Lauraline
Hejsan

På baksidan av vårt nyköpta ca 70 år gamla hus växer det en "granhäck" eller vad som säkert var tänkt att bli en sådan. I själva verket är det stora granar i olika ojämna höjder som breder ut sig i en lång rad, det ser ut som en skog på led smile.gif

Vad gör man åt denna "häck" för att få den att bli fin. All släkt som kommer på besök säger åt mig att kapa topparna och "klippa in den" eftersom den sträcker in över gräsmattan.

Jag har sett andra "riktiga" granhäckar i området, de ser inte ut som fullvuxna granar man bara klippt in, de är ju supertäta som att man klippt enligt ngn speciell metod redan från början.

*Kan man kapa rakt av uppe? Kommer det upp "nytt" eller blir det som man kapar?

*Kan man sedan få in sidorna till att bli mindre yviga eller är risken att alla barr faller av eller att det kommer sticka ut bara, torra, grenar som jag sett på en annan grannes tomt (vet dock inte hur deras blev så)

Alla tips tages tacksamt emot på hur man går tillväga och vad man ska tänka på.

Mvh
Marie
Cilla
Täta granhäckar utan håligheter och som är täta nedifrån och upp kräver regelbunden klippning. Man klipper i juni, inte mer än halva årsskottet (det som är ljusgrönt). Då delar det sig och häcken blir ännu tätare. Klipper man in på fjolårets ved eller äldre ved stannar ofta grenen av, föråldras och där skapas ett hål om grenarna brevid inte kan dela sig och ta över utrymmet.

Kapar man gran långt in märker man att där inte finns barr. I en gran finns barr bara där det finns ljus. Ofta växer ingenting där man kapat, granen släpper enegrin till grenen och den dör. Granen tar beskärning intill ved utan barr som en förlorad gren och fortsätter att satsa på att utveckla toppartierna.

När man kapar grova toppar på en gran sker antingen det att granen skjuter 2-5 eller fler snabbväxande toppar från stället, eller så tar sidogrenarna invid den kapade toppen över och börjar växa uppåt. Ju grövre toppar man kapar, desto längre tid tar det innan det ser "okapat" ut, om det någonsin gör det.

Det är ett vanligt problem att granhäckar "släpps" under några år och man funderar på vad man ska göra. Bra att veta är att beskärning av en sådan släpt häck aldrig kommer att se ut som de som beskurits regelbundet. Man får tänka om och fundera på om man vill ha häcken kvar med de alternativ som finns om man beskär.

Den beskärning som får häcken att mest likna (men inte därför bli lik) en granhäck och inte en granrad, är om man kan acceptera bredden som häcken har och i juni beskära inte mer n halva årsskotten. Då förgrenar de sig och häcken blir lite tätare. Accepterar man att häcken får en mängd toppar efter en toppkapning kan man behandla dem likadant, dvs nästa år börja klippa av mindre än hälften av årssskotten i juni.

Granhäckar är underbara, men de tillhör inte trädgårdens lätta arbete.
Lauraline
Hejsan Cilla

Jätte tack för ditt detaljerade svar det verkar som det jag sett hos grannarna som har en halvdöd gran är just det du säger om felaktig beskärning.

Om jag förstår dig rätt nu så betyder det att jag kan göra följande;

Kapa topparna över hela häcken så de får samma höjd i år, dvs kapa av toppen som man skulle göra på en julgran som är för lång, fast det här blir en bra bit ned.

Sen i juni i år kan jag även med sekatör (och tålamod smile.gif ) kapa alla de nu ljusgröna skotten på sidorna av granen till max hälften, bara klippa dem rakt av mitt bland alla barr liksom? (just nu är dom ganska små...ca några centimeter bara)

Det blir att ta gren för gren genom hela häcken?

För att nästa år göra om samma sak igen och då även på de skott som eventuellt dyker upp kring topparna jag kapat av?

Vi vill gärna ha häcken kvar för huset bakom har även en mindre industriverksamhet i sin ena ände mot vårat hus och den behöver man kanske inte ha att titta på jämt.
Cilla
Hej Lauraline,
hur du gör med topparna måste du avgöra själv. Hur granen kommer att svara på det beror på hur grova topparna är som du kapar och hur tillväxten i granarna är i övrigt. Bra kan jag inte säga att det blir, det blir det aldrig på träd som fått växa och sedan ska bli buskhäck.

Och japp, sedan blir det till att klippa med finess. De första åren blir det pillrigt eftersom grenarna kommer att sitta på olika avstånd och ma måste klippa en och en. En häck som beskurits på detta sätt under många år har sina årsskott på samma ställen så att man kan klippa många på en gång med en elektrisk sax. Men på en friväxande häck kanske man aldrig kommer till det stadiet utan för alltid måste pillra.

Att göra om ett träd till en buske är tyvärr inte lätt.
KURT
Är det höga granar nu så är det helt enkelt inte möjligt att göra om dem till en tät granhäck igen! De kommer aldrig att skjuta så många nya skott att det kan bli en tät granhäck igen. Om du har bilder så är det alltid lättare att bedöma hur det ser ut.
Big Gardener
Utan att ha sett din granhäck kan jag inte avgöra om följande förslag går att genomföra, men det är en idé som jag fick från Rune Bengtsson för ett tag sedan om som jag gärna hade provat någon gång. Det kräver mycket arbete och resultatet kanske inte blir 100% men vill man inte gräva upp och plantera nytt men samtidigt göra något skulle detta kunna fungera.

På våren 2003 var jag med och restaurerade en gammal bokhäck som hade fått växa fritt alldeles för länge. Gröna Rum tror jag gjorde ett kort reportage om det. Bokhäckar, liksom granhäckar kan nästan aldrig skäras tillbaka på gammal ved eftersom de saknar epikormiska knoppar där för att bilda ny bladmassa.

Vad vi gjorde var att vi valde ut lämpliga, slanka grenar och böjde in dem till den ursprungliga klippnivån. Där band vi fast dem med vanligt obehandlat växtfibersnöre. Övriga grenar som inte fick plats eller var olämpliga att böja skar vi bort. Snörerna försvinner eller tas bort inom tre år och grenarna har då stabiliserat sig i det inböjda läget. Alla grenar har fortfarande bladknoppar kvar och häcken kan därefter hållas efter normalt igen.

Ett sådan ingrepp måste göras på våren när förvedningsprocessen ännu inte kommit gång men ändå när det är plusgrader ute för att förhindra att grenarna blir sköra av frost.
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 02-06-2006, 13:26)
Vad vi gjorde var att vi valde ut lämpliga, slanka grenar och böjde in dem till den ursprungliga klippnivån. Där band vi fast dem med vanligt obehandlat växtfibersnöre. Övriga grenar som inte fick plats eller var olämpliga att böja skar vi bort. Snörerna försvinner eller tas bort inom tre år och grenarna har då stabiliserat sig i det inböjda läget. Alla grenar har fortfarande bladknoppar kvar och häcken kan därefter hållas efter normalt igen.

Gôrintressant!
Cilla
Härligt Birger! Detta har jag aldrig sett. Har du eller Rune bilder?

Marie - om du provar detta, ta bilder! Du anar inte hur många som kommer vilja se dem, problemet du har är mycket vanligt.
Big Gardener
Jag har troligtvis någon bild men har tyvärr inte tillgång till scanner eller liknande. Jag vet att det finns andra bilder eftersom det var rätt många som togs, men var de finns är en annan fråga.
Hannele
CITAT (Big Gardener @ 05-06-2006, 10:55)
Jag har troligtvis någon bild men har tyvärr inte tillgång till scanner eller liknande.

Man kan fotografera av foton.
Cilla
Hej Birger! Jag förstår om du inte har tid att trixa med foton, men helt klart är detta en metod värd att skriva om i Trädbladet! Vi kan väl höras om var häcken står mm så att jag kan se om jag kan fixa fram bilder mm.

Hade jag en förvuxen granhäck skulle jag som sagt absolut testa metoden.
Hannele
Jag tycker det här kan vara en bra variant, uppstammat:
Gossen Ruda
Jag föredrar nerstammade granar, ett vågrätt snitt som man gör med en motorsåg nära marken. laugh.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon