Full version: fråga
Alexander-VG-zon3
hejsan
jag har en planta av hibiksus den man har inne å så klippte jag veck den med sakerna å ö tryckte i den ie n anna blomma å körderunder där så alla var blannat .men nu så här bler dte fröer där nu eller måste den ansra blomman komma från en helt anna plnata eller funkar samma plantas blommmor wub.gif
hoppas ni förstår
Tittiluringen
Hej!

Jag använder en liten mjuk pensel och korspollinerar mina Hibiskusar med. Men jag låter blommor från olika Hibiskusar korsa sig. Det har resulterat i frön men inte särskilt ofta. Fröna har dock grott och är nu inne på tredje året i kruka, ingen blomning än.

Lycka till! Titti smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tittiluringen @ 03-06-2006, 15:41)
Hej!

Jag använder en liten mjuk pensel och korspollinerar mina Hibiskusar med. Men jag låter blommor från olika Hibiskusar korsa sig. Det har resulterat i frön men inte särskilt ofta. Fröna har dock grott och är nu inne på tredje året i kruka, ingen blomning än.

Lycka till! Titti smile.gif

ohbh tack för svaret wub.gif
dte var vad jag behövde höra . har pollinerat min blomma fast emd samma blommor för bara se om jag lyckas få upp fröna
Immix
Titti, har du något knep för att få hibiscusfröna att gro? Jag sådde inne i våras men det kom aldrig upp något...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Immix @ 04-06-2006, 09:14)
Titti, har du något knep för att få hibiscusfröna att gro? Jag sådde inne i våras men det kom aldrig upp något...

vad jag hört för frilandshibiskus
så är dom ljusgroende och du måste flytta dom hela tiden tills det värmaste fönstret eller nåt . mer värme än fukt har jag hört att man ska ha .
fast jag vet inte om mina frilandshibiskusar vill komma upp men det kan ju ta imot halvåret inann det kommer har jag hört .
sen har ajg min oldingskammare så jag tror det ska gå bra med hibisks fröna om jag nu får några
Tittiluringen
Njae... jag har nog inget tips för jag kör med metoden kommer det inte upp i vanlig krukjord i fönstret så får det va laugh.gif
Så det var nog så jag gjorde med mina frön.. petade ner och väntade. Har du fått egna frön eller är det köpta?

Kram T-luring
Immix
Jag har fått fröna av en bekant som plockat utomlands, så det är ju väldigt osäkert om det kan bli något av dem...
Tittiluringen
spännande... jag skulle sätta dom i vanlig krukväxtjord och varmt och sen hålla alla tummarna!! smile.gif

Återkom gärna och berätta hur det går!

Kram Titti wub.gif
Tittiluringen
Pollinerade en hibiskus för ett tag sen.. alltså blomma till blomma på samma växt.. och det blev faktiskt frön det oxå. Dessvärre ramlade frökapseln av precis innan dom mognat. sad.gif

Så kan det gå, nu knoppas den ingen så det är bara att vänta på nästa tillfälle smile.gif

Kram Luringen wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon