Full version: Malus Crittenden
Helen i Skåne
Vi ska ersätta ett avlidet äppleträd och plantskolan föreslog Malus Crittenden (jag vill inte ha ett nytt äpple). Är det tåligt? Växer det fort? Vet någon hur stora exemplar man kan köpa och plantera där det inte finns risk att det inte klarar av omplanteringen? Vill mest ha lite på fötterna när jag pratar med plantskolan...
Cilla
Jag önskar vi kunde göra iorning en liten genbank för alla prydnadsaplarna! Håller på att fösöka få en av plantskolorna i Stockholm att sätta en lång rad med minst 2 exemplar av varje på ett ställe. Nu finns ingen riktig samlad information om dem i Sverige vad jag vet.

M Crittenden ska iallafall tåla zon 5, och sägs bli ca 4 m hög. Många prydnadsaplar växer mer på bredden än höjden, så du får nog räkna med minst 6 meter i bredd.

Man kan stamma upp dem en del, dvs så att de lägsta grenarna inte sitter så embarmligt lågt, men på ett träd som vill ha sluthöjd på ca 4 meter blir det ju ganska liten krona om man stammar upp till 2 meters höjd så att man kan gå under trädet.

LIkadant är det förrädiskt att tänka att man ju kan hålla in dem på bredden. Det blir inte snyggt med en prydnadsapel, som ju ska kunna svalla över med blom och vackra frukter.
Helen i Skåne
Det fanns ett ca 10-årigt exemplar på planskolan som är jättefint, har sett det i full blom. Rätt stort, större än det gamla äppleträdet så de har nog inte format det på något sätt. Det är inte viktigt att kunna gå under det då det ska stå i en hörna i en hyfsat stor rabatt. Jag tror det kan passa bra, det blommar vackert och får fina frukter till fåglarna. Vad tror du Cilla om att det ska planteras taxusbollar ganska nära (3 st) samt diverse marktäckare och blommor? Kan sånt smått påverka trädet? Kolla gärna hemsidan så ser du bättre hur jag menar!
Cilla
Ska det stå där äppelträdet står nu? Då bör du nog byta en hel del jord. det är samma släkte och jordtrötthet som du vet, och det ser ut som att några av växterna i övrigt har lite jordtrötthet och problem med torka.

Taxusbollar, är det små idegransvarianter som man formklipper det? Det blir nog inget större problem. Övriga mindre markäckare är i huvudsak också bra för at skugga marken. Vintergröna är lite för tuff för att nytt träd, men senare kan man sätta in det över rötterna också. Se till att plantera sådant som inte gör att du tvekar om att jorförbättra för trädet med ko-gödsel i framtiden.
Helen i Skåne
Oja! Vi har redan bytt en del av jorden och till hösten när vi ska plantera åker tunga artelleriet fram! Trädegården har varit väldigt vanskött så det behövs både det ena och det andra. Taxusbollar är sådana man klipper ja, visst kan jag vänta med vincan, ett år eller nåt? Oroa dig inte för trädet, jag är ju trädälskare! laugh.gif
Cilla
tongue.gif Jag är inte minsta orolig! Och vil passa på att gratulera dig till nya trädgården också! Det är kul att få börja lite på nytt.

Vänta ett par, tre år med vintergrönan intill malusen. Jag har experimenterat en del med just vintergröna och funnit att rotsystemet på den är nästan lika illa för nysatta träd som gräs är... Dessutom dricker de mycket, vintergrönorna. Vatten som nyetablerade träd behöver.

Du kan säkert hitta annat, t ex ettåriga växter under trädet att njuta av till dess det blivit lite starkare.
Helen i Skåne
Planterade vårt nya träd i november och sedan började det regna, inga problem med vattning alltså. Koltrasten gillade frukterna och jag gillar koltrasten. Vårt träd är i princip färdigt på höjden och ska nu bara "tjocka" till sig. Hur gör jag med beskärning? Såg att du Cilla rekommenderade att man väntar med ett nyplanterat äppleträd, gäller samma för detta, de är ju släkt? Jag ska ta en bild så småningom, nu syns knappt grenarna mot omgivningen.
Helen i Skåne
Har studerat trädet noggrannare och ser att det är ungefär 4 grenar som bör tas bort då de växer "fel", alltså korsar andra grenar eller växer inåt mot stammen. Eftersom det inte är så många kanske jag kan ta dem under JAS i år och sedan bara låta trädet vara ifred? Cilla? Någon?
Cilla
Nu ska vi se... Fattar jag det rätt, att du planterade det i november förra året? I sådana fall skulle jag vänta med beskärning till nästa vårvinter. Men om trädet under denna sommar växer bra, då skulle jag inte vara rädd att knipsa lite i JAS i år. M C är en rätt stark sort.

Som du vet växer träd från någon gång i början till mitten av juni till slutet av juli eller början av augusti. Innan sker bladsprickning och blomning. Kolla grenarnas tillväxt i skutet av juli för att se hur mycket det växt. Du vet hur man kollar väl?
Helen i Skåne
Ja vi planterade det i november och det är säkert inget problem att vänta. Min tanke var mest att det bara var några (4) små/tunna grenar som skulle tas bort men inte mer och att det därför kanske kunde göras redan i år. Behöver man överhuvudtaget klippa i det sen eller kan det bara stå och växa till sig?
Nej, jag vet inte hur man kollar och är tacksam för alla tips och råd! yes.gif
Cilla
Om det är mycket små grenar gör det inte märkbar skillnad - vare sig du beskär denna säsong eller väntar ett år.
Man kan beskära prydnadsapel men trädet behöver det inte och i första hand är det väl just en tät, superblomstrande och frukttät krona man vill ha. Det skapar trädet bäst utan hjälp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon