Full version: Mjöldagg?
TobiasJ
Jag har för några dagar sedan planterat en vinranka i mitt växthus i självvattnande kruka.. I förrgår såg jag att det fanns vita fläckar längst ut på bladkanterna, det såg ut som daggdroppar som torkat och efterlämnat dessa vita pirckar. Min fråga är nu, kan detta vara mjöldagg??
Fläckarna på bladen går att torka bort med fingret. Om det är mjöldagg, kan det skada vinrankan på något sätt och vad kan man göra åt det??sad.gif

Tack på förhand!!
RibesRubusVitis
Symtomen liknar egentligen inte mitt mjöldagg; detta ser ut som det låter, matta vita fläckar ungefär som rimfrost. På mina vinrankor kan det uppträda överallt på bladen. Men är det ändå mjöldagg, finns det bot. Ber att få citera mig själv:

Mot mjöldagg rekommenderar vinodlarsajterna bikarbonat, bakpulver och Atamon (liksom givetvis yrkesodlarnas favorit, svavel). Själv har jag med viss framgång prövat den senaste innovationen – vanlig mjölk. Forskare i Sydamerika kom på att ”mejeribiprodukter”, dvs kärnmjölk, tog bort mjöldagg på zucchini.

http://www.pioneerthinking.com/tv-mildew.html

En del mjölk och nio delar vatten, en 10-procentig lösning, sprutas på bladen med blomspruta. Och det är inte fettet som är verksamt, kärn- eller skummjölk går lika bra. Skulle lösningen bli alltför koncentrerad, över 30 %, blir resultatet tvärtom sämre. (Dessutom luktar sur och härsknande mjölk inget vidare.)
TobiasJ
Tack för tipset!!
Åsa, mälardalen zon 2
Fast det där låter inte som mjöldagg utan något som är helt normalt, vinrankor har högt tryck i sig under våren så de transpirerar mycket och det är i klyvöppningarna på bladet som överflödigt vatten pressas ut och sedan torkar de och ger fläckar på bladen eller sockerkristaller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon