Annki
Jag är ingen fuchsiamänniska. Men den blöta och kalla våren fick mig att inhandla fyra stycken i Tungelsta i helgen. 3 för 100... rätt stora exemplar. Vem kan motstå? Givetvis saknade de namn. Och jag är inte särskilt bra på fuchsior. Kan jag få lite hjälp? Jag tror att den rödvita kan vara en Snowburner. Och den lila/cerisa möjligen en New Millenium. De finns att beskåda i mitt album "Fuchsior 2006". Blir väldigt glad om någon känner igen dem. wub.gif
Summer Snow
Jag är "bara" inne på tredje året med Fuchsior, så någon större erfarenhet har jag inte. Tycker iaf att nr 3 liknar Swingtime.
Tjoppa
Hoppas att det inte gör nåt om jag lånar din tråd lite, men jag skulle också vilja veta vad jag har för fuchsia-sort. Har googlat lite och tänkte att det kunde vara en beacon, men jag kan ju ingenting om fuchsia, så nån måste hjälpa mig. tongue.gif
Tilläggsfråga också, gillar fuchsior trångt bland rötterna? Och vad jag har förstått så ska man toppa den om man vill ha den lite buskigare. Jag trodde alltid att toppa var att plocka överblommade blommor, men nu har jag fattat att det inte verkar vara det, nån som orkar förklara vad toppa egentligen innebär? rolleyes.gif
Iaf, så här ser min oidentifierade fuchsia ut:
kristerh
CITAT (Tjoppa @ 31-05-2006, 03:14)
Tilläggsfråga också, gillar fuchsior trångt bland rötterna? Och vad jag har förstått så ska man toppa den om man vill ha den lite buskigare. Jag trodde alltid att toppa var att plocka överblommade blommor, men nu har jag fattat att det inte verkar vara det, nån som orkar förklara vad toppa egentligen innebär? rolleyes.gif

Toppar gör du för att få plantan buskigare, eller när du fått den i "Rätt" höjd då klipper du av toppen så växer den inte så mycket på höjden utan buskar till sig istället.
Svårt att säga vad ni har för sorter, det kanske andra kan wink.gif
Trång om rötterna tror jag inte de vill ha, inte mina iaf laugh.gif
krister
Lady Hamilton
Så här ser min Becon ut

Nr 2 New Millenium
Nr 3 Snowburner
Tjoppa
CITAT (Hamilton @ 31-05-2006, 12:53)

Ja, det ser ju ut som min fuchsia, så kanske är det då en Beacon som jag har.
Var i en butik idag och såg en uppstammad Beacon och den såg ju också ut som min.
Fast å andra sidan kanske det finns sorter som liknar varandra väldigt mycket också.
Lady Hamilton
Beacon är en av de mest tacksamma att stamma upp Min är nu 3 år och den såg unjefär likadan ut i fjol. Jag har själv "stammat" den från stickling smile.gif
netaave
Nr 2 dark eyes
3 swingtime
4 Anabel Stubs
Tjoppa
Nu tänker jag faktiskt bestämma att min fuchsia ÄR en Beacon! (Om inte nån kan se om jag har en annan sort nu.) laugh.gif
Så from nu är den inte okänd längre. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon