Full version: Två enkla frågor..
cic
Ska jag ta bort blommorna på gräslöken? Och vad är syftet i så fall?

Har köpt en tomatplanta i år. Ska jag toppa den? Är det nåt annat jag ska tänka på, förutom att inte glömma vattna den?

Tack på förhand, kära odlavänner. smile.gif
*Stintan*
Ta bort blommorna eller ännu bättre hela blomstängeln för den brukar vara hård. En annan variant är att klippa ner tuvan så kommer det upp ny gräslök ganska snabbt. Då är det ju lätt att sortera bort blomsjälkarna och använda resten.
Tomaterna ska du inte toppa, men kanske tjyva dvs ta bort dom små skotten som kommer i bladfästena om det är en sån sort. Det brukar stå på fröpåsen.
*Stintan*
Det ser inte ut att vara någon busktomat så den ska nog tjyvas. Vattna rikligt när du vattnar och så måste du binda upp den ordentligt
cic
CITAT (Stintan43 @ 01-06-2006, 23:14)
Det ser inte ut att vara någon busktomat så den ska nog tjyvas. Vattna rikligt när du vattnar och så måste du binda upp den ordentligt

"Tjyva" har jag faktiskt redan gjort.

Binda upp säger du. Kraftigare och längre pinne och binda upp stjälken?

Blomstänglarna på gräslöken klipps bort i morgon.

TACK! wub.gif
*Stintan*
Ja du måste ha en lång pinne som räcker till för plantan blir ju högre och så knyter du fast stammen liite löst på flera ställen annars är risken att den bryts om det blåser och ju längre den blir desto rangligare så det är viktigt. När den blir längre så böjer den sej annars och går lätt av.
rolleyes.gif
*Stintan*
Såg att du har flera ruggar med gräslök så du kan ju klippa ner en i taget
så har du ändå gräslök hela tiden att plocka av. När den du klippt har kommit upp en bit så tar du nästa. smile.gif
hnorbeck
Låt blommorna slå ut och när de percis slagit ut klipper du av dem (hela stängeln). Lägg själva blommorna i sallad eller till sill. De smakar som gräslök + honung. Stänglarna är hårda, släng i komposten.
Digger
CITAT (hnorbeck @ 05-06-2006, 14:50)
Låt blommorna slå ut och när de percis slagit ut klipper du av dem (hela stängeln).

Åh, blommorna är ju så fina så dom har man inte hjärta att klippa bort. wub.gif
hnorbeck
CITAT (Digger @ 05-06-2006, 22:12)
Åh, blommorna är ju så fina så dom har man inte hjärta att klippa bort.

Men de blir väldigt fina på gräddfilen också!!
rosita
Blommorna är fina i vas. Och i vas utan vatten torkar de som eterneller!
Whiskuchi
Har du någonstans över tomaten där du kan knyta fast ett snöre? I så fall kan du knyta ena änden där, andra änden runt tomatens stam ganska långt ner, sen är det bara att linda tomaten runt snöret allt eftersom den växer smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
+tomaten kanske behöver större kruka den ser inte så stor ut på bilden och tomater som tjuvas brukar inte bli några små tomatplantor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon