Gudahov
Förra året planterade jag åtta olika fruktträd vid det nyligen köpta torpet. Det har bott människor på platsen sedan bronsåldern (minst), men det enda som fanns i fruktträd, var några vildaplar. Vi renoverar huset försiktigt, men är mindre noga med att återskapa någon slags historisk trädgård - vi väljer t.ex. fruktträd efter härdighet (zon IV) och det har kommit många nya sorter som inte funnits tidigare.

Kanske kan vara kul för någon att se hur det har gått för de åtta träd vi planterade förra året:

Plommon: Jubileum, Skoroplodnaju
Päron: Augustipäron, Esperens Herre
Körsbär: Stella dvärg
Äpple: Katja, Astrakan Gyllenkrok,Transparente Blanche

Plommon
Båda plommonträden blommar och kommer att ge frukt. Speciellt bra fart är det på det baltiska plommonträdet Skoroplodnaju som säljs av Rångedala Plantskola (jag tror inte att någon annan har det). Grenarna är mycket kraftiga och fina och trädet ger massor av plommon på alla grenar. Det måste kartgallras, annars blir det ingen kraft över till trädet självt och plommonen blir för små. Bifogar en bild om jag kan.

Jubileums-trädet utvexklas mer normalt, det blir någon frukt och det har klarat vintern väl.

Päron
Augustipäronträdet utvecklas mycket fint och ser friskt ut. I september förra året var många av bladen bruna/svärtade, men de ser friska och fina ut i år. Inga blommor alls, räknar med att det tar 3-4 år tills det blir något.

Esperens Herre - detta träd var ganska vekt när vi köpte det (som många päronträd är, grundstammarna är ofta inte av samma tjocklek som hos äppleträd). Trädet har klarat den stränga vintern bra och tycks ha rotat sig fint och det ser ut att må bra - det blommar faktiskt redan. Får se om det blir någon frukt - det är ute på landet och långt till andra pollenlämnande träd.

Körsbär
Köpte ett Stella - dvärgträd att ha nära huset. Det gav frukt på stammen redan förra året och i år är det fullt med bär på 2-årsgrenarna. Bra kvalitet också köpt på Rångedala.

Äppleträd
Här är det lite si och så. Dessa var de första fruktträden vi köpte, planterades på våren 2005 och det var innan vi hade upptäckt en riktig plantskola. Köptes på Plantagen eller K-Rauta. Det är inte A-stammar och inget av träden har tagit sig särskilt bra. Dessutom inser jag nu att de är dåligt "trimmade" vad avser grenar på rätt ställen osv. Som "tur" är har rådjuren gått hårt på ett av träden i vinter (Katja) och jag behöver inte skämmas för att göra mig av med det.

Transparent Blanche ser bättre ut och blommor. Det blir nog några frukter i år. Likaså med Astrakanen.

Funderar dock allvarligt på att flytta ut de två äppleträden på utmarkerna och plantera några nya, köpte på riktigt plantskola.

Hoppsan, detta utvecklades till reklam för "riktiga" plantskolor. Jag har inget att göra med någon av dem, men det är min största lärdom - köp fruktträd på riktig plantskola (inte Plantagen eller "Järnia").

För övrigt så har jag använt bra planteringsjord och gödslat med brunnen hästgödsel. Första året vattnade jag duktigt och några av äppleträden gröngödslades.

Det baltiska plommonträdet Skoroplodnaju - ett år efter plantering.

Frågor? Någon som har några tips att ge?
Ophelia
Snälla, låt höra hur det baltiska plommonet smakar när det mognar smile.gif smile.gif
Gudahov
CITAT (Ophelia @ 01-06-2006, 20:14)
Snälla, låt höra hur det baltiska plommonet smakar när det mognar  :)  :)

Jupp. Jag skall återkomma med smakbeskrivning. De som inte slinker ned på studs eller som efterrätt, skall ned med rom och socker i en kruka - "rumtopf" till midvinterblotet. tongue.gif

Så här skriver plantskolan om Skoroplodnaju
"Härdig, starkväxande. Måste beskäras till 60 cm. När de börjar bära frukt växer de inte så mycket. Bär frukt tidigt, efter 1 år. Mognar i aug-sept. Gula med orangeröda fläckar. Aromatiska, söta. Liten kärna, lätt att ta bort. Grundstam Prunus cerasifera. Läge: sol. Mognar i månad: augusti-september. Zon I-"

Det framgår inte klart till vilken zon det skall gå bra, men enligt säljaren så skall det vara mycket härdigt.

Det skall i alla fall kartgallras; vilket jag aldrig har gjort. Vet inte riktigt var man skall börja, eller när eller hur mycket. Någon som vet?

tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Cilla
Å, av en slump läste jag detta! Säker på att fler som jag som nästan enbart läser i avdelningen för träd också vill följa dina erfarenheter.

Jag brukar kartgallra i slutet av juli eller början på augusti. Min erfarenhet, zon 3, är att träden själva kartgallrar sig under juli och att man först då ser hur frukttätt det blir. Snopet om man gallrar tidigare och det visar sig att trädet släpper dem man sparat...

Fler tips verkar du inte behöva. Jag antar att du vet att träden behöver tre års etablering normalt, dvs då man i första hand vattnar. Hästgödseln och goda jorden du givit dem kommer att räcka som gödning iallafall i två år. Utöver detta kan man om man vill nässelvattna, och som du antagligen redan gör, hålla gräs borta och gröngödslingsväxer inne under kronorna. Samt lyckra jordytan en gång per år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon