Full version: Äckelsörja
carren
Ja, blandning av blodmjöl, vatten och ammoniak för att hålla rådjuren borta alltså.

Jag har kört både med blodmjölskorvar på pinnar (tubgasbinda fylld med blodmjöl, doppad i ammoniak och vatten) och bitar av tvättsvamp som doppats i sörjan. Det funkar väl hyggligt men snyggt är det ju inte. Jag läste just en inredningstidning där det stod att en kvinna brukade göra nämnda sörja, dränka in oasisbitar i den och stoppa dessa i krukor som placerades ut i rabatterna. Det låter onekligen mer estetiskt tilltalande än mina korvar på pinnar. Är det någon som testat att använda sörjan på det viset och har det funkat OK?
Mia, zon 3
Oj, det lät avancerat.... jag har bara strött ut blodmjöl direkt i rabatten, runt tulpaner etc. och det har funkat jättebra....
Ingis
Jag doppade oasisbitar, men det var inte många gånger för jag klarar inte av lukten.
Ska testa och strö ut torr blodmjöl direkt i rabatten
Kakaduan
Jag har tryckt fast oasisbitar på blomsterpinnar och stuckit ner i marken på lämpliga höjder.

Enda nackdelen med oasis är att den får en torr och hård yta efter ett tag och när man ska doppa den i smeten, så suger den inte riktigt åt sig. Jag har tagit en kniv och "skalat" biten lite och då har det fungerat bra!

Kakaduan
olgak
Jag använde oasis-kuber. Det funkade sådär. Efter ett tag gick hålet för pinnen rakt igenom kuben, så de hasade ner, och hundar som gick förbi åt på kuberna... Jag tyckte det var för äckligt att hålla på med. Nu kör jag torrt blodmjöl som jag strör i rabatten och tabascospray (1/3 flaska tabasco i 1 liter vatten i sprayflaska), och det har funkat hittills i år.
Caprice
Jag säger bara RåOdör, det funkar...!
Dyrt, men otroligt drygt! En liten flaska som kostar ca 100:- räcker en hel sommar...

Jag har själv sett rådjur närma sig ett preparerat område, och de vänder...
Lottie
Jag åker till trädgårdsmässan i Älvsjö varje år. Det ända jag absolut måste ha med mig hem är Råväck, har funkat suveränt. Är dock ganska dyrt, men jag tycker att det funkar! Borde gå att beställa via nätet? (Jag brukar faktiskt kissa lite runt om i min trädgård också, när grannarna inte är hemma!).

Drick mycket vatten, det sägs vara nyttigt.
ninnisky
CITAT (Mia @ zon 3,31-05-2006, 11:32)
Oj, det lät avancerat.... jag har bara strött ut blodmjöl direkt i rabatten, runt tulpaner etc. och det har funkat jättebra....

jag har gjort så också i många år - har funkat jättebra!
guns
CITAT (Caprice @ 01-06-2006, 12:38)
Jag säger bara RåOdör, det funkar...!
Dyrt, men otroligt drygt! En liten flaska som kostar ca 100:- räcker en hel sommar...

Hos mej funkar det hyfsat, jag offrar några yttersta blad på varje buske.
uno
För, innan jag blev upplyst, använde jag blodmjöl, amoniak och oasis. Söligt, illaluktande men älskad av hundar. (Som sedan luktade as ur munnen.)
Numer använder jag enbart Rå o´dör. Dyrt nej, drygt, lättanvänt och effektivt.
Björken
Jag använder mig av just blandningen ammoniak, blodmjöl och vatten. Gör en "gegga" av det lägger på ett blomfat och välter en terrakottakruka över, funkar kanon och ser inte alls fult ut i rabatterna. När det gått några veckor är jag där med ammoniakflaskan och duttar i lite i hålet på krukan för att få ny fart på det.
Blomstersmurfen
Jag tröttnade till slut på alla äckliga smörjor och köpte ett viltstängsel. Fortfarande, fem år senare, kommer det upp nya växter jag inte visste fanns, när rådjuren inte längre mumsar i sig allt.

Dessutom fick jag fantastiskt mycket klätterställning att leka med, och räknade då iskallt med att få fortsätta med de äckliga smörjorna, fast bara på utsidan... Det behövde jag dock inte, eftersom jag skurit av rådjurens gångstråk, så de har nu hittat nya stigar, som av någon anledning inte är i närheten av mina staket.

Mitt staket var verkligen värt varenda krona! wub.gif
Rapchic
min mormor använder elstängsel... men det funkar typ inte...
dom kommer å äter ändå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon