|
Jag kommer att göra mig olycklig på det här, men just nu gillar jag bara två färger i trädgården - grövitt och orange Orange är inte svårt att hitta, men grönvita blommor hittar jag färre av. Det är inte bladfärgen jag är intresserad av utan blomman. Jag har nu Zigadenus, Astrantia "Shaggy" och Swertia kingii. Kan ni komma på fler sorter? /Åsa
Irene_L
01-06-2006, 09:05
Nu vet jag inte om du är intresserad av ettåriga sommarblommor men det finns en blomstertobak som heter "Lime green". Den har gulgröna blommor. mvh Irene
Echinacea purpurea "Alba" eller dito "White Swahn".
Margith
01-06-2006, 09:32
Delphinium New Millenium Green Twist
Kattfot
01-06-2006, 10:25
Åååå..... tulpanen Spring Green är jättefin och kanske kunde kvala in bland de grönvita?
BjursBerit
01-06-2006, 12:17
Antennaria howellii,stor kattfot ,Anemone drummondii och Aqulegia ’Green Apple’ kanske??
Spännande färgval! Anemone nemorosa 'Monstrosa' 2, en fylld vitsippa med gröna och vita blomblad, kanske? Petunia "Surfinia Lime", opiumvallmo "Apple Green" och några andra kan du hitta i nedanstående artikel: http://www.odla.nu/artiklar/gron_sommarrab...batt_2004.shtmlHittar du fler kan du väl berätta!
Jag har ett tips som jag hittade på Allt om trädgårds hemsida. Tycker den är jättefin. Hoppas att länken funkar, får man länka till andra hemsidor förresten? http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...ha§ion=form/ Rita
Antennaria howellii var ju läcker, men går den att ha i en vanlig rabatt och framför allt - går den att få tag på Det finns tydligen fler ettåringar som har den här färgen, jag får komplettera med såna. /Åsa
Surfinia finns i lime som är grön-vitt. De är jättefina. Så här ser de ut:
Gåsis Jag tycker också om blommor med blygsam färg, t ex musselsyska, daggkåpa, harört. Svenska namn på Zigadenus, Astrantia "Shaggy" och Swertia kingii, tack! Kanske nåt för mig. Helios
Jag har en Helleborus - Julros - som har en vacker limegrönaktig färg.
kerstin z5-6
02-06-2006, 22:47
Zigadenus elegans -Grönlilja , Astrantia "Shaggy"Stjärnflocka - och Swertia kingii,som är så pass ovanlig att det är bäst att ha det vetenskapliga namnet  grönlilja Zigadenus elegans Rams Gåsis har du den ?
 Julrosen var underbar!  Tror ni man kan odla helleborus i zon 7, jag har aldrig provat. Rams, nopp, finns ingen hos mig  Tänkte inte på den /Åsa
Ophelia
03-06-2006, 07:48
Aftonstjärna? Morgonstjärna?
Yin o Yang
03-06-2006, 08:31
Rundmynta  . Bladen är grönvita och blommorna vita. Doftar mint när man rör bladen. Min mans absoluta favorit när vi botaniserade i handlesträdgården  och han som egentligen inte ens är intresserad
CITAT (Gåsis @ 03-06-2006, 08:05)  Julrosen var underbar!  Tror ni man kan odla helleborus i zon 7, jag har aldrig provat. Varför inte, testa! Den funkar ju här hos mig i Luleå zon 6. Jag har den i en ngt upphöjd rabatt på norrsidan.
Har någon ett namn på den grönaktiga helleborusen. Nu har jag letat som en tok på blomstergården, men inte hittar jag någon grönvit inte. Fast jag hittade lite annat och dyrt /Åsa
På etiketten på krukan stod det att det skulle vara en mörklila hybridjulros, Helleborus orientalis ’Ballard hybrids’ . Men som synes på bilden så stämmer det inte riktigt. Har själv funderat lite om det skulle kunna vara en felmärkt Helleborus niger, de är ju vita, och den jag har är ju rätt blek, även om den inte är precis vit... Det är en riktig långblommare kan jag tala om, den har fortfarande kvar en blomma fast vi redan hunnit till mitten av juni!
Tack! Jag letar vidare, det blir dyrt det här. Det är inte klokt vad mycket man hittar som man måste ha när man tittar på många bilder /Åsa
Ja, visst är det en härlig sjuka vi har vi trädgårdstokar!!!
Lars-Olof Arvids
15-06-2006, 13:55
En grönvit vårfavorit hos mig är skymningsstjärna, Ornithogalum boucheanum. Lökarna har jag fått av en forumist som av någon obegriplig anledning tyckte att den var ful! Olle
Då är du att gratulera, för den är verkligen jättesnygg. Jag ska leta efter den.
/Åsa
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-06-2006, 14:55) En grönvit vårfavorit hos mig är skymningsstjärna, Ornithogalum boucheanum. Lökarna har jag fått av en forumist som av någon obegriplig anledning tyckte att den var ful! Olle Så vacker! En sån ska jag med hålla ögonen öppna efter!
Lars-Olof Arvids
16-06-2006, 07:17
Betty, jag tror att din bild visar en aftonstjärna (Ornithogalum nutans). Men den är fin den också! Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|