsa @ 31-05-2006, 21:57) Har du måtten på dessa rosor, enligt LÅG så här STORA Aicha 3 x 2.5 m Nevada 3 x 2.5 m Fruhlingsgold 3 x 2.5 m Plena 2.5 x 2.2 m Övriga ca 1.5 m I din zon blir rosorna säkert så här med åren. Ojoj, ja, jag får definitivt riva staketet  (och varför inte redan nu planera in var jag ska sätta fler rosor??)
Ophelia
01-06-2006, 18:23
CITAT (kerstin z5-6 @ 31-05-2006, 21:59) ok -jag lovar -ska jag ta en bild på rabatten med 12 Goldbusch med  ? Ja bitte
Whiskuchi
03-06-2006, 20:12
*väntar på bilder*
Ophelia
03-06-2006, 20:13
CITAT (Whiskuchi @ 03-06-2006, 21:12) *väntar på bilder*  Ich auch
Whiskuchi
04-06-2006, 21:41
*väntar fortfarande* I morgon åker vi och köper rosorna (troligtvis). Så nu vet jag vad jag ska göra på min lediga dag iaf
kerstin z5-6
04-06-2006, 21:56
Jamen vill ni se blad `? Jag väntar till de blommar tror jag ...
Whiskuchi
04-06-2006, 22:06
Jaha, jag trodde du hade bilder på dem, fast du inte lagt in dem i albumet bara Då kan jag tänka mig att vänta
Whiskuchi
05-06-2006, 15:08
Nu har jag varit och handlat rosor. Blev två Ritausma, två Nevada, två Frühlingsduft och fyra Finlands Vita Ros Nu väntar jag bara på att kaffet ska bli klart, efter fikat ska de i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|