Whiskuchi
När vi köpte hus var en av de första sakerna vi gjorde, att riva en ful carport jämte garaget. På marken låg träskivor och trasmattor (!), numera har jag mina pallkragar där. Igår såg jag en främmande fågel som stuckit upp där, nämligen en gul vallmo. Och efter vad jag förstår är det då alltså en sibirisk vallmo som legat som frö och väntat år ut och år in, på att carporten skulle försvinna så den kunde börja växa (grannarna har berättat att förrförre ägarna hade enorma mängder blommor där, så den är väl en rest därifrån).
Den kan givetvis inte stå mitt bland kragarna, där ska jag lägga plattor, så kan jag flytta den? Jag har fått för mig att vallmo inte gillar att flyttas..? Eller ska jag låta den vara tills den går i frö istället, och så på nytt någon annanstans? (vill ju inte låta den gå till spillo helt) wink.gif
Gossen Ruda
Jag har flyttat såna tidigare och det har gått bra. Tag bara med tillräckligt med jord.
Whiskuchi
Tackar för svaret, då flyttar jag den så fort jag vågar mig ut mellan regnskurarna wink.gif
ingrid fuxwall
Passar ju bra att flytta blommor i regn, hos mig klarar de sig bättre då, fast det kan ju bero på tillfällighet.

ingrid
Whiskuchi
Hum hum.. de vill ha väldränerat va? *funderar på ny växtplats*
*Felix matte*
Sibirisk vallmo tål flyttning... den växer bra nästan överallt
Ibland kommer plantor upp i asfaltens små sprickor
ofta ser man dem också sticka upp i grusgångar...
de verkar inte behöva fin jord och gödsel.

Jag har tagit med plantor från Kiruna till Boråstrakten
och där blommar de fint varje år. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon