thomaswahlqvist
01-06-2006, 19:24
Jo jag har köpt ett preparat till persikor när jag var i tjeckien.
Men hur använder jag det?
Om någon kan språket, hjjjjjääälp.
balení: 2 x 5g
popis: Kontaktní organický fungicid ve formě mikrogranulátu rozpustného ve vodě proti houbovým chorobám ovocných dřevin.Broskvoně - Kadeřavost broskvoní - 5 g / 5 l vody poznámka: Ošetřujeme na počátku nalévání pupenů. Podle potřeby opakujeme 1-2x v intervalu 10-14 dní. Březen-duben Jádroviny - Strupovitost - 5 g / 7 l vody poznámka: OL=21. Duben-červen Třešeň - Skvrnitost listů - 5 g / 7 l vody poznámka: OL=28. Květen-červen Višeň - Skvrnitost listů - 5 g / 7 l vody poznámka: OL=28. Květen-červen
Gossen Ruda
01-06-2006, 21:08
Jag kan ev skaka fram nån från ett annat forum om du inte får svar men i så fall först i morron.
Man kan göra automatiska översättningar på
Langenberg, det fungerar ganska bra på löpande text, sämre på tekniska beskrivningar som i detta fall:
"version Liaison organic fungicid under sort mikrogranulátu solubleness under vod against spongy sickness fruity devin.Broskvon Kadeavost peach brandy g l waters word : Ošetujeme within poátku spilling sprout. Nastily poteby opakujeme 1-2x within meanwhile dní. Duty-free - apron Jádroviny Scabbiness g l waters word : OL=21. Apron erven Teše Scald time-table g l waters word : OL=28. Kvten erven Cherry tree Scald time-table g l waters word : OL=28. Kvten erven"
Farbror Blå
02-06-2006, 10:43
[B]Visst verkar det som om preparatet du har innehåller sådär en 50 g?
För om jag förstår något alls, så ska persikorna( för visst ska du konservera själv?) ligga i lag med 5, resp 7 li´ter vatten (vody) med medlet i. Det däri början fungicido.. bla bla, berättar ju om medlets antmögelförmåga.
persinkorna verkar ska ligga i allt svagare lösning, med intervallet 10-14 (dagar, timmar minuter??)
så långt förstod jag...
Åsa, mälardalen zon 2
02-06-2006, 13:39
Fast fungicid brukar betyda medel mot svampsjukdomar när det gäller växter. Så jag tror nog att det är ett medel mot svampsjukdomar på persikoträd ingenting man ska låta frukterna ligga och dra i.
thomaswahlqvist
02-06-2006, 20:46
Ja gossen ruda help me.
Det blir nog en fin fruktsallad om man vill blanda det och ge till Adolf Hitler.....................
Det är giftigt mot svamp, så långt e jag med
Alexander-VG-zon3
02-06-2006, 20:55
RibesRubusVitis
02-06-2006, 22:47
Om preparatet har ett känt varumärke, kanske det finns även i grannländerna och kan sökas på Google; i bästa fall finns då dosering på tyska eller engelska. Bara ett s k hugskott…
ninnisky
02-06-2006, 23:28
Apron XL. Apron XL är ett systemiskt preparat för behandling av utsäde mot frö- och jordbundna svampsjukdomar i köksväxter, ärter, spenat och sockerbetor. ...
www.syngenta.se/vaxtskydd/betningsmedel/bet_apron.asp - 14k
mer finns att läsa i ovan - definitivt inget konserveringsmedel
Gossen Ruda
03-06-2006, 09:58
Fick tyvärr inget napp på det andra forumet. Jag vet att ibland är det nån inne där som kan tjeckiska men inte nu.
Åsa, mälardalen zon 2
03-06-2006, 10:47
CITAT (ninnisky @ 03-06-2006, 01:28)
Apron XL. Apron XL är ett systemiskt preparat för behandling av utsäde mot frö- och jordbundna svampsjukdomar i köksväxter, ärter, spenat och sockerbetor. ...
www.syngenta.se/vaxtskydd/betningsmedel/bet_apron.asp - 14k
mer finns att läsa i ovan - definitivt inget konserveringsmedel

Japp och tittar man på kemikalieinspektionens hemsida ska man ju egentligen ha certifikat för klass 2 bekämpningsmedel ifall man ska använda den varianten av Apron vi har i sverige (339,2g Metalaxyl-M per liter) så helt ogiftigt är det nog inte. (utomlands kan man ibland ha högre koncentrationer av preparaten vilket gör dem ännu mer effektiva = ännu mer giftiga)
thomaswahlqvist
06-06-2006, 10:09
Nu har jag blandat och sprutat min persika.
Pulvret räcker till 20 liter så det kommer att sprutas en hel del framöver.
Annars så använder jag inga kemikalier i trädgården, inte ens roundup.
Ej heller konstgödning.
Men krussjukan på Persikan bara måste jag kämpa emot.
Tack för tippsen.
Skall även använda vätskan till framtida konserveringar :-) :-) :-).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.