Full version: Magnolia grandiflora
Trädet (ZonV)
Har kompis som reser mycket i tjänsten och senast var han i Japan. Hade sagt åt honom att fixa lite Magnolia frön. Hittade en "Blomsterbutik" och då köpte han
Magnolia grandiflora frön, de hade inte de magnolia frön som jag ville ha.
Så vad skulle ni göra med 10 st Magnolia grandiflora frön...
Ska jag dra upp plantor och ha som inneblomma vintern och uteväxt under sommaren, är det lönt sad.gif
kerstin z5-6
Jag skulle dra upp -krukodla ett tag och plantera ut smile.gif

men -de är kinkiga under kruktiden
Trädet (ZonV)
oki, om jag inte har fel. Så ska den bara klara zon 1. Du skulle chansa för det kan vara en härdig Grandiflora, eller?
kerstin z5-6
jag skulle chansa för att det finns så myckert fördomar om vad som "går" och inte går i zon 5
Sätt den i din z 3 del av trädgården -du har ju minst tre zoner-3, 4,5 -nånstans

Denudata som är storblommig har klarat vintern utmärkt här , och som sagt de trivs inte länge i krukodling ändå smile.gif
Trädet (ZonV)
Jag vet av en zon 4 plats vid åkern där överlevde ett körsbärsplommon träd, som jag drog upp från frö/första vintern ute/ett år, är cirka 1.9 m hög. Bara lite toppskadad av vinter. Trodde inte det, är öppet så klart och det blåser... sydvästliga vindar. Har en plats där det växer Björkar, Skogslönn, Hägg, Gråal,Klibbal och Sälgar dvs.matjord. Det är vindskyddat och sol mer eller mindre hela dagen. Ordnar plats där och skapar så optimalt som möjligt för magnolian där. Vet inte vilken zon det kan bli ? Ska nog plantera merrilli, sieboldi. Ska nog prova Denudata med, bra jobbat! biggrin.gif

Problemet är jag vill plantera många träd och magnolia men gräsklippning ska gå snabbt, inte så många buskar där....
kerstin z5-6
Jag integhrear mes" träden i rabatterna -Ginko tex smile.gif
Vindskyddat är bra - tar man bort snålblåst sänker man en zon -upphöjt väldränerat läge en till smile.gif
Trädet (ZonV)
oki, vindskyddad, upphöjd läge, och med mycket sand sten och vermiculit. Ska ge minus 2 zoner. Visst har jag hört det. Då får jag zon 3, alltså.
Kan göra mer för att sänka mig till zon 2?

Då ska man ha växter som tål lite torka också annars måste jag vattna dem hela sommaren, vilket jobb!

Eller får jag vara nöjd och invänta växthuseffekten.....wacko.gif
kerstin z5-6
vermiculit.?Kanske onödigt smile.gif grusig jord räcker , väljer du dessutom en plants som tjälar lite o tinar snabbt-vattnar tidigt på våren -så borde det vara okido .. laugh.gif
kerstin z5-6
vermiculit.?Kanske onödigt smile.gif grusig jord räcker , väljer du dessutom en plats som tjälar lite o tinar snabbt-vattnar tidigt på våren, samt skyddar mot vårsol de första åren -så borde det vara okido .. laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon