thomaswahlqvist
Jag har en stor Klotformad Tuja 3x3 meter.
Måste erkänna att jag glömde skaka av all snö i vintras , gissa om det var ledsamt att se den stora mittgrenen knäckt,
nu gapar ett enormt hål mot skyn 1,5x1,5 meter, minst.
Vad kommer att hända nu?
Är det kört?
Om den skall bli brasved är det lika bra att ta hand om den med detsamma, plattsen är bättre lämpad till någon annan växt,
om det nu är ett tveksamt projekt att vänta och se, snyft. sad.gif sad.gif sad.gif
kristerh
Mina brukar inte heller skakas, men ingen har gått av wink.gif men de brukar bli platta och vissa grenar blir alldeles bruna, men de brukar repa sig bra, senare i sommar märker man inget, så jag skulle avvakta om jag vore du, den kommer säkert att bilda nya grenar som täcker det brutna.
krister
Cilla
Om det är god tillväxt i den så kommer så småningom nytt att vilja hitta ljuset upp i hålet, men av storleken at döma så kan det ta någora år.

Kanske skippa idén med klot och klippa upp ändå mer och forma en skål istället? Eller ställa kruka i hålet med annan växt?
Hannele
CITAT (Cilla @ 31-05-2006, 14:18)
Kanske skippa idén med klot och klippa upp ändå mer och forma en skål istället?
Eller ställa kruka i hålet med annan växt?

Jag gillar kreativa lösningar på trädproblem!
Någon lämplig bild borde jag ha!

"Hål" här också.
kristerh
CITAT (Cilla @ 31-05-2006, 14:18)
Kanske skippa idén med klot och klippa upp ändå mer och forma en skål istället? Eller ställa kruka i hålet med annan växt?

Får man inte hålla på att klippa hela tiden då wink.gif klot thujan växer ju av sig själv i klotform wink.gif
krister
Cilla
Jovisst får man det! Allt som formbeskärs eller beskärs så att det görs till annan form än den naturliga måste hållas efter. All formbeskärning kräver regelbundet jobb. Också häckar som beskärs i former är en typ av formbeskärning.

Tål att sägas många gånger, det håller jag med om kristerh. Det som får växa fritt kräver minst jobb, och de växter som man väljer för att man gillar växtsättet som den har naturligt likaså. Börjar man en gång att pilla med en vedartad växt med sekatören måste man oftast fortsätta...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon