Full version: barkmull, barkkross
LottaK
Hej,
jag har plötsligt fått tillgång till barkmull och krossad bark.
Jag har hört att man kan ha det i blombänkar och runt vissa buskar och träd, ogräset trivs inte då. Nu undrar jag om någon kan tipsa mig om:
Vilka växter trivs med barkmull och bark ovanpå jorden?
Mycket tacksam för svar!
KURT
Det är nog ingen växt som inte trivs, ev kan man behöva ge lite extra kvävegödsel om man använder barkmull.
Betty
Men blir det inte besvärligt på våren när man ska tillföra kogödsel/kompost i rabatterna? Lägger man bara på gödslet ovanpå barken då eller måste man kratta bort barken först för att jordförbättra och sedan lägga på barken igen? unsure.gif
kerstin z5-6
Barken håller ett par säsonger -högst -sen är den jord -på med kodynga o mer bark då
olgak
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-06-2006, 19:17)
Barken håller ett par säsonger -högst -sen är den jord -på med kodynga o mer bark då

Aha, det är så man gör! Jag har också funderat över detta!! Nu vet jag. Det blir lite en varannanårs-gödsling. Va bra.
LottaK
Tack så väldans mycket för givande svar.
Lotta
ullislerum
Jag har oxå väntat på att få svar på den frågan!! TACKAR! wub.gif
kristerh
CITAT (LottaK @ 01-06-2006, 20:50)
Jag har hört att man kan ha det i blombänkar och runt vissa buskar och träd, ogräset trivs inte då. Nu undrar jag om någon kan tipsa mig om:
Vilka växter trivs med barkmull och bark ovanpå jorden?
Mycket tacksam för svar!

alla surjordsväxter barkmull o barkbitar, tex rododendron, azalea, amerikanska jätteblåbär, lingon, men även barrväxter.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon