Caprice
01-06-2006, 11:27
En Cunningham´s white jag planterade förra våren ser ut såhär nu...

Antar att det var vårsolen som var för stark..?
Vad ska jag göra med den? Klippa bort de grenar som ser döda ut..? Inte kan väl de repa sig med tiden...?
Jag är inte särskilt kunnig på rhododendron, men detta exemplar ser ut att växa i grund skogsjord. Om den ska kunna repa sig tror jag den behöver minst dubbla jorddjupet (t ex på upphöjd stor och vid kulle) och mängder av vatten sensommar och vår.
Man lurar sig att stirra sig blind på Ph-värdet när man placerar rhoddisar. Tallmarker har visserligen lågt Ph, men de är ofta för grunda och torra för rhododendron.
Caprice
01-06-2006, 23:00
Fast bilen lurar ögat... det är tom en upphöjd rabatt, jag la ny jord när jag planterade... det är säkert 40cm djupt.
Jag tror det är solen som är boven...
Ja säkert är det för mycket sol och därmed också för mycket torka. Att förstora planteringsbädden och sätta en ytterligare rhoddis invid kan hjälpa, särskilt om det är en av de mer härigare typerna.
Lägger man på humusrik jord 40 cm ena året är det dessutom bara 20 cm kvar andra året. Om inte bilden luras alltför mycket så kanske rhoddisen mår bra av att komma ytterligare 30-40 cm upp på god, humusrik jord på en bred kulle. Och mängder av vatten de veckor det inte regnar.
Caprice
02-06-2006, 10:58
Ok...
Tycker du jag ska klippa bort det som verkar vara dött..?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.