lolo
Hej! Jag ska åka söderöver snart och undrar över bra resmål vad gäller handelsträdgårdar/gårdsbutiker samt sevärdheter i övrigt i och kring Jönköping med omnejd? Med omnejd menar jag typ mot Gislaved och Ullared, samt mot Karlskrona. (Man är väl norrlänning och van vid avstånd! tongue.gif laugh.gif rolleyes.gif )

Tips mottages mycket tacksamt!
ullislerum
Gränna är fint så här års!

Utanför Vetlanda ligger ett litet samhälle som heter Skirö, brukar kallas för smålands trädgård. Där finns det många vackra ställen där man kan ha picknick och annat trevligt!
Ewa smålänska höglandet
Kul biggrin.gif
att se att någon tipsar om min vackra bygd
fruberglund
En tur till Visingsö är aldrig fel smile.gif

Grännaberget med utsikt över både Gränna och Visingsö är fint med goda räkmackor och annat fika. Likaså Tabergs topp i Taberg med utsikt över vida vidder. Stadsparken med utsikt över hela staden. Alla med gott fika! (Ja, vi gillar att fika och ta en glass ibland).

Brunstorps gård utanför Huskvarna har också gott fika och fina omgivningar om du gillar trädgård.

Och är man i Jönköping får man inte missa Rosariet !!! Massor med underbara rosor biggrin.gif

Handelsträdgårdar finns i Gränna, Bankeryd (2 st), de flesta ligger dock i Axamo (för tillfället 3 stycken fast den ena håller precis på att sluta med perenner och ska bara syssla med trädgårdsplanering m.m.)

Inte att förglömma Blomsterlandet som har väldigt bra kvalité på sina växter här i Jönköping enligt mig. Har köpt mycket där och aldrig behövt klaga eller blivit missnöjd med mina köp. Väl värt ett besök om du inte har Blomsterlandet i närheten nu.

Kommer jag på nåt mer så återkommer jag!

Välkommen till vår vackra stad smile.gif

P.S. Vill du stanna och ha en fika på vägen så hör av dig, vi är oftast hemma. Vi bor bara ett par minuter av E 4:an. Trädgården är under uppbyggnad men lite finns att se här, alltid kul att träffa andra Odlaiter och prata lite trädgård biggrin.gif D.S.
fruberglund
Om du köper nyaste Allt om trädgård så är det med om både Visingsö örtagård och Brunstorp som jag tipsade om ovan.
lolo
Tack så väldigt mycket för alla svar! Och tack för fikainbjudan! Blir spännande att se hur det blir.
tongue.gif laugh.gif Blomsterlandet och rosarium låter högst intressant! tongue.gif
lolo
Hej! Nu har jag kommit hem från en jättetrevlig semester i Jönköping. Vilken urskön stad! Vilka trevliga sevärdheter i och kring staden! Hann med bl.a. Visingsö och äppelträdsparadiset utanför stan samt Blomsterlandet och Ullared m.m. Läste senaste Allt om trädgård. Köpte bl.a. fina perenner på Visingsö och Blomsterlandet, fina sorter till bra priser. Lyckades hålla liv i dem hela vägen hem trots värmen. Så nu är det plantering som gäller. tongue.gif
lolo
Hann även med Rosariet också - mycket vackert!!! tongue.gif
Grå
Vill man se vackra saker så ska man hålla sig så långt ifrån Gislaved man någonsin kan...

Gnosjö har ett ballt industrimuseum om man gillar gamla maskiner och vaggeryd har ju sin travbana. Mellan Byarum och Nyadala kloster går en vandringsled som kallas "Munkaleden". I värnamo finns Apladalen, men annars så får man nog bäst utbyte av Jönköping. Kul att du fick en bra semester!
Grå
... och eftersom jag skrev om Knättekullarna i Borås/Ulricehamnstråden kan jag ju slå ett slag för Store Mosse nationalpark i denna, beläget mellan Värnamo och Hillerstorp. Nu har ju du redan varit och semestrat i Nejderna, men det kan ju finnas någon annan som ska åka och kika en sväng...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon