Shyme
För någon vecka sedan köpte jag röda pelargoner jag har tänkt plantera i balkonglådorna men de behöver ju lite sällskap. Jag har funderat på lobelia men har fått för mig att den är törstigare än pelargonerna.

Så, är lobelian bra i samma låda som pelargonerna?
Vad annars skulle man kunna kominera med röda pelargoner?

Jag har även en mörkt cerise pleargon och en lila-vit engels pelargon jag tänkt sätta i en större kruka/urna tillsammans med något. Även här kanske någon har förslag på vad??

Jag har även inhandlat Swelgel (vattenhållande granulat) som kanske lobelian skulle tycka om men jag vet inte om det blir för blött för pelargonen?

Regniga hälsningar
Almdalen
Mina pelargoner brukar få sällskap av maugeriter och lobelia. Jag tycker det är vackert med vitt till de röda pelargonerna. Swelgel går säkert bra använder själv det med bra resultat.
biggrin.gif biggrin.gif
Ingegerd
estet
Hej!
Förslag till röda pellisar!
Murgröna, praktmire- underbar blå nyans, lila margeriter, grusnejlika, gyllengul rudbeckia-lägsta sorten, uppstammad myrten kan vara spännande och varför inte små solrosor.
Det beror lite på vilka andra färger du har i närheten- husfasad, andra planteringar osv.
Jag ser en mej en rosa grusnejlika, blant annat, till dina andra pelargoner.

Själv ska jag ha mörkcerise hängpelargoner i mina b-lådor. Till dem ska jag ha silvernjurvinda "silver falls", praktmire och nåt som är lite mera upprätt.
biggrin.gif
Cecilia zon 5
Har inte några tips men kan iallafall avråda från samplantering med buskkrasse, kvävde helt mina pelargoner i somras.. Tänkte själv prova med njurvinda i sommar. Men nog borde det väl gå med lobelia?
Chichen
Hej!
Röda pelargoner är underbart och jag tycker nog att dom är allra finast om man inte blandar in andra blommor med färg. Därför skulle jag råda dig att plantera någon helgrön växt med dina pelagoner eller möjligtvis vita hänglobelia.
Lycka till - Chichen
P.S. Jag har haft pelargoner med lobelia i låda och det gick utmärkt.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Grusnejlika och Skönbinka passar bra till Pelargonier och blommar hela sommaren och klarar även lite sämre väder

Elisabeth
Ana
Sällskap till pelargonerna är lätt!Hängverbena är vackert liksom helihcrysum,gärna silverfärgad.Var fick du tag på Swellgel?[COLOR=red]
Shyme
Swelgel finns att köpa på Wexthuset under tillbehör

eller

Nyebro Trading
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon