Hej!
Igår gjorde jag en oroande upptäckt på mitt äppelträd. Det planterades för två år sendan och har i nuläget kommit förbi "musöron-stadiet" på bladstorlek. Några enstaka blad har björklövs-storlek. Men jag upptäckte också vid närmare titt att många av de späda bladen hade hål i sig. Och vid ännu närmare inspektion upptäckte jag ett antal otäcka larver. De satt på ett väldigt fiffigt sätt, de hade vikt bladet runt sig och klistrat ihop det med nåt vitt klet . Jag tog försiktigt med en tandpetare och vek ut bladet igen (det satt hårt) och där inne låg det en liten ljusgrön larv tillsammans med x antal små svarta prickar (avföringen eller andra ägg??) Detta såg jag på kanske 10 % av bladen.
På vissa blad hade klistret försvunnit och larven krypit ut och börjat äta på hela bladet. Då fanns de på undersidan.
Vad är detta för otäcka kryp och hur blir man av med dem? Jag är en djurvän som inte i onödan dödar, men dessa larverna var riktigt äckliga... och nu när mitt äppelträd äntligen börjat växa lite så vill jag gärna ha kvar de få blad som finns där.
Såg samma kryp på mitt körsbärsträd, dock inte alls i samma omfattning.
hjälp!!
Henrik