Hmmm...de flesta rosor är ju antingen engelska rosor eller turkiska, om de doftar dvs. (Det är ju av den turkiska man utvinner rosessanser till parfymer och oljor...lite kurriosa bara!)
När jag sätter rosor så köper jag alltid en mellan stor krukros och sätter den i en ny stor kruka. Resultaten blir oftast en klängros men blommorna blir då också större än innan.
Jag brukar inte bry mig om vart jag köper mina, utan rosen på ICA funkar lika bra som den från blomster affären eller växthus odlaren. Men ska du ha en större ros, mot tex en husvägg eller nåt i den stilen så får du nog vänta ett tag på att krukrosen ska bli stor nog att täcka en vägg eller liknande. Men för den skull kan det ju vara värt det, om man hittar en som man tycker om!
Om du går in och kollar i mitt album så har jag en bild på en liten krukros som jag satte i en stor lerkruka. Orginalkrukan rosen kom i var runt 10-13cm i diameter. Alltså ganska liten...

och den blev allt annat än liten! Den växte så det knakade!
Det man ska komma ihåg är att rosor inte är tänkta att ha i en liten kruka, utan de är, hur man vänder och vrider sig, stora växter. Det som begränsar dem är storleken på krukan!
Så varför inte prova med en Spansk billig ros, för risken finns ju att du blir av med den när du ska igenom tullen tillbaka till Spanien. (Nu vet jag ju iof inte hur hårda de är när det kommer till växter! Men det tåls ju att ha i bakhuvudet, ellerhur?)
Lycka till?