Merlin
Vad har ni i era lådor i år? Just nu har jag akut idetorka! Förra året hade jag flitiga lisa (skräpar mycket tycker jag), pelargoner och sommmarnejlikor i mina. Det blev inte så lyckat, nånting fattades....... sad.gif
Alexander-VG-zon3
detta året är jag mycket för silver å blåt
kanske nån silverek och lobelia en blåhäng lobelia och sen kanske en vitpelargon
elelr nåt likande å så nejlikor är fina med wub.gif
Tjoppa
Jag har tema rosa på mina växter i år. wub.gif Så det beror lite på vad du är ute efter.
Så jag har planterat mörkrosa och vit surfinia, rosa dahlia och så vit lobelia för att fylla ut.
Jag är helt övertygad om att det kommer att bli superfint i sommar när de har vuxit till sig.
Whiskuchi
Jag sådde petunior (Ultra Blue Vein) och "råkade" få en aning för mycket. Så både jag och min mor kommer ha petunior... tja, överallt biggrin.gif
Merlin
Bra ideer! Tjoppas är jättefin. På min framsida där lådorna ska vara finns en stor rabatt som går i silver, lila-blå och lite blekgul på hösten. Jag lutar åt ett romantiskt överdådigt arrangemang. Min baksida däremot går i starka färger - gult, orangt och rött.
Alexander-VG-zon3
om du vill ha romatiskt tema
så fuchsia eller hur det stavas å sen kankse en sån där sommarblomm gräs sak och vitlobelia å rödkanna å illröda pelargoner .
eller vänta
bara kannor rödblommande då och sen på sidorna vithäng lobelia
eller illröda rätt så stora pelargoner på två sidor å så i mitten en stor våreld med bladstörre än handen sen runt om över allt en massa snöflinga eller vitlobelia wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tjoppa @ 31-05-2006, 21:26)
Jag har tema rosa på mina växter i år. wub.gif Så det beror lite på vad du är ute efter.
Så jag har planterat mörkrosa och vit surfinia, rosa dahlia och så vit lobelia för att fylla ut.
Jag är helt övertygad om att det kommer att bli superfint i sommar när de har vuxit till sig.

det var verkligen fint när man tittar närmre.
å en massa stjärnöga kan bli romatikst
anna_rispan
jag hade inte heller inspiration i år. köpte tre hängpelargoner med cerise blommor o två snöflinga till en balkonglåda. hoppas på ett överdåd av pelargonerna!

en chiliplanta o en tomatplanta köpte jag i dag. sitter i sina krukor nu.

velar fortfarande om vad jag ska välja till krukan som står på skuggväggen o väntar på en slingerväxt som är praktisk att ha på balkongen. hmm, några förlsag??

kanske blir en låda till. känns som att de kan ta sin lilla tid i år. sad.gif unsure.gif
Sonja.S
Jag petade ner en salig blandning av det jag hade hemma. Kanske inte så välgenomänkt, men spännande ska det bli, när det väl tar sig. Det är Vanlig pelargon, hängpelargon, lobelia, palettblad och en till, vad den nu heter, ringblommeliknande blommor,fast enkla och färgen är lila/vit. Nästan som en chrysantemum. Just nu är det dock både glest och tanigt eftersom det inte var några stora plantor.
cosmos
Det är svårt att få plats med allt man vill ha...men några klassiker kan jag inte avstå från...dahlior som blommar tills dess att frosten tar dom..vit blomstertobak och lavendel för doften..krasse som slingrar sej upp på balkongsidorna och skyler dom nyfikna grannarna!
Sen måste jag ha en eldkrona..får nog sätta den i en ampel i år..och en ampel med en gul begonia på andra sidan!
Hittar jag några vita cosmosplantor så måste jag göra plats för dom!!!
Sen har jag ett par stora lådor på golvet...i den ena blir det ringblommor..mina absoluta älsklingsblommor...i den andra sätter jag olika matkryddor!
Och jag har glömt:Zinnior har jag sått..och daggsalvia har jag förodlat och planterat ut!
Nåt som också blommar hela sommaren är lejongap..vet inte hur jag ska få plats med dom i år!
Och tagetes...har inte gillat dom förr..dom är nåt jag börjat uppskatta på gamla dar!
Zitrus
I mina balkonglådor bor det margriter, röd petunia och blå hänglobelia!
myrtille
Jag längtar efter havet så i mina lådor har jag planterat växter som är skärgård för mig: strandglim, kattfot och en växt som liknar förgätmigej (bluets). Fast jag kan så här i efterhand tycka att jag gjort fel, alla utom strandglim har sin blomningstid maj-juni, så om ett par veckor kommer jag bara att ha gröna blad i lådorna. Hur gör man för att lådorna ska se fina ut hela tiden? Trycker man ner nya växter vartefter de andra har blommat färdigt, eller ska man planera sånt i förväg? Hur mycket får man plats med i en låda?

Madeleine1
Jag kör med en klassiker som jag har haft varje år. Röda pelargoner och Snöflinga. Lite tråkigt kan tyckas, men jag tycker att det är fint! Har dessutom två balkonglådor med helt vanliga blå penser. Ännu tristare. Trodde jag skulle "glömma" att vattna dem redan efter en vecka, men jag är jätteförtjust i de lådorna. wacko.gif
Betty
Minns inte vem det var, men en av forumisterna visade tidigare en bild på en vacker kombination för balkonglåda.
Hon hade satt mörkröd/lila petunior i en bakre rad och ljuslila Diascia (= tvillingblomma) framför. Längst ut på sidorna hade hon satt silvriga helichryssum. Det var jättesnyggt! smile.gif

Det var bikivs låda jag kom ihåg. Hittade bilden nyss, så här såg den ut:
erikahaglund
Penningblad hade jag förra sommaren, blev jättefina och hängde långt ner över kanten smile.gif
Jill-Ulrika
En ny sommarfavoritkombination är gulvitskiftande hängbegonia, blekrosa millionbells och vinröd pensé, kanske skulle en gulvit spansk marguerit göra sig fint i den kombinationen. Jag har själv två amplar i den kombinationen och tror nog det skulle göra sig fint i en balkonglåda också. Maffigt värre wub.gif laugh.gif
Här en bild ifrån mitt odlaalbum:)
mulle
Och jag kör i år med 90% perenner i lådor och krukor.
Fetknopp, taklök och kärleksört i solgasset.
Mycket blad mera i skuggan:
Hostor, vintergröna, gulbladig humle, variegerad kirskål, murgröna, gräs men också klockruta, geranium. Och snårvinda...
Kryddor.
De som klarar livet i pytsarna får bo där över vintern, några åker in i jordkällaren och några ut i rabatterna.
Det här är en variant som jag började med i fjol och som passar mig bättre än de vanliga slit- och slängsommarblommorna. Jag blev så urbota trött på alla kärl som alltid skulle fyllas och tömmas, fyllas och tömmas...

Sommarblommor sätter jag i en rabatt vid trappan i stället...

Mulle
ize
På min österbalkong (1,20* 3,60m) har jag följande (med vitt och lila som huvudtema) :

6 krukor tomater('Gnom F1')
Rabarber (delade från en planta som sannolikt är över 100 år) i kruka i ampel
2 surfinior i varsin liten ampel (vit och lila)
1 35cm ampel med mörkt blålila petunior
1 regnvattentunna med clematis 'Mrs Bateman' och vita petunior med lila i "blomnerverna"
1 änglatrumpet (cremefärgad tror jag den blir) i kruka
2-3 plantor smultron i en liten blomlåda
2 olika sorters fuchsia, kommer inte på sortnamn kruka + ampel
1 campanula på tillväxt i ampel

Blomlådan 150*26*26 cm innehåller
krasse (den vanliga gulröda sorten från förra årets tagna frön)
lobelia (vita häng)
gräslök
oregano
trädgårdsstjärnöga (lila och vit)
vita penseer

Samt plats att sitta för två med bord wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon