Full version: Spraya Chiliplantor
gustav1977
Hej!

Jag har chiliplantor inomhus som verkar trivas under några lysrör! Jag undrar om man ska spruta vatten på dem ibland med en blomspruta för att de ska få lite fuktighet? Vilken luftfuktighet gillar de allra bäst? Är det inte ganska torr luft i en lägenhet? Finns det risk för skadedjursangrepp om man duschar dem ibland?

Helt enkelt är jag nyfiken på allt som finns att veta om att duscha chiliplantor/luftfuktighet?

Hälsningar

Gustav
noora
Chili gillar fuktig luft. Speciellt hjälper fukten till att hålla spinnkvalster borta, som annars är en stor risk när man har chili inne i en lägenhet med torr luft. Så duscha på du bara smile.gif

Jag har en del av mina chiliplantor i garaget, där luftfuktigheten just nu ligger kring 50% pga avdunstning från bevattningsmattorna som jag har för småplantor. De trivs utmärkt, och jag har varken haft löss eller spinnkvalster på dem.
gustav1977
Oj, tack för snabbt svar!!!

Ok, har du nån aning om vad luftfuktigheten brukar ligga på i en "standardlägenhet"?

tack igen, ska hem å duscha dem efter jobbet!

/gustav
noora
Vi mätte luftfuktigheten när vi bodde i lägenhet, men jag kommer inte ihåg vad det var. Sisådär 30% kanske? En digital termometer med luftfuktighetsmätare (hygrometer) kostar 100-200 kr på t.ex. Clas Olsson, om du vill mäta själv smile.gif

Det är svårt att höja luftfuktigheten mer "bestående" genom att enbart duscha plantorna, men det ska hjälpa mot spinnkvalster ändå. Ska man ha en riktig höjning av luftfuktigheten får man skaffa nån sorts luftfuktare. De enklaste är en vattenbehållare som man hänger på elementet så att vattnet avdunstar. Två bevattningsmattor som hela tiden är fuktiga fungerar bevisligen också som luftfuktare rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
jag har själv hög procent i fukt så jag har aldlrig behöft orroa mig över dte jag ligger på 60-70 ca . men att spruta med duschflaska så mycket det går hjälper även ska man inte spruta på kvällen eller natten å så att dte hinenr torka upp inna det bler mörkt ute . även så kan man placera ut skålar med vatten i och med vattnet lägger man singel inte rundade stenar utan skrovliga eller vad det heter och vatten nivån ska ligga så det inte komemr över stenrna . avdusnigen därifrån dom skålarna bler hög . även om man sammalr växter nära varann å i en samladgrupp hjälper dom sig själva för avdusnigen från bladen hjälper en anna växt å tvärt om wub.gif
gustav1977
Ja, vad bra! Jag köpte faktiskt en billig luftfuktighetsmätare på Clas Ohlson idag:)

Det blir nog å sputa med blomspruta lite då å då på morgonen och kanske ställa en skål med vatten och leca-kulor i närheten.

När vi ändå är inne på luften så... hur är det med koldioxid nivån i en lägenhet? Räcker det för att plantorna ska växa optimalt? Hjälper det att "prata" med sina växter? Är koldioxidhalten helt oviktig i förhållande till allt annat som kan gå fel?

En fråga till: Har ni någonbords fläkt som står å blåser på växterna för att stammarna ska bli lite grövre och kraftigare? Luften står ju helt still inomhus...

/gustav
Alexander-VG-zon3
CITAT (gustav1977 @ 01-06-2006, 17:21)
Ja, vad bra! Jag köpte faktiskt en billig luftfuktighetsmätare på Clas Ohlson idag:)

Det blir nog å sputa med blomspruta lite då å då på morgonen och kanske ställa en skål med vatten och leca-kulor i närheten.

När vi ändå är inne på luften så... hur är det med koldioxid nivån i en lägenhet? Räcker det för att plantorna ska växa optimalt? Hjälper det att "prata" med sina växter? Är koldioxidhalten helt oviktig i förhållande till allt annat som kan gå fel?

En fråga till: Har ni någonbords fläkt som står å blåser på växterna för att stammarna ska bli lite grövre och kraftigare? Luften står ju helt still inomhus...

/gustav

skit i leca wub.gif
ta en skål fyllda med skrovligasmå stenar å sen fyll på emd vatten men inte ända upp över stenrna det bler mtycket mer fukt än vad leca kan ge wub.gif
sätter dne en skål med en planvatten ytan tar det väldigt långtid inann dne avdunsar och med leca funkar men inte alls samma effekt .
den tar det dne vill ha från luften du andas runt om den å i lägenheten så det kvitar^^
stamarna bler grövre närdom växer . wub.gif
fast dte är mest om du har dom ute om det börjar blåsa kraftigt så komemr dom bryta av lättare än växter som är planterad för att dom ändrar sina celelr m.m .
så tar du ut dom sätt dom i lä för vindar för det tar en hle växtsäsång för växten att ändra allt men det behöver den inte inne ju
Gurkan
CITAT (gustav1977 @ 01-06-2006, 17:21)

/gustav

Det är nog inte mycket du kan göra åt koldioxidhalten i lägenheten mer än att prata lite med växterna. CO2'n sprider ju ut sig över hela rummet så det vore nog omständigt att höja nivån.

Den CO2 som finns i luften räcker gott vid all normal odling.

Å som flaxx sa, skippa lecakulorna i vattenbadet, dom flyter ju ändå bara på ytan. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon