Full version: Hallonbuskar...
Tezzla
Köpte för ett år sedan hus med väääldigt vanvårdad trådgårdstomt! biggrin.gif I ett buskage bestående av häckplantor av olika slag, rhododendron, ogräs, rönn och gud vet vad, så finns det även ett par ganska så rejäla hallonbuskar. De ser väldigt taffliga ut och mår väl inte så värst bra, men de gav i alla fall ganska ordentligt med hallon förra sommaren.

Så, är det värt att flytta på dessa buskar eller bör jag säga farväl till dem? Tror ni de tar sig ordentligt om jag planterar om och sköter om dem eller är det kanske inte värt besväret?
*Stintan*
Om hallonen var goda så skulle jag absolut försöka flytta dom.
Dom skulle säkert må bra av att slippa trängas i buskaget. biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Och jag säger köp nya plantor, gamla hallonplantor är fulla av virus, alla hallonplantor får virus så småningom men börjar man odlingen med virusfria plantor brukar man få bättre resultat.
Tezzla
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-05-2006, 12:57)
Och jag säger köp nya plantor, gamla hallonplantor är fulla av virus, alla hallonplantor får virus så småningom men börjar man odlingen med virusfria plantor brukar man få bättre resultat.

Ja, det lutar nog åt att jag säger farväl till buskarna, fast det gör ONT i hjärtat dock! Hallonen var himla goda... wub.gif
*Stintan*
Jag flyttade i alla fall hallonplantor när jag blev med trädgård redan på
70-talet och dessa ger än i dag riklig och god skörd. Om dom har något virus vet jag inte men dom växer och mår finfint dessa gamla hallon.

Därav mitt svar i tidigare inlägg sleep.gif rolleyes.gif
Tezzla
CITAT (Stintan43 @ 31-05-2006, 15:15)
Jag flyttade i alla fall hallonplantor när jag blev med trädgård redan på
70-talet och dessa ger än i dag riklig och god skörd. Om dom har något virus vet jag inte men dom växer och mår finfint dessa gamla hallon.

Därav mitt svar i tidigare inlägg  -_-  :rolleyes:

Oj! Så dessa buskar som är över 30 år mår fortfarande bra och producerar goda bär?

Kanske värt ett försök ändå... Det kan ju i alla fall inte gå mer fel än att buskarna kolar vippen laugh.gif
Whiskuchi
Min kära mor har grävt upp "förvildade tamhallon" från dumpningsplats för trädgårdsavfall (de hade vuxit där säkert ett tjugotal år) och flyttat till trädgården. Bären blir större om plantan får mer vård, och friska och fina är de också. wub.gif
katah
Jag har också flytat plantor från svärmors tomt och dessa blir stora och fina varje år. Jag orkar knappast plocka alla bär som mognar, har fryst över 10 liter ochvi går och äter där varje dag under två veckor. Förra året var de stora som tumme och goda !

Hur ser man om hallon är virusdrabbad?
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta ger virusen bara symptom som ex. färre bär, mindre storlek på bären, bär som trillar sönder. Ibland kan virusen även göra så plantorna blir lite förkrympta och bladen kan också ibland bli lite brokiga. Hallon kan drabbas av många olika virus och ibland kan de ha mer än ett virus i sig.
Whiskuchi
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,31-05-2006, 16:56)
Ofta ger virusen bara symptom som ex. färre bär, mindre storlek på bären, bär som trillar sönder.

(min fetmarkering)
Då var mina gamla hallonbuskar förmodligen infekterade av nåt, för bären föll sönder hela tiden. Hallonbuskarna växer dock på de evigt gröna ängarna numera (förutom tappra rotskott som ploppar upp här och var i gräsmattan) tongue.gif
noora
Men om hallonen blir stora, fina, goda och många kan man väl lika gärna flytta dem som att köpa nya? Varför slänga friska och fungerande hallonplantor?
*Stintan*
Dessutom är hallonen ofta väldigt goda. Jag skulle absolut flytta dom. rolleyes.gif wub.gif
KURT
CITAT (noora @ 01-06-2006, 10:22)
Men om hallonen blir stora, fina, goda och många kan man väl lika gärna flytta dem som att köpa nya? Varför slänga friska och fungerande hallonplantor?

Nej det finns ingen anl;edning att slänga fungerande hallonplantor. Men det är nog många sam har dubbelt så stort hallonbestånd som de behöver ha pga att de är infekterade och inte ger så mycket som de skulle kunna ge. Men har man bara utrymme så kan man mycket väl behålla dem.
Ophelia
Har en liten fundering. Hallon tillhör ju den grupp som kan dras med en del virus och tråkigheter. Hur fungerar det när man flyttar buskarna. Smittas inte jorden då? Sedan står man där med samma problem?
KURT
CITAT (Ophelia @ 01-06-2006, 20:11)
Har en liten fundering. Hallon tillhör ju den grupp som kan dras med en del virus och tråkigheter. Hur fungerar det när man flyttar buskarna. Smittas inte jorden då? Sedan står man där med samma problem?

Vad jag vet så sprids virussmittan bara med insekter (viruset behöver komma in i cellerna). Virus brukar inte heller överleva speciellt länge fritt i naturen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon