Full version: Tetradium daniellii
Janne56
Hej,

Jag har ett antal spirande plantor av trädet Tetradium daniellii. Men vad heter det på svenska? Är det någon som vet? Jag har även sett det latinska namnet Euvodia damiellii.
Ronny
Mig veterligt har den inte något svenskt namn, å nån koppling till namnet Euvodia känner jag inte alls till.

Är det egna frösådda plantor ?? I så fall är jag intressarad av att få veta var du hittat dina frön. Det här råkar va nått jag också är nyfiken på nämligen. smile.gif
Lotta i Gbg
Euodia hupehensis (alt E daniellii) är ett gammalt namn för Tetradium daniellii Sök i Google på båda dessa namn så blir det många träffar. http://me.in-berlin.de/~tlamp/galanews2.html här är en sida som visar gamla respektive nya namn.
woodcreature
Tetradium daniellii finnss där nog inget svenskt namn på men det engelska är korean bee tree
pga av den sena blommningen så lockar det väldigt mycket bin

/Dan
Lotta i Gbg
Vissa inlägg kommer man inte ihåg, blev förvånad när jag såg att jag svarat i en fråga jag inte kände igen tills jag såg datumet. Undrar om Janne56 läser svaret? :-)
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det var ju länge sedan frågan postades, kan dock tillägga att det finns ett svenskt namn på växten, enligt SKUD heter den falskt korkträd
lyckero
Hur härdig är den? Var hittade du frön?
Lyckero
woodcreature

haha jag sökte på Tetradium danielli o hitta en gammal tråd=)

namnet falskt korkträd. tycker dock att det är ett dåligt namn på den imed att den inte ens har nån kork aktig bark.
Kanske namnet kommer från att bladen påminner mycket om Phellodendron korträdets blad? vad vet jag=)

den är åtminnstonde härdig i Zon1 finns exemplar i både botaniska trädgården och stadsparken i Lund, som har ett par år på nacken. om ni ska så den så tänk på att skydda plantorna dem första åren, har viss tendens till att frysa i topparna

frön vet jag ej med plantor kan du få tag på hos Egnersväxter http://www.egnersvaxter.se/
han har massor av udda grejer, och jag fruktar för den dagen jag tar mig dit , plånboken kommer inte må bra sad.gif
Janne56
CITAT (Lotta i Gbg @ 18-11-2007, 13:44) *
Vissa inlägg kommer man inte ihåg, blev förvånad när jag såg att jag svarat i en fråga jag inte kände igen tills jag såg datumet. Undrar om Janne56 läser svaret? :-)

Janne56
Hej,
Ursäkta mina sena reaktioner på svaren. Ser att Tetradium daniellii heter korkträd på svenska. Inget helt smart namn - det finns ju flera andra korkträd, som dessutom har korkaktig bark, det har inte Tetradium danielli. Jag brukar kalla mina plantor "tedaträd" efter initialerna i det vetenskapliga namnet. Jag hittade ett sådant träd i Rüdesheim i Tyskland och tog frö av det. Har ett tiotal exemplar som är cirka 2 meter höga nu (och en del som är mindre). De klarar vintrarna i zon 2 utan problem men de jag har provat i zon 4 har dött. Ingen blomning än. Ser fram mot blomningen. De blommar på sensommaren, när nästan inga andra träd blommar och det kan ju vara trevligt att sprida ut blomsäsongen.

Janne56
Unni
Hej, har ett falskt korkträd som blommade första gången förra året dvs 2021. Tror jag har haft det i ca 10 år. Jag har zon2-3 här men trädet står skyddat.
Fantastisk roligt med ett träd som blommar så sent på sommaren.

/Unni
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon