|
Har investerat i billig digitalkamera, där det mesta är automatiskt. På gott och ont. Och här finns ju så många mästerfotografer att lite tips säkert kan fås  Kameran är en Kodak cx7220, och har följande "program": Auto Porträtt Natt Landskap Närbild Auto och närbild säger sig själv. Men, vad innebär "Porträtt"? I kameran står "Use for full frame photos of people and other subjects". Fullbildsfoto alltså. Men vilka inställningar i kameran ändras? Porträtt, då kan man ju tänka sig att föremålet står stilla och att slutartiden kan förlängas och man kan använda långsammare men finare film. På en vanlig kamera alltså. Och "Natt", "use at night to capture both foreground and background", vad innebär den? Ska den användas när det är för mörkt för autofokusen att fungera? Borde inte Auto-läget defaulta till Natt då, om den inte kan fokusera? Och "Landskap", vad gör den? Kameran vill ändå autofokusera, så jag fattar inte vad som är vitsen med läget. Men kanske ska man ändå använda den för att ta kort på långt håll?
Hm, fyller på med en fråga till:
Om man har ett stort minneskort, och ett litet, vilket är då smartast att använda i strömbesparingssyfte? Inte så ofta man har behov av att kunna ta 472 bilder liksom, då kanske det räcker med kortet som klarar 50.
Hannele
30-05-2006, 21:05
CITAT (Pirum @ 30-05-2006, 21:49) Om man har ett stort minneskort, och ett litet, vilket är då smartast att använda.. Man ska aldrig lägga allt på ett kort... bättre med två ganska stora än ett jättestort. Det kan ju hända något... (jag har i trötthet slängt allla bilder på resa.) Jag klarar inte en resa med bara 472 bilder.. Man vill fota mycket - dessutom är det ju gratis.
Ja, där är ju en nackdel med det digitala, det är så lätt gjort att man förlorar typ ALLT. En hårddisk kan krascha när som helst, en CD man använt till backup kan få en repa om den ramlar i golvet (mot något vasst) eller fastnar i CD-spelarluckan. Eller så kan man tappa bort CDn. Jag har som mål att få alla viktiga bilder utskrivna. Vilket är lättare sagt än gjort då man ju dessutom får så många att man inte orkar kolla igenom dem
Hannele
30-05-2006, 21:51
CITAT (Pirum @ 30-05-2006, 22:31) då man ju dessutom får så många att man inte orkar kolla igenom dem  Direkt efter resor sorterar jag alla bilder i olika mappar Jag har jättebra koll och ordning på mina digitala bilder - vilket jag inte kan säga om pappersbilder..
Gossen Ruda
31-05-2006, 09:18
Har du varit inne på Kodaks hemsida beträffande din kamera? Där finns en liten förklaring under självstudier, fast på engelska.
CITAT (Pirum @ 30-05-2006, 21:49) Hm, fyller på med en fråga till:
Om man har ett stort minneskort, och ett litet, vilket är då smartast att använda i strömbesparingssyfte? Inte så ofta man har behov av att kunna ta 472 bilder liksom, då kanske det räcker med kortet som klarar 50. Minneskortets storlek har ingenting med strömåtgång att göra. Det går alltså inte åt mer energi med ett större kort än ett litet. Tänk på att ibland formattera minneskorten (dock utan bilder på!). Det förlänger livslängden på korten.
Gossen Ruda : Hm, ja, där stod ju lite grand ja. Tack för tipset.
LarsV : Ok, skillnaden kan anses som försumbar tydligen, låter bra. Formatera korten, på vilket sätt ska det förlänga livslängden?
Kamerans Auto ger skarpa och hyfsat bra bilder men "ser" alla motiv som lika. Motivprogrammen har förinställt Iso värde, bländare och slutartid mm anpassat för just det motivet du ska fota. Framför allt så blir färgerna rätt som t ex hudton, himmel, gräs mm
Porträtt: Skärpeljupet minskar så att bara ansiktet blir skarpt och bakgrunden blir oskarp. Rätt hudton. Natt: Blixten i kombination med lång slutartid ser till att även bakgrunden framhävs. Landskap: Liten bländare gör att hela bilden blir skarp. Färgerna grönt och blått optimeras.
Testa att ta bilder med både Auto och resp motivprogram och jämför sen så ser du skillnaden.
Klura : tack, de svaren var bättre än svaren från Kodak  Visst ska jag leka och testa  Hade för övrigt gärna haft manuell avståndsinställning som val, jag tog några bilder på ympade äppelgrenar häromdagen, och då var det svårt att få den att fatta att fokusera på smala ympen. Fast det löste sig genom att jag lät den fokusera på lite tjockare stam på samma avstånd och sen vred kameran mot ympen innan jag tryckte knappen ända ner.
CITAT (Pirum @ 31-05-2006, 10:51) LarsV : Formatera korten, på vilket sätt ska det förlänga livslängden? Som jag förstått det så finns det rester kvar på kortet efter en bild. Efter att du fört över bilden/tömt kortet finns rester kvar. Ju fler gånger du tömmer kortet, desto mer "slagg" ackumuleras. Till slut finns risken att kortet därför slutar fungera. Vid formatering tar du bort slagg.
*Stintan*
31-05-2006, 20:02
Hur gör man för att formatera korten?
Brukar finnas i någon meny på kameran. Och ja, speciellt om man inte brukar tömma kameran på alla bilder utan raderar en del och tar nya kort, då kanske korten blir lite splittrade  Kan ju vara bra att formatera om inte annat för att göra det lättare att återfå framtida skadade kort kanske. Eller nåt.
Whiskuchi
31-05-2006, 20:30
CITAT (LarsV @ 31-05-2006, 20:55) CITAT (Pirum @ 31-05-2006, 10:51) LarsV : Formatera korten, på vilket sätt ska det förlänga livslängden? Som jag förstått det så finns det rester kvar på kortet efter en bild. Efter att du fört över bilden/tömt kortet finns rester kvar. Ju fler gånger du tömmer kortet, desto mer "slagg" ackumuleras. Till slut finns risken att kortet därför slutar fungera. Vid formatering tar du bort slagg. Precis samma sak gäller för övrigt för datorn, hårddisken mår bra av att i alla fall defragmenteras då och då  Om man nu inte vill/vågar formatera vill säga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|