Full version: Vindskydd
dajo
Hej!

Jag skulle behöva plantera en buske eller ett träd som kan fungera som vindskydd, gärna löv men barr skulle också kunna fungera.

Trädet/busken skall stå på en grusplan SV-läge i Zon 2 och ganska vindutsatt. Den får gärna bli 3-4 meter men inte så mycket högre, bredden kan vara omkring 2-3 meter. Funktionen är viktigt så den skall vara tät men samtidigt får den gärna vara vacker också. Eftersom det är en grusplan som jag skall gräva ur en rabatt på (endast för trädet) är platsen väldränerad. Fick jag med allt nu tro...

Själv funderade jag på någon häggmispel som jag vet är tåliga mot både blåst och annat, men jag tar tacksamt emot förslag rolleyes.gif
dajo
Vid närmare eftertanke är det ju ett stort plus om det fungerar som vindskydd även vintertid, så barrträd är kanske inte så dumt.
Hade det fungerat att jag förmodligen slagit upp ett plank men eftersom det är mer eller mindre mitt på gårdsplanen faller det ur estetiskt perspektiv wink.gif
Cilla
Grusplan i torrt, blåsigt läge, det är inte så lätt det. Om gruset ligger på sättsand eller geotextilmatta skulle jag inte tänka på ett träd alls. Minst av allt ett vintergrönt träd.

Träd kan inte växa i sättsand med grus på, de vill ha jord, berikad varje år av fallande löv.

Om det är grus direkt på naturligt jordskikt kan man tänka sig oxel, särskilt om du kan tänka dig ett lite högre och bredare träd. Oxel tål och tar mycket vind, tål torka bättre än andra, har vit blom och röda bär. Hagtorn, t ex amerikansk, är ett annat litet torktåligt träd men det tar inte lika mycket vind och det blir också större än det du beskriver.

2-3 meter i höjd är ingen höjd för träd, då är det bättre att tänka på buskage. Många vildrosor kan växa torrt och vindutsatt.
dajo
Ok, tack!

Marken är morän, ursprungligen barrskogsmark. Ovanpå detta är det lagt markduk och sedan cirka 30 cm bärlager (kross). Vet inte hur jag skapar bästa förutsättningarna för en planta men min tanke var att gräva ur i storleksordningen 1 kubikmeter och klä med markduk och sedan fylla med vanlig matjord.
Cilla
1 kubikmeter rotutrymme är inget för de träd jag föreslog. Det är ett utrymme som med bevattning kan fungera för en tålig buske.

I stadsträdssammang med ungefär samma markförhållanden som hos dig talar man om minimum på 12 kubik rotutrymme för ett träd + 4-5 meter öppen jordyta. Om man är beredd att vart 10e år eller så spola ned ny humus och näring vill säga.
tone
Rönn, silverbuske och häggmispel går i liknande läge hos mig. De klarar mycket vind och verkar inte vara så kräsna med näring och fukt. Jag lägger inte markduk i planteringsgroparna utan satsar på att trädet/busken ska växa ut i omgivande jord. Grovt sett blir rotsystemet lika stort som kronan.

Annars kan jag rekommendera plank med spalje upptill. Hos mig går klätterrosorna Helena Hybrida och Polstjärnan bra även där nordvästvinden ligger på. /Tone
dajo
Tack för svaren!

CITAT
I stadsträdssammang med ungefär samma markförhållanden som hos dig talar man om minimum på 12 kubik rotutrymme för ett träd + 4-5 meter öppen jordyta
Ojoj, nu växer det ju en del träd runtomkring direkt i moränen som finns i marken under vårt bärlager, så jag antar att buskens rötter kan leta sig ut i det om jag skippar markduken. Men jag skall försöka ta till vad det gäller gropen.

CITAT
Rönn, silverbuske och häggmispel går i liknande läge hos mig.

Var hos Zetas i helgen och det blev en Kopparhäggmispel, köpte ett lite större stort exemplar (1,5-2 meter). Men det tar ju ett tag innan det blir vindskydd som är något att tala om av det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon