Full version: Häggmispelhäck
Trädgårdsfredrik
Hej på er,

Jag planterade hösten -05 en häck med häggmispel "Lamarckii". Sedan tidigare hade jag tre buskar med häggmispelsorten "Alnifolia" som också växer i häcken.
Detta råkade ske innan jag visste att det fanns så många sorter.

Alnifolian växer ju lite kraftigare och kompaktare än Lamarkii och verkar ju egentligen vara en bättre sort för en klippt häck.

Jag har tänkt att det ska bli en klippt häck och då undrar jag om ni anser att jag ska ta bort mina tre Alnifolia-buskar ur häcken och plantera Lamarkii istället eller om det bara är onödigt. Kommer det att se konstigt ut om jag inte byter ut dem?

Jag måste nog göra det i höst i så fall innan buskarna blivit för stora.
Cilla
Fredrik, synd att du inte fått svar på detta. Visst finns det sortkunniga på amalanchier här?

Får du inte svar, ring www.eplanta.com och fråga.
Sommartorparn
Dom har ju både olika växtsätt och olika blomningstid. Alnifolia slår ut strax innan syrenerna. Prakthäggmispeln är tidig, blommar samtidigt eller strax efter forsytia, tror jag. Jag tror också dom skiljer sig vad gäller höstfärger, alnifolia blir gulaktig, lamarkii rödaktig. En blandad häck skulle väl kunna gå antar jag, men då kanske den skulle den behöva vara mera blandad, dvs fler än tre buskar av alnifolia, för att bli snygg.

Å andra sidan, om du vill köpa till buskar för att göra en enhetlig häck, så måste du vara säker på att få tag i exakt samma klon, annars kanske det ändå blir skillnader i utseende. Har du köpt e-planta från början, och sedan köper till flera e-märkta, så borde det vara samma, men bland de icke e-märkta kan det finnas olika kloner i omlopp.

Hur du gör beror ju också på hur lång häcken är. Om det bara är ett par meter räcker tre buskar av en avvikande sort för att ge blandat intryck. Rör det sig om 50 meter ser det nog bara konstigt ut. En variant är att du blandar in lite fler sorter, kopparhäggmispel t.ex. för att ge ett mera blandat intryck....
Ophelia
Annars kan du ju köra med en enhetlig häggmispelhäck och bara "råka" få in andra häggmispelsorter av "misstag" för att bryta av det perfekta. Kanske ha någon lite mer kraftigväxande att gå upp som ett flerstamsträd.

Personligen skulle jag faktiskt inte alls ta bort Lamarkii och låta Alnifolia stå kvar men om det fanns möjlighet skulle jag nog inte häckklippa Lamarkii. Jag skulle inte vilja ha dem med jämna mellanrum utan ha den lite oplanerat planerat.

Kopparhäggmispeln har ju en grymt snygg höstfärg smile.gif
Sommartorparn
Bestämmer du dig för att plocka bort dina tre alnifoliabuskar ur häcken, så kan du ju sätta dom som solitärer. De ger finfina bär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon