tappehl
Vi köpte ett hus förra sommaren med en väldigt godluktande olvonbuske som blommade i maj.
I år är den tillsynes helt död och inte en gnutta till blad har kommit fram. Vad kan ha hänt? Gräset ser ut att ha blivit bortskrapat precis brevid, men jag vet inte om det har nånting med saken att göra.
Vi kan inte påminna oss om att vi hällt på någon gödning eller dyl.

Tacksam för svar.

Tobbe
Hannele
Vår son har ont i magen. Vad kan det vara? unsure.gif
yla
CITAT (Hannele @ 01-06-2006, 15:01)

men hannele???????
yla
CITAT (tappehl @ 01-06-2006, 14:23)
Vi köpte ett hus förra sommaren med en väldigt godluktande olvonbuske som blommade i maj.
I år är den tillsynes helt död och inte en gnutta till blad har kommit fram. Vad kan ha hänt? Gräset ser ut att ha blivit bortskrapat precis brevid, men jag vet inte om det har nånting med saken att göra.
Vi kan inte påminna oss om att vi hällt på någon gödning eller dyl.

Tacksam för svar.

Tobbe

gräset kanske e bortskrapat av en råbock som felat hornen
o olvonent brukar vara sen t men kan också bli angripet av nån elak en som käkar upp olvonet det har hänt mitt olvon
Cilla
Hej Tobbe,
Kanske det kan vara sork som knaprat på rötterna?
Vänta och se lite, olvon är sena och kanske det också varit en kall vår hos dig.
Kolla på stammarna, är barken uppäten?
Har växtmedel eller gräsmattemedel använts?
Är det en av de olvontyper som precis klarar din växzon?
Gossen Ruda
CITAT (Hannele @ 01-06-2006, 15:01)

Förmodligen mammas dåliga inflytande. Gå och lägg dig och sov i hundra år.
Cilla
Välkommen till forumet Tobbe!
Det är faktiskt sällan som det kommer irrelevanta inlägg just här i avdelningen för träd och buskar. Det finns andra ställen på forumet för dialog som i denna tråd.

Jag spanade in flera olvon i zon 3 idag och de har alla kommit ganska sent. Dessutom har det sedan flera år sålts en hel del känsliga sorter i planthandeln, som gör att fler dukar under på vintern.

Om busken ännu inte utvecklat blad alls kan du skrapa lite lätt på en gren med nageln för att se om grenen lever. Är det grönt eller friskt fult under barken lever grenen, är det brunt är den död.
tappehl
Tack för bra svar... Det ser ganska grönt ut under barken så vi håller tummarna.
Skickar två bilder för att se skillnaden mellan förra året och iår:

Maj 2005: http://www.flickr.com/photos/tappehl/158556559/
Juni 2006: http://www.flickr.com/photos/tappehl/158556550/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon