Full version: Nu blir jag less
LadyG
Nu måste jag få gnälla av mig. Först kom pollenstormen och slog knock på mig, fine. Sån't händer.

Men vad har jag gjort för att nästan omedelbart, så fort eländet lugnar sig, åka på någon typ av bronkit som gör att jag hostar gegga dygnet runt?!

Så här risigt har jag inte mått i lungorna ens när jag rökte! Fy vad orättvist!

Undrar om det kan vara samma skit som maken åkte på för två, tre veckor sen. Han hostar än, fast hans övergick i lunginflammation, och tuggar medicin.

Nåja, jag ska till farbror doktorn imrogon så ska vi väl få saken ur världen, jag behövde bara ventilera min frustration över att inte fått vara riktigt frisk på hela våren.

Och som om inte det var nog har den fina häggen jag brukar gå och sniffa på i Sumpan fått så mycket stryk sist det blåste att den ska ner (om den inte redan blivit nertagen). sad.gif

Det blev jag nog mest ledsen över faktiskt, för den var stor och jättevacker. Och den luktade underbart. Hostan lär väl gå över, och det finns allergimedicin men den fina häggen får jag inte se igen.

sad.gif
Gossen Ruda
Välkommen i gänget. Host-host. rolleyes.gif
LadyG
Vi får hosta tillsammans smile.gif
hellen99
Verkar vara samma sjuka som de flesta har just nu! Först pollen och just när man börjar känna sig liiiite bättre.....då slår förkylning och halsinfektioner till och slår ut en så man inte orkar göra ett dyft knappt ens lyfta sin bok till näsan! Och lyckas man så droppar det snor ner i den och man måste upp och hämta näsdukar!
Skönt att få gnälla lite..... wink.gif
Bara hoppas att det går över snart, har gått så här över 1 vecka nu!
yenny
Usch det där låter inge vidare sad.gif
Hoppas man klarar sej från det... har ingen lusta att bli dassig igen just när björkpollena börjar ge med sej.
Bettson
Har nyss skickat hem en väninna med örtpulvret jag brukade ha till hästen när den hade hosta.

Hon skall sjunga på lördag och halsen är irriterad. Hennes man såg väldigt skeptisk ut när jag sa att det var samma som jag gav hästen.

Vänninnan var så desperat så hon var beredd att prova vad som helst.

Men bli inte så förskräckta, jag har provat själv också, det funkar.

Fast snacka om hästkurer laugh.gif laugh.gif laugh.gif
LadyG
*hostar sönder sig*

Det är inte lätt att sova heller sad.gif
Yin o Yang
Jag är inne på min tredje hostvecka (eller rent av fjärde) nu sad.gif mad.gif . Första veckan var jag hemma från jobbet, tog medicin inför natten för att få sova mer än några minuter i taget. Är lite bättre nu, men det är många som drabbats sad.gif . I natt hostade jag jättemycket igen mad.gif
Bettson
Be doktorn om lite acetylcystein. Hjälper på två timmar smile.gif
AnitaO
Jag fick ett recept på Coccilana och det var ju toppenbra så länge det varade.
Nu är den slut och nu är det host, host, host igen sad.gif sad.gif
LadyG
Samma medicin som jag fått. De varnade för att man blir vimsig av den, stämmer det?

Svaren från lungröntgen får jag inte förrän imorgon däremot sad.gif
stina
CITAT (LadyG @ 31-05-2006, 15:53)
Samma medicin som jag fått. De varnade för att man blir vimsig av den, stämmer det?

Det är ett typ morfinpreparat så visst blir man trött. En vanlig biverkning är också kramp i gallgångarna - gör ont som f-n!!! Man ska heller inte ta det om man har slemhosta, endast vid torrhosta. Att förhindra hosta vid slemhosta är skadligt. Jag blir illamående av Coccilana, men visst slutar man definitivt att hosta.... Vet dock inte vad som är värst.

/Stina
Magdis
CITAT (stina @ 31-05-2006, 16:23)
CITAT (LadyG @ 31-05-2006, 15:53)

Det är ett typ morfinpreparat så visst blir man trött. En vanlig biverkning är också kramp i gallgångarna - gör ont som f-n!!! Man ska heller inte ta det om man har slemhosta, endast vid torrhosta. Att förhindra hosta vid slemhosta är skadligt. Jag blir illamående av Coccilana, men visst slutar man definitivt att hosta.... Vet dock inte vad som är värst.

/Stina

Trött och trög i magen kan man bli. Och som Stina skrev, gallbesvär kan man få om man har tendenser till att få det annars också. Jag fick inte det dock.

Jag har använt Coccillana en gång och det var verkligen effektivt mot hosta. Jag fick det utskrivet av en kirurg när jag gjorde min sjuksköterskepraktik på operation. Det var inte så kul att stå och tokhosta tills man nästan spydde när man försökte hålla i operationshakarna. Det var bara torr rethosta jag hade då, har man lunginflammation eller mycket slem ska man inte använda Coccillana.
LadyG
Mycket underligt för det står på flaskan "Innehåller även cocillanaextrakt och senegaextrakt som traditionellt anses ha en viss slemlösande effekt." och jag fick den mot slemhosta.

Är det samma medicin vi pratar om: Cocillana-Etyfin?
Magdis
CITAT (LadyG @ 31-05-2006, 16:38)
Mycket underligt för det står på flaskan "Innehåller även cocillanaextrakt och senegaextrakt som traditionellt anses ha en viss slemlösande effekt." och jag fick den mot slemhosta.

Ja det är samma. Jag har fått lära mig att den inte är bra om man har mycket slem eftersom medicinen stoppar hostan så effektivt och man därmed inte får upp slemmet. Då kan bakterierna frodas i slemmet och man kan få lunginflammation. Fast jag tror att unga, friska individer hostar upp slemmet ändå när de känner att det samlats mycket. Man behöver ju inte hosta enbart för att man får en hostreflex.
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 31-05-2006, 16:48)
CITAT (LadyG @ 31-05-2006, 16:38)

Ja det är samma. Jag har fått lära mig att den inte är bra om man har mycket slem eftersom medicinen stoppar hostan så effektivt och man därmed inte får upp slemmet. Då kan bakterierna frodas i slemmet och man kan få lunginflammation. Fast jag tror att unga, friska individer hostar upp slemmet ändå när de känner att det samlats mycket. Man behöver ju inte hosta enbart för att man får en hostreflex.

Ja, det handlar om att man får "hosta med flit" om man känner att det samlas slem. Fast det är ju svårt när man sover... Jag tar det ialla fall bara i yttersta nödfall om jag inte fått sova på flera nätter för jag blir som åksjuk av det om jag tar det på dagen. Somnar som en stock däremot. Första gången jag tog det så hade jag fått det av en kompis - inte i originalflaska. Ingen doseringsangivelse fick jag så jag tog en rejäl mun full och blev heldragen! ohmy.gif
LadyG
Aha, det förklarar en del. Jag är supertrött i andningsmusklerna vid det här laget, eftersom jag gått och "okynneshostat" av slemmet. Jag har försökt behärska mig och bara hosta när det är lönt s a s, men det är som att ösa vatten med bara händerna tongue.gif

Så kanske halsen läker också om jag hostar mindre, jag känner mig som en råbiff.
stina
Jag tycker att det hjälper en del mot rethosta att hela tiden smutta på vatten.
LadyG
Dricker Ramlösa och knaprar läkerol. Det hjälper att sysselsätta munnen med något, då hinner inte lungorna bråka lika mycket smile.gif
LadyG
Nu har jag fått svar på alla prover, stick och näs-odlingar. Hostan är en lunginflammation orsakad av mykoplasma. Den kan man göra något åt med antibiotika - gissa vem som är nöjd smile.gif

Snart är slemhostan och sjukdomskänslan i kroppen ett minne blott wub.gif
stina
Vad skönt! Då kommer det vända snabbt nu när du får medicin som hjälper! rolleyes.gif

/Stina
LadyG
Doxyferm verkar vara ett riktigt gift dock. Undvik sol, undvik kalcium, järn och vaddetnuvar för tillskott 3 timmar runt medicineringen, inte äta novalucol och sånt osv osv

Fast tar det död på lunginflammationen så jag kan börja tärna igen så gör det inget. Jag gillar inte att sola ändå, och jag kan ju ta kosttillskotten på morgonen och medicinen på kvällen smile.gif

Nu är jag glad igen smile.gif
stina
Vad bra att du är glad! rolleyes.gif

Här kan du läsa vår text om Doxyferm (bättre än Fass tycker jag)

/Stina

Doxyferm
Magdis
CITAT (LadyG @ 07-06-2006, 16:26)
Nu har jag fått svar på alla prover, stick och näs-odlingar. Hostan är en lunginflammation orsakad av mykoplasma. Den kan man göra något åt med antibiotika - gissa vem som är nöjd smile.gif

Snart är slemhostan och sjukdomskänslan i kroppen ett minne blott wub.gif

Vet du, jag tänkte faktiskt på mykoplasma när jag läste ditt inlägg tidigare. Jag har själv haft mykoplasmapneumoni och det var sannerligen fruktansvärt. Det blir så mycket slem, jag trodde jag skulle drunkna. Hostade sönder ett revben m.m. Men vad skönt att du fått medicin nu, då går det snart uppåt! smile.gif
LadyG
Tack, den var mer lättbegriplig och lät faktiskt mindre läskig smile.gif

Bipacksedeln skrämde mig lite med alla biverkningar och elände man kunde drabbas av, det lät som om det var råttgift eller nervgas man skulle hantera blink.gif
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 07-06-2006, 17:38)
CITAT (LadyG @ 07-06-2006, 16:26)

Snart är slemhostan och sjukdomskänslan i kroppen ett minne blott  :wub:

Vet du, jag tänkte faktiskt på mykoplasma när jag läste ditt inlägg tidigare. Jag har själv haft mykoplasmapneumoni och det var sannerligen fruktansvärt. Det blir så mycket slem, jag trodde jag skulle drunkna. Hostade sönder ett revben m.m. Men vad skönt att du fått medicin nu, då går det snart uppåt! smile.gif

Exakt så känns det ibland, som om man har så mycket slem i halsen att man inte kan andas. Och så börjar man hosta, och det gör att man hostar ännu mer tills man hostar så hårt att man inte kan sluta förrän man nästan tappat luften.

Men det är det snart slut med biggrin.gif
Gossen Ruda
Det där med ingen sol, järn, anticida mm gäller för alla tetracykliner. Jag brukar få vibramycin när jag har bihåleinflammation och det är samma där. Själv är jag feberfri sen i söndags men halsen behöver några dar till på sig innan den blir helt bra. Hoppas det går bra för dig också.
LadyG
CITAT (Gossen Ruda @ 07-06-2006, 17:44)
Det där med ingen sol, järn, anticida mm gäller för alla tetracykliner. Jag brukar få vibramycin när jag har bihåleinflammation och det är samma där. Själv är jag feberfri sen i söndags men halsen behöver några dar till på sig innan den blir helt bra. Hoppas det går bra för dig också.

Det visste jag inte, det enda jag fått tidigare är Lexinor.

Skönt att höra att du är på bättringsvägen, det är en adress jag tänker uppsöka å det snaraste biggrin.gif
Pirum
Läkemedel och sol är väl ofta en dålig kombination, sol är ju farligt i sig i för starka doser men ofta tänker man inte på att läsa bipacksedeln. Jag har ju som hobby att läsa innehållsförteckningar, men folk flest verkar inte göra det :/
En så banal sak som Johannesört gör tydligen att man bör hålla sig borta från solen, plus att man ju inte ska ta örten ihop med andra läkemedel utan att först hört med läkare.

Men bra att det finns sånhär medusin som kan bota relativt fort och lätt smile.gif Tänk hur det var förr i tiden, huvaligen.
stina
CITAT (LadyG @ 07-06-2006, 17:40)

Bipacksedeln skrämde mig lite med alla biverkningar och elände man kunde drabbas av, det lät som om det var råttgift eller nervgas man skulle hantera blink.gif

Det var bland annat skrämseln som gjort att vi beslutat oss för att skriva egna texter om läkemedel. Och våra läkemedelstexter har faktiskt vunnit ett test över både bipacksedlar och Fass när dom testades betr bland annat begriplighet. Bipacksedlarna måste ju ange ALLA biverkningar man kan få, även som som är superovanliga. Dom har vi skippat eftersom det är så otroligt att man kan få dom... Det skrämmer mer än det hjälper.

/Stina
LadyG
CITAT (stina @ 07-06-2006, 21:14)
CITAT (LadyG @ 07-06-2006, 17:40)

Bipacksedeln skrämde mig lite med alla biverkningar och elände man kunde drabbas av, det lät som om det var råttgift eller nervgas man skulle hantera  :blink:

Det var bland annat skrämseln som gjort att vi beslutat oss för att skriva egna texter om läkemedel. Och våra läkemedelstexter har faktiskt vunnit ett test över både bipacksedlar och Fass när dom testades betr bland annat begriplighet. Bipacksedlarna måste ju ange ALLA biverkningar man kan få, även som som är superovanliga. Dom har vi skippat eftersom det är så otroligt att man kan få dom... Det skrämmer mer än det hjälper.

/Stina

Amen!!! Det håller jag med om! Era texter kändes bättre att läsa, de talade om vad mna skulle ha medicinen till, vad man borde undvika att göra och sånt men untan att skrämmas.

Läste igenom bipacksedeln igen, för jämförelsens skull. Magelavlossning!?! Svamp!?! Tjocktarmsinflammation? Det låter farligt, men man glömmer lätt att det är sällsynta fall. Jag blir nervös ändå iofs, trots att det står att det uppkommer hos färre än 1 av 1 000.

Nej, det var nog mer än jag ville veta egentligen blink.gif
Bettson
Ni som verkar veta något om astma!

Sonen som ligger i lumpen har fått något man kallar överansträngningsastma. Eftersom han var ute och marcherade i vintras med 39 graders feber i vinterkylan och bar 43 kilo paackning i flera mil, så har han fått luftvägsbesvär. De stackars värnpliktiga har tydligen inga mänskliga rättigheter alls. De FÅR inte sjukskriva sig för sina befäl.

ÖVeransträngningsastma sa militärläkaren och skrev ut bricanyl.

Han har skadat en fot och inte kunnat varken löpträna eller simträna efter det.

Nu ska de denna vecka ut på sitt sk. baskerprov. Please jämför inte baskerprov, för hur ansträngade det är, beror på vilket regemente man tillhör. Livbgardet tex har nästan en promenad i parken och andra har ett helvete.

Enligt befälen så FÅR man inte bryta övningen om man väl har startat. Det visade sig när han började löpa att han får andnöd ordentligt. Det svartnar för ögonen och han nästan svimmar.

Sonen försökte komma till militärläkaren förra veckan inför denna övning och det gick inte för det fanns inga tider.

Han var hemma i fredags och då sökte jag privat läkare för honom. Efter en kilometers löpning så hade han kraftig pipljud och andnöd.

Han blev ordinerad cortisoninhalator eftersom han hade inflammation i bronkerna. Och blev avrådd från kraftig fysiskt aktivitet till man hade sett hur medecinerna verkade. Man kunde ibland få hjärtklappning och bli lite vimsig innan man vande sig.

Så kommer vi till problemet. Befälen talde om i förra veckan att läkarintyg från civilister inte accepterades eftersom en civil läkare inte var kompetent att bedöma ifall den värnpliktige var i kondition till att klara öveningen eller inte. Läkarintyg från civilister skulle rivas sönder inför hela plutonen.

Ringa hem får han inte göra. Om han tvingas delta i övningen så kommer han inte hem på fjorton dagar. Och som sagt jag vet inte hur de har det under tiden.

Om han inte tvingas vara med så kommer han hem på fredag. De värnpliktiga har fått reda på att de kommer att bli så trötta ( även om de är friska) att de inte alltid under övningen kommer ens en gång att kunna svara på vad de heter. Därför ska de förses med en plastbricka om halsen där deras namn står och att de är ute på övning. Ifall de inte kan ta vara på sig själva så ombedes personen som hittar dem att kontakta regementet.

Hallå, så kan det vara om man är fullt friskt. Hur är det då om man inte är fullt frisk.

Jag undrar. Jag har ingen erfarenhet av astma, hur farligt är det?

Hur farligt är det att anstränga sig innan man har ställt in eventuella medeciner?

Kan man få en bestående astma om man gör så här extrem fysisk ansträngning om man har en inflammation i bronkerna?

Nu sitter jag bara hemma och gråter i princip och jag vet inte vad jag skall göra.

Please är det någon som kan något om inflammationer i bronkerna med astmasymtom. sad.gif
Bettson
Jag kan inte förstå att en tjogofyra-årig idiot till fänrik skall ha högre kompetens än en läkare, att bedöma min sons fysiska status.

Jag känner mest för att ramma grindarna på detta "djävla regemente" och ta med mig ett basebollträ och kidnappa sonen därifrån.

Fast då blir han väl kallad morsgris.

Jag är bara så himla orolig så jag vet inte vad jag skall ta mig till. VIsserligen vill de messa med förståndet på de värnpliktiga och bryta ner dom som personer riktigt rejält. Men föräldrarna då, måste de bryta ner oss också? sad.gif sad.gif sad.gif
yenny
jag har astma... men jag har inte sådär jättestora kunskaper.... men om han bara har en tillfällig astma så skulle nog jag ta det väldigt lugnt i alla fall så att den inte blir bestående. För att få Astma är ingent jag önskar någon.
Om läkaren avrådde från fysisk aktivitet så skulle jag rekomendera att han följer det rådet.

Hur farligt är astma... ja.. får du inte luft kan du dö...så inte är det helt ofarligt.
Med rätt medicinering klarar du dej väldigt långt... kan tillockmed bli elitidrottare. Men då bör du nog få ordentliga undersökningar först och träffa en riktig astmaläkare som kan ordinera rätt sorters medicin.
*Felix matte*
Inte helt enkelt att svara på... Kortisoninhalationer (gissar att det är Pulmicort)
tar några dagar - en vecka innan man känner effekt. Men jag har aldrig råkat på någon som vare sig fått hjärtklappning eller blivit "vimsig" av Kortisoninhalation
Hjärtklappning kan man däremot få av t.ex Bricanyl och Ventoline (bronkvidgande)

Inflammation i bronkerna ska man inte nonchalera.... så klart ska han inte vara med på fysiskt krävande övningar då.
Hur farligt Astma kan vara... det är omöjligt att svara på.
Det är helt individuellt beroende på hur människan mår och hur svår astma man har.
Jag har astma och det har också våra barn... och fastän ett av dem varit ovanligt svårt drabbat så lever alla och mår bra idag. smile.gif

Men jag förstår din oro Bettson... Kram från mig wub.gif
Bettson
I går kontaktade jag regementet och talade klarspråk.

Tydligen så hade inte övningen som skulle starta i onsdags börjat ännu. Så han fanns kvar på regementet.

En halvtimme efter att jag hade ringt så fick sonen komma till sjuksköterska. Några läkartider fanns som vanligt inte att tillgå.

Men nu räckte det med en sjuksköterskas ord för att han skulle sjukmönstras. Civil läkare hade ju inte kompetens nog, inte sjuksköterksa heller i förra veckan, men nu som sagt så blev det ändrade rutiner.

Jag gjorde också klart för befälet att deras fänrik konstant bryter mot regler och att gruppens arbetsmoral inte är att gruppen som helhet tillsammans skall göra ett gott resultat utan att varje individ arbetar ensamt för att undvika bestraffningar.

Tex att om en värnpliktig blir sjuk under fältövning och inga högre befäl är närvarande så törs gruppbefälen inte ta den värnpliktige till sjukhus pga av att detta har de inte fått order om. De är rädda att bli bestraffade för att de gjort något de inte fått order om. Snacka om hjärntvätt.

Detta har faktiskt inträffat under fältövningar för inte så länge sedan och som tur är så finns det andra värnpliktiga som har stake nog att både köra över samtliga gruppbefäl, larma ambulans, organisera så att ambulansen hittar och har koll på den sjuke under tiden.

Men om samme värnpliktige (som vågar ta på sig ansvaret och hellre ser till att hans kamrat kommer till sjukhus) drabbas av astma med svår andnöd och blir uttvingad på en övning han inte klarar av, så vet han att han lever farligt ifall tillståndet skulle bli livshotande. Skulle ett nästan totalt andingsstopp inträffa och att han behvöer sjukhusvård, så finns det inga andra värnpliktiga i gruppen som skulle ta honom till sjukhus. De skulle hellre låta honom ligga och dö än att riskera att bli bestraffade för att de gjort något de inte fått order om.

SNACKA OM OTRYGGHET FÖR BÅDE VÄRNPLIKTIG OCH FÖRÄLDRAR.

Jag har också gjort helt klart att denna inflammation i sonsens bronker beror på misskött infektion, bla. att de förbjuds att sjukmönstra trots att de har rättigheter som värnpliktiga.

Likaså har jag gjort fruktansvärt klart att det förekommer psykningar av de värnpliktiga. Och om sonen på något sätt skulle tråkas antingen för att han är sjukmönstrad eller för att mor säger ifrån, så kommer regementet som helhet att få problem. Arga mammor är inte att leka med och speciellt inte den här. Jag lovar de skulle hellre umgås med alquida än med mig när jag är riktigt arg.

Jag kommer att se till att sonen gör en anmälan om arbetsskada. Eftersom han tvingats till kraftig fysisk aktivitet trots sjukdom och att hans rättigheter åsidosatts, så kan hans besvär inte klassas annorlunda än en arbetsskada.

Det jag har begärt nu är att

- att de värnpliktigas hälsa inte skall äventyras. Hårda fysiska krav kräver mycket noggrann fysisk kontroll

-att de värnpliktigas rättigheter inte åsidosätts

- att om de sätter stora krav på de värnpliktiga så skall samma krav ställas på deras befäl.

Egentligen så är detta inte något man skall behöva kräva, det borde vara självklart. Men tydligen inte på detta regemente.

Ursäkta om jag låter gnällig som den värsta kycklingmamma. Jag lovar sonen är ganska van att ha hårda kvrav på sig, speciellt från sin mor.

Så om han gnäller då är det verkligen illa.

Idag är jag inte ledsen, bara nåt så in i hoppsan arg. Har bara lust att svära, men det ska man ju inte göra

Så här är alla fula tecken jag kan hitta i stället för svärord

*¨^'^¨''¨¨!"##¤%&/()=?^*>>********* mad.gif wacko.gif wink.gif

Dom är inte menade till någon annan än sonens fänrik. Dessutom så behöver jag lätta på trycket lite så att inte blodtrycket spränger något i min skalle.

Det är denna karriärsugna strids**** till fänrik som gärna gör karriär på bekostnad de värnpliktigas hälsa inte värd.

Så idag är Bettson arg mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif

Sorry!
yenny
Bra jobbat Bettson! Bra att du sa ifrån!
Bettson
CITAT (Felix matte @ 08-06-2006, 23:17)
Inte helt enkelt att svara på... Kortisoninhalationer (gissar att det är Pulmicort)
tar några dagar - en vecka innan man känner effekt. Men jag har aldrig råkat på någon som vare sig fått hjärtklappning eller blivit "vimsig" av Kortisoninhalation
Hjärtklappning kan man däremot få av t.ex Bricanyl och Ventoline (bronkvidgande)

Inflammation i bronkerna ska man inte nonchalera.... så klart ska han inte vara med på fysiskt krävande övningar då.
Hur farligt Astma kan vara... det är omöjligt att svara på.
Det är helt individuellt beroende på hur människan mår och hur svår astma man har.
Jag har astma och det har också våra barn... och fastän ett av dem varit ovanligt svårt drabbat så lever alla och mår bra idag. smile.gif

Men jag förstår din oro Bettson... Kram från mig wub.gif

Visst oroar man sig som mamma

Sonen blev ordinerad symbicort som kurativ behandling att tas under en längre period även sedan symtomen upphört, för att inte astman skulle bli bestående.

Sedan fick han bricanyl att ta vid akut andnöd.

Om inte hans närmaste befäl struntar i att han är sjukmönstrad , så kommer sonen hem i kväll.

Fast jag tror inte hans fänrik skulle våga sig på något efter mitt samtal med regementet i går.

Och kommer inte sonen hem så tar jag bilen och basebollträt och åker och hämtar honom, så det så.

Och jag lovar, i så fall så kommer det militära att önska att de hellre hade mött vilken fiende som helst i stället för mig.

För jag kan låta nästan vem som helst köra över mig, backa och göra bromsspår också, för jag undviker gärna bråk.

Men messar någon med mina ungar.............då.............

tänt var det här............................................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon