Anki V
Jag lovar....Det blir snart lugnare, det lär väl ta ett tag innan jag börjar plåga er med fotografier på underverken.laugh.gif

De här rosenbuskarna är betydligt mycket större än de rabattrosor jag planterat tidigare.

Även om jag planterar djuuupt så kommer det att vara kvar en del av själva busken. Hur mycket bör jag klippa bort? Ska jag bara putsa eller ska jag klippa ner ordentligt. Klippa ovanför ett öga som pekar från centrum var det väl? wink.gif Eller ska jag kanske inte klippa alls?

Det har kommit en del bleka/vita skott på buskarna och jag antar att dom kommer det inte att bli något av...eller?

Kan någon svara mig på vem som blir störst av Persian Yellow och Aicha? Jag hittar lite olika uppgifter här och där. Samma fråga gäller Rosa Mundi och Mozart också.
/Anki
stina
Jag klipper aldrig mina rosbuskar när jag planterar dom - fast det kanske är fel. Men bra blir det i alla fall.... Ja är något dött så ryker det naturligtvis.

/Stina
Kajsa
Mått enligt Rosbibeln
Persiana 2 x 1.5 m
Aicha 3 x 2.5 m
Rosa mundi 1.20 x 1.20 m
Mozart 1.5 x 1.20 ( men min är mycket större )
Vänta med och klipp tills du ser vad nya skotten kommer
dom vita brukar torka in, det tar några veckor sedan ser
du var nya gröna skotten kommer. Ev klipp bort dött då.
Annars klipper jag inget nu.
Anki V
Tack både Stina och Kajsa.

Ni verkar rörande överens om att jag ska låta sekatören vara, så då gör jag det. laugh.gif

Den som lyder råd är vis

Det där med storlekar är inte lätt wink.gif . Storleksangivelserna är säkert beroende på vart rosorna odlas. Jag får i alla fall en liten hint om slutlig storlek och får hoppas att Aichan håller sig lite i skinnet laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii inte klippa alls, bara torrt o sen ger du håken i dem i 4 år
Buskrosor har en egen utvecklingsdkurva och kan på intet sätt jämföras med kusinerna från staaan .. rabattrosorna
Däremot ska ympstället ner 10 gärna 15 cm under jord
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon