HotTexas
31-05-2006, 19:20
Finns det någon som vet vad detta är för en ros och förhoppningfull ge mig lite skötselråd...tack på förhand !
Denna rosen växte vid detta torpet redan när jag köpte det för 25 år sedan. Torpet är byggt 1915, men jag vet ej när rosen är planterad !
Den har trippelrosett och luktar underbart ...skulle uppskatta höjden till mellan 60-70 cm.
Förstår att min beskrivning om rosen är bristfällig, liksom min kunskap ......*L*, men hoppas att genom fotot få hjälp !
http://www.odla.nu/album/data/hottexas/ful...4762_p49432.jpg
Blommar den en ggn, eller hela sommaren, vad bor du i för zon ?
Är det en lite buske, eller mer som en rabattros ?
Många frågor, det finns en massa rosa rosor så
Och Välkommen till Odla.nu
HotTexas
01-06-2006, 05:59
Den blommar hela sommaren i zon 4 där jag bor.
Får den växa fritt, så blir det mera som en huvudstam med flera sidogrenar som följer paralelt efter huvustammen, men där sidogrenarna mer eller mindre har samma tjocklek som huvustammen.
Så jag skulle nog beskriva den som en rabattros ??
Rosen har mycket små taggar, och risken för att sticka sig finns närmare roten...där de är lite längre !
Tack för frågor, det gör det lite lättare för mig....och tack för välkomnadet, det värmer *L*
Du kan titta på dessa ca 1 m och blommar hela sommaren, det bör väl vara en zon 5 ros om den hängt med så länge.
Rose du Roi / Portlandsros Klicka sedan på alla småbilder för förstoring
Rose de Rescht / BiferaSalet /MossrosMadame Boll / PortlandsrosChampion of the world / BourbonrosDin ros var så kort det var problemet, men liknar en gammaldags ros, du kan börja titta på dessa, så kanske det går att komma åt något håll.
Flera rosgrupper med gammaldags rosor faller bort då den blommar om.
HotTexas
01-06-2006, 14:26
Ingen av dessa kunnde jag se någon likhet........
När min ros blommar ut för fullt...så har den dels 3 st tydliga rosetter och sedan att blombladen fortfarande ligger väldigt tätt mot varandra.
De har stått utan skötsel i 25 år, så detta med höjden kanske inte stämmer i normala fall..... och sedan kan jag ha fel med detta att de blommar om, kanske blommar de länge. Och det är därför jag uppfattat att de blommat om.
Tack för hjälpen och ditt tålamod med mig ...*L*
Har läst att 1986 fanns det bara 50-70 rosor att välja på i en vanlig plantskola, bara Cedergrens i Råå hade ett stort sortiment, så dessa jag föreslog var inte så vanliga för 25 år sedan. 1987 bildas Svenska Rosensällskapet och då börjar det komma sorter. Klurigt alltså men jag letar vidare. Letar i alla rosböcker jag har, det kanske är en rabattros som gått ut för många år sedan, men den ser gammaldags ut.
kerstin z5-6
01-06-2006, 17:43
Rose de Rescht / Bifera är en gissning den blir sällan över 50-70 cm här i z5
Doft utseende och färg stämmer
Om man inte lyckas bestämma sort kan man höa av sig till något som heter rosuppropet.
Vet tyvärr inte mer än så.
mvh Ciczi
HotTexas
01-06-2006, 19:12
Jag flyttade hit för 25 år sedan och då stod de redan här....och torpet bygdes 1915, så någonstans mellan 30 och 90 år sedan planterades de. Men de kan ju även ha varit planterade på annat håll innan de hamnade här ...!!
Rose de Rescht var jag inne och tittade på, men det som inte stämmer tycker jag är färgen, för mina är ljusare rosa medans Rose de Rescht är mörkare....närmare rött.
Sedan verkar blombladen längre och inte så täta som dessa jag har. Men kanske är de besläktade(om man kan säga så om blommor).
kerstin z5-6
01-06-2006, 20:49
Nää -då är det nog en annan ros -på rosensällskapets hemsida
kan du se var Kom och Visa dagarna är -30 juli i Skellefteå tex
www.svenskarosensallskapet.com
Här några till att titta på, dom flesta en ggn blommande. Annars gå in på Allt om Trädgård / Rosforum med din bild, där kan du säkert få hjälp.
Centifolia betyder " hundra blad " din ros ser ut som den har så många kronblad, dom blommar alla en ggn.
Burgundian Rose / Centifolia under 1 mThe Bishop / Centifolia ca 1 m eller merMinor / Centifolia ca 1.20Charles de Mills / Gallica ca 1 mAimable Amie / Gallica ca 1.20Duchesse de Rohan / Portland ca 1.20Königin von Dänemark / Alba ca 1.20 Portlandsrosorna blommar om, övriga en ggn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.