Magnolia
Vi bor i ett korsvirkeshus som vanskötts ganska rejält. På ena gaveln har några bjälkar bytts ut och har helt annan struktur och dimension än de övriga. Jag tänkte därför plantera en klätterväxt där för att dölja dem.

Först funderade jag på rosor, men jag tror att det är för skuggigt (nord-öst tror jag att det är). Tänkte istället på klätterhortensia, men är lite rädd för vad den kan göra med putsen. Någon som vet?
Ingo
Klätterhortensian klättrar med hjälp av små fransiga "sugfötter" som sitter tätt tätt tätt på grenarna och fäster som sjutton vid underlaget. Man ska absolut inte låta den klättra direkt på en träfasad. Om den är lika duktig på att klänga sig fast vid puts vet jag inte men om du vill ha den vid din vägg är det säkrast att ge den en spalje ett par dm från väggen så att du kan hålla koll på att den håller sig ifrån själva väggen.
Cilla
Klätterhortensia klarar att klättra på puts galant också. När man tar ned en klätterhortensia från en vägg sitter lite av sugkopparna kvar. Jag tror det går att putsa direkt på dem utan att behöva ta bort dem innan. Men att intill ett äldre trä- eller putshus ha något tätvaxande som gör luften fuktig intill trä eller korsvirke på en nordostsida är nog sämre för huset.

Om du kan tänka dig att sätta ståltråd en bit från väggen från marken upp till taknocken så kan pipranka vira sig upp utan hjälp. Alpklematisar kan klättra själva på t ex ett rutat armeringsjärn som man ställer en bit från huset och lutar upp. De klättrar och blommar också i skuggigare lägen.

Pipranka, Aristolochia macrophylla

Alpklematis, finns många varianter och färger. Blommar ganska tidigt, vissa får fina bollar som fröställningar
Whiskuchi
Klätterhortensian är HEMSKT, FRUKTANSVÄRT BEDRÖVLIG!! (säger jag som fick bryta loss den med kofot från huset och har fullt med fula märken kvar efter den) mad.gif
Magnolia
Tack för svaren!

Förlåt Whiskuchi, men jag kunde inte låta bli att le när jag läste ditt svar rolleyes.gif fast jag förstår att det inte kan ha varit roligt...

Kanske en klematis alltså - vill ju gärna att det ska blomma!
Whiskuchi
Klematis låter mycket bättre tycker jag biggrin.gif
Vår hortensia hade faktiskt en spalje under växtmassan, men den hade glatt tagit sig innanför och klättrat på väggen istället (och bänt loss spaljen från väggen). Den var helt gigantisk, hade stått där nästan sen huset byggdes enligt en granne, och det byggdes 1959 ohmy.gif
Och jo, det var ganska roligt faktiskt (skratta på laugh.gif ), man kan liksom inte annat än bryta ihop av skratt när man står två personer och bänder.. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon