Full version: Grrrrr!
mari_tres
Arg.... någonting håller på att äta upp min klematis som jag tog som sticklingar förra sommaren. Alla blad, blomknoppar och nya skott som kommer upp är uppkäkade, till ungefär en halvmeters höjd. Ovanför den höjden är det än så länge ganska orört. Klematisen som är ungefär lika stor och som växer en meter därifrån är orörd! blink.gif
Jag har letat efter skadegörarna men har inte sett någonting. Satte ut en fälla till tvestjärtar eftersom jag trodde att det kunde vara sådana men fick inget napp. Så vad kan det vara då?
Och hur blir jag av med vad det nu är? Jag vill hellst inte ge gift, inte för att jag odlar något ätbart i närheten, utan för att jag bara gör det i absoluta nödfall (läs: mjöllöss). Så hjälp mig någon..... innan vad-det-nu-är börjar käka upp mina andra klematisar också!!
fandolin
Hur ser "ätskadorna" ut? Min styvklematis har knipsats av rakt av och jag misstänker harar eller rådjur..
mari_tres
Är liksom ätna lite här och där. De färskaste skotten är godast verkar det som, och så är det en knopp som bara är hälväten, så det är nog inget stort djur.
Jag tror det har slutat nu, för de sista dagarna har ingenting mer blivit uppätet.
kristerh
CITAT (mari_tres @ 02-06-2006, 10:37)
Är liksom ätna lite här och där. De färskaste skotten är godast verkar det som, och så är det en knopp som bara är hälväten, så det är nog inget stort djur.
Jag tror det har slutat nu, för de sista dagarna har ingenting mer blivit uppätet.

Låter som sniglar tycker jag wink.gif
krister
gunnelö
Ja sniglar har varit och ätit av två nysatta klematisplantor hos oss så nog verkar de gilla klematis. mad.gif

Gunnel Ö
mari_tres
Men "klättrar" sniglar så högt (förhållandevis högt) på en trådtunn ranka då? Det är ju inga snigelskador på de andra växterna i den rabatten???
gunnelö
CITAT (mari_tres @ 02-06-2006, 21:08)
Men "klättrar" sniglar så högt (förhållandevis högt) på en trådtunn ranka då? Det är ju inga snigelskador på de andra växterna i den rabatten???

Jodå de klättrar. Vi plockade bara för en liten stund sen bort två st, en snäcka och en mördarsnigel, som båda satt högst upp på en tunn klematisranka. Suck! wacko.gif

Gunnel Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon