Hej
Mina chiliplantor har fått ohyra. Det är små små rackare som springer så fort att jag knappt hinner se hur de ser ut, men de ser lite bruna ut. Det är nog inte vanlig trips.
Bladen får sugskador och knycklar ihop sig, dock växer plantorna och blommar. Det är främst de späda bladen som drabbas.
Jag har sprutat med såpa ett par gånger, men det hjälper inte. Provadopinnar, kan man använda det om man ska äta chilin sen?
Vem vet??
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2003, 18:40
Ska man vara riktigt petnoga så tror jag inte provadokapslarna är godkända för ätliga växter men när det är dags att skörda borde ju medlet ha gått ur växten. Frågan är bara om det har någon effekt. De små djuren kan det vara någon form av spinn?? för isåfall fungerar inte provadokapslarna spinn är inga insekter de är spindeldjur. Om medlet Provado insektsspray plus har kommit ut i handeln kan du prova detta, det är Provado + ett yrkesodlar medel mot spinn enligt Maj-Lis pettersson(fast i lite lägre koncentration, och tittar man på kemikalieinspektionen verkar det vara samma ämne som finns i Mesurol snigelgift som är tillsatt??). Maj-Lis Pettersson pratade väldigt varmt om detta medel när jag gick en kurs hos henne häromveckan, hon sade att det var det bästa medlet mot spinn för hobbyodlare hon provat.
Jag tror inte att det är nyttigt att spraya merkaptodimetur (Mesurol) på sådant man skall äta.Det är jättegiftigt. När man sprutar detta medel skall man ha heltäckande klädsel och andningsmask.
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2003, 21:32
Tillsatsen i Provado plus är väldigt utspädd ifall man jämför med mesurol snigelgift + medlet är klassat som klass 3. Provado brukar dock inte vara godkänd för ätliga växter i sverige men det bör ha brutits ner långt innan det är dags att skörda i slutet på sommaren/början hösten. Medel som inte bryts ner brukar inte bli godkända i klass 3 de brukar väl nästan inte ens bli godkända i klass 1 eller 2 numera heller.
Skyddsutrustning brukar inte behövas för klass 3 medel, ev. kan man ju använda handskar ifall man har känslig hud men det gäller alla klass 3 medel. Yrkesodlarmedel är ganska koncentrerade och där brukar behövas skyddsutrustning + certifikat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.