Full version: om perennodling
fandolin
Om det inte hade varit så att inga frågor är dumma så tror jag att den här kanske hade hamnat under just den kategori ~ Det gäller som rubriken säger, perennodling.
Jag har bestämt mig för att prova och har läst en massa inlägg här på odla, och dessutom artikar och böcker i ämnet. Det jag inte begripit efter allt läsande är: Om man sår på hösten och placerar i kallbänk ~ hur gör man med vattning? Under vintern kan de väl knappast behöva vatten?
unsure.gif
kerstin z5-6
nej inte om du sår så , fast kruksådd är lättare att ha kontroll på
Sår du på hösten kommer diverse björk, ogräsfrö mm dessutom att gro -både i kallbänk o krukor -till förtret
Ett sätt att undvika detta är att så -ställa krukorna i kallbänk o täcka dem med fiberduk

jag sår i januari och ställer ut de som ska kylas under snön -övriga drar jag upp under lysrör
DET går också bra att samla frö under säsongen -så i feb mars -ställa ut rubbet -låta det snöa över och vänta på vårgrodd
Du börjar vattna , vilken metod du än använder först på våren , men såjorden ska vara väl fuktad , innan du sår
Mer tips i album frösådd .smile.gif
Lycka till
K
fandolin
Tack för svaret.
Mera frågor: Jag har ju också ett kallväxthus, kan man utnyttja det och i såfall hur?
kerstin z5-6
Yes -oberoende av hur du sår -ställer du in sådderna i växthuset i mars april -så har du fina plantor redan i maj
Fläkt o skarvsladd - 350 kr
ca 200/mån i el i min klimatzon -ger ännu bättre resultat
fandolin
De pengarna tjänar man ju snart in med tanke på alla fina perenner man (förhoppningsvis) får! Jag har en kupévärmare i växthuset nu, men ska skaffa en ordentlig fläkt. Har du Kersin tips på perenner som kan frösås nu. Jag känner mig lite ivrig! smile.gif
kerstin z5-6
Alla varmgroende ger plant innan hösten -utplanteringsbara
Tex
Delpinium -riddarsporre
Kungsljus Verbascum
Nattljus
Salvia -tex salvia nemorosa
lammöra Stacys byzantina
Biennerna -tex Fingerborgsblomma Digitalis och Stockrosor
veronica-de flesta
primula och aurikel -Vivor ger söta vårblommor -fröpåsar i bla Granngårdens sortiment-finns även en hög sommarblommande variant Primula florindae
Dagöga , Höstöga o liknande
Hosta -Funkia om du hittar frö
Vädd -scabiosa -många sorter
campanula Klockor -de flesta är varmgroende
Malvor
Lycka till

Insamling av frö sker ju under säsongen, för de flesta på hösten.Då är påsarna välfyllda och kan delas med behövande smile.gif
Så håll utkik smile.gif
fandolin
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon