|
Whiskuchi
01-06-2006, 18:19
Jag upptäckte precis en liten igelkott som prasslade omkring i vilda hörnet i trädgården. Ser gärna att den stannar, så jag tänkte lägga ut mat. Kattmat vet jag att de äter, är det endast burkmat eller funkar uppblött torrfoder? Vad kan jag mer bjuda på?
vatten är alltid bra. Men slå en sökning på google.com, igelkottar äter ganska mycket vet jag.
Ciczi
Whiskuchi
01-06-2006, 19:03
Hehe, flera sidor nämner pannkakor som igelkottsfavorit Har ställt ut ett fat kattmat (burkmat) nu, får se om den äter upp det eller om den bara var på förbiresa genom trädgården och aldrig kommer igen (fast jag misstänker och önskar att den faktiskt bor där, för i vilda hörnan står en gammal hundkoja som förra ägaren minskade ingången på. I höstas lyfte jag av locket och fyllde den med torrt gräs, ris och löv. Tycker själv att det låter ganska mysigt  )
Lars-Olof Arvids
02-06-2006, 08:38
Vad trevligt med en igelkott i trädgården! Hund- eller kattmat kan du gärna ge den, och kanske en skål vatten, mjölk eller välling. Mjölk bör visserligen inte ges för ofta, men någon gång emellanåt går bra - det är inte så farligt som man trodde förr. En gammal hundkoja med torrt gräs och löv låter som en riktigt mysig bostad för igelkottar, säkert lika bra som det igelkottbo Naturskyddsföreningen har en ritning på i sin utmärkta "bygga bo-handbok". Tänk vad roligt om du skulle få igelkottungar i trädgården i sommar! Igelkottar är ju inte bara trevliga, de gör också stor nytta genom att hålla efter sniglar och andra mindre trevliga kryp. Olle
För den som vill se igelkottar så är det ju en utmärkt tid nu, de är ju mycket aktiva så här års. Men man får ju gå upp tidigt (gärna före kl 03:00) eller vara uppe sent.
kristerh
02-06-2006, 10:04
Jag har oxså en igelkott på tomten en riktigt bamsing, den är hos mig på tredje året nu, men jag matar den inte, det finns så mycket lösspringande katter så de skulle kalasa på maten om jag lade ut något. krister
Lars-Olof Arvids
02-06-2006, 10:32
Nej, lösspringande katter och hundar är förstås inte bra om man vill mata igelkottar. Därför gör inte jag det heller, utan hoppas att den lilla sötnosen som ibland kommer på besök om kvällarna hittar mat på naturligt sätt runt min lagom vildvuxna äng.
Olle
mari_tres
02-06-2006, 13:00
Strömming eller annan fisk/fiskrens är poppis =)
Whiskuchi
02-06-2006, 13:44
Någon har varit där i natt och ätit upp kattmaten jag la ut Troligtvis ingen katt, eftersom det var bitar i gelé och gelén är kvar - och den brukar gå åt först annars, iaf hos de katter jag känner Den får jättegärna stanna, här finns chansen att bli riktigt fet på sniglar
kristerh
02-06-2006, 15:26
CITAT (Whiskuchi @ 02-06-2006, 14:44) här finns chansen att bli riktigt fet på sniglar  synd att de inte äter mördarsniglarna bara krister
Whiskuchi
02-06-2006, 17:05
CITAT (kristerh @ 02-06-2006, 16:26) CITAT (Whiskuchi @ 02-06-2006, 14:44) här finns chansen att bli riktigt fet på sniglar ;) synd att de inte äter mördarsniglarna bara krister Ja, men jag är glad om den festar loss på andra sniglar också - har för många av alla sorter
Har man inget annat i stil med uppblötad hund- eller kattmat så äter igelkottar gärna smörgåsar med leverpastej eller ost,klippta i bitar och blötade i vatten som man sätter ut i skymningen annars käkar fåglarna upp det.Och en skål med vatten brukar uppskattas.[COLOR=blue]
Lycka till med "kottarna"
anilin
Whiskuchi
02-06-2006, 17:38
Den får lite mer kattmat i kväll. Jag såg den innan förresten, den snusade omkring bakom kojan och kliade sig febrilt (full av loppor antar jag) Här är huset han/hon har till sitt förfogande (ser det inte ut som om nån bökat omkring i ingången??)
Ophelia
03-06-2006, 13:29
Escargot kanske Skämt åsido. Den äter väl det mesta. Nu när det är fuktigt och så måste det finnas en massa smaskiga maskar och sånt. Sedan har jag hört av en igelkotteomhändertagare att de även käkar kattfoder (torrt) men det ska vara av mycket god kvalitet (inte sånt man köper på matvaruaffärer då kottar har känslig mage). Du kan även ge dem kött, kyckling och grönsaker. Kött ska inte ges rått (och saltat/kryddat).
Gossen Ruda
03-06-2006, 14:20
Så här står det i Däggdjuren i färg om födan: sniglar, maskar och insekter samt deras larver, amfibier och reptiler. Även döda djur. Vegetabilier och fallfrukt.
Dom äter väl i stort sett allting dom kan få tag i så inte 17 kan dom ha känslig mage? Verkar mer vara en plåtmage dom har.
Ophelia
03-06-2006, 15:17
Tja...inte vet jag. Lyssnar bara till min vän som är viltvårdare och igelkottefantast (rehabiliterar kottar).
Gossen Ruda
03-06-2006, 16:32
Bättre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge. Jag säger inte att du eller din vän har fel men iblend daltas det för mycket.
Ophelia
03-06-2006, 18:10
Kan så vara men varför förorsaka djur onödigt lidande för att man själv har sin "hemmagjorda teori". Vad du gör med dig själv är väl din sak. Mer troligt att jag tar min vän på orden och håller mig till det hon rekommenderar än kör din stil. Så väldigt otrevligt att förorsaka ett djur lidande.
Gossen Ruda
03-06-2006, 18:33
Nja, saken är den att förutom att jag bjuder vinterfåglarna på solrosfrön så skulle jag aldrig komma på tanken att mata vilda djur. Jag anser att man då rubbar naturbalansen för mycket. Däremot planterar jag gärna växter som kan erbjuda djuren mat men inte mer.
Bara Gud och kattmatstillverkare vet vad kattmatsfabrikerna lägger i färdigmaten, och tillverkarna är väl inte dummare än att de förstår att tiga stilla om saken.
Djur och deras magar blir ett problem när man av ren vänlighet eller bekvämlighetsskäl introducerar saker som inte hör till deras naturliga diet, och just mjölk och vete (vetemjöl är ofta basingrediensen i torrfoder) hör till de saker som de brukar ha problem med. Kan leda till en massa lustiga saker som diarré, uttorkning, tarmsjukdomar, eksem och svampinfektioner. Jag ser inga spannmål på Gossen Rudas lista, så det är möjligt att igelkotten är celiakiker också, inte bara laktosintolerant.
Ett igenkottstips till: har ni damm i trädgården, se till att den har åtminstone en sluttande sida. Törstiga kottar söker sig gärna till dammar för att dricka (de ser dåligt men luktar sig till vattnet) och drunknar om de inte kan ta sig upp igen.
Visste ni förresten att den amerikanska kontinenten helt saknar vilda igelkottar?
Whiskuchi
09-06-2006, 18:48
Jag lägger ut burkmat innehållande endast kött. Vetemjöl är basingrediens i billiga torrfoder ja, i de foder som håller högre kvalitet är det vanligtvis ris (därmed inte sagt att det är bättre för kottemagar, det gör ingen större skillnad på katter iaf)
Airamya
09-06-2006, 18:51
Whiskuchi, har du nånsin sett igelkottar i Kinnahult? Jag inte sett en endaste liten kotte... däremot räv kom jag just på... Det kanske är anledningen...
Whiskuchi
09-06-2006, 19:00
Hmm.. inte många. Förutom när jag var liten, och gamla stationshuset låg på andra sidan vägen (där är numera bara igenvuxet, men om du går ner till järnvägen och går åt Kinnahållet - mot den stora fina björken - så är du i gamla stationshusets trädgård. Finns - eller fanns - ett gammalt äppelträd där) Oj, råkade glida ifrån ämnet. I stationshusets trädgård fanns kottar. Men jag tror de försvann när de rev huset.
Airamya
09-06-2006, 20:01
Ah, underbart! Ett stycke historia fick jag på köpet! Tack för det  Hur får man kottar att invandra till kottlös plats? jag skulle så gärna vilja ha kottar... *suck* Risken är väl kanske att räven tar dem.
Piccante
09-06-2006, 20:37
CITAT (Airamya @ 09-06-2006, 21:01) Ah, underbart! Ett stycke historia fick jag på köpet! :wub: Tack för det  Hur får man kottar att invandra till kottlös plats? jag skulle så gärna vilja ha kottar... *suck* Risken är väl kanske att räven tar dem. Om du lyckas få dem att invandra så försök att få med mer än en Jag har bott i Kinnahult/Harpebo mellan 1995- 2001, har aldrig sett skymten av en igelkott tyvärr. Jag förstår inte varför de skyr Häggådalen på det viset för det fanns gott om dem när vi bodde inne i Kinna.
Airamya
09-06-2006, 20:42
Nu samlas Kinnahultarna på rad här igen...  Nej, jag har tyckt att det är lite underligt, jag bodde inne i Kinna tidigare och där fanns det en hel del kottar. Jag har ju bara flyttat ca 5 km eller nåt och här verkar inte finnas en enda. Verkar som jag kan sluta leta efter dem, det finns nog helt enkelt inga här
Whiskuchi
09-06-2006, 20:53
Ja, i Kinna-Skene är det jättegott om igelkottar (särskilt på Assberg tydligen, och på Snickaren i Kinna - de gillar uppenbarligen bostadsområden)
Ikväll kom det en igelkott och hälsade på, men jag kan inte säga att jag tycker om det precis. Jag är rädd för den. Kan den bitas? Och tänk om den kommer in genom altandörren, hjälp  Hur ska jag få den att gå härifrån?
CITAT (Allis @ 24-06-2006, 20:45) Ikväll kom det en igelkott och hälsade på, men jag kan inte säga att jag tycker om det precis. Jag är rädd för den. Kan den bitas? Och tänk om den kommer in genom altandörren, hjälp  Hur ska jag få den att gå härifrån? Jag tror att kottar kan bitas. När jag var liten hade vi kottar under vår altan, och vid ett tillfälle när de var framme bet sig en fast i min lillebrors byxben, och det var svårt att få den att släppa taget. Men jag har svårt att tänka mig att de kommer in, de är skygga djur. Men lägg något i dörröppningen ifall du är orolig.
*Stintan*
25-06-2006, 07:36
Jag tror igelkottar är lite nyfikna också. Vi hade en som då och då gick in i tvättstugan om dörren ut stod öppen men bitas har jag aldrig hört talas om.
De ska nog ha en stark anledning, om de ska bitas. Och bita en människa? Har aldrig ens hört talas om!
Men, de kan ju döda ormar t.ex. och en del smådjur som ingår i deras föda, och för det behöver de använda sina tänder.
Här fanns det många igelkottar "förr i tiden". Det är inte räven som tar dem utan grävlingen, som är igelkottens enda naturliga fiende (har jag fått lära mig, vet inte om det är sant). Att grävlingen tar igelkottar har jag sett själv. Hu.
Numera finns det gott om grävling här och inte en enda igelkott längre.
Whiskuchi
17-07-2006, 16:54
*knuffar upp min gamla tråd* Jag såg en minikotte där idag, vet inte om den var ensam eller hade syskon (eller var de är födda), en sån liten tötis!
CITAT (Whiskuchi @ 01-06-2006, 19:19) Jag upptäckte precis en liten igelkott som prasslade omkring i vilda hörnet i trädgården. Ser gärna att den stannar, så jag tänkte lägga ut mat. Kattmat vet jag att de äter, är det endast burkmat eller funkar uppblött torrfoder? Vad kan jag mer bjuda på?  Hejsan!! Jag har hört att man kan ge dem katt torrfoder men att det INTE behöver blötas upp, fast inget jg är 100% på. Vet att det är bra och ge dem fisk och kyckling. MEN ABSOLUT INTE MJÖLK, då det kan få ont i magen och ännu värre dö utav. Lycka till!!! *AVUNDSJUK PÅ DEJ*
SannaLasso
17-07-2006, 18:20
"Min" kotte har tydligen fått barn i år för häromkvällen var både den och en unge och rotade i syrenbersån. Båda är väldigt skygga och kommer man för nära börjar dom tuffa som små tufftuffbåtar! Fräsa och väsa kan dom minsann också! Lite vatten i en skål och några uppmjukade hundmatskulor fick dom i alla fall och jag hann inte innanför dörren förrän dom satte igång att käka och dricka. Jag har trott att kotten bor på ett ställe under huset men nu märkte jag att dom verkar ha ett ställe under veboden, intill bersån. Kanske det är sommarstället?
Jag har matat igelkott med Royal Canin katt-torrfoder. Kotten blev alldeles salig och såg så härlig ut när han nosade upp dom små godbitarna som jag bara la ut i gräset. Det var så gott så den till och med nafsade i mina fingrar.  En skål med vatten ställdes också ut, men det verkade den ha på annat håll så vattnet förblev orört.
Whiskuchi
17-07-2006, 20:37
CITAT (Farmor @ 17-07-2006, 19:20) Jag har matat igelkott med Royal Canin katt-torrfoder. Kotten blev alldeles salig och såg så härlig ut när han nosade upp dom små godbitarna som jag bara la ut i gräset. Det var så gott så den till och med nafsade i mina fingrar.  En skål med vatten ställdes också ut, men det verkade den ha på annat håll så vattnet förblev orört. Royal Canin är vad som bjuds på här också, varianten Beauty&Fit. Ibland blir det burkmat också
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|