emmapemma
02-06-2006, 06:44
För två år sedan planterade jag en 'Hagley Hybrid' och en kronklematis 'Ballet Skirt' jämte varandra. 'Ballet' växer som ogräs och jag har absolut inga bekymmer med den (förutom ifall jag kanske ska klippa ner den efter blomning eller inte).
Första året höll jag 'Hagley' kort, men andra året fick den växa sig stor, och vissnade då ner under blomningen och försvann. Jag trodde den hade dött, men nu i vår har jag sett späda rankor titta upp ur jorden igen, och jag blev jätteglad!
Nu är rankorna 20-30 cm höga, och på vissa av dessa börjar rankorna vissna! Jag trodde "vissnesjukan" kom för att det finns för lite rötter jämfört med det gröna, och det kan väl inte vara fallet nu? Vad kan det egentligen vara?
För två år sedan fick man ju rekommendationerna att man skulle plantera klematisen 10 cm djupare än det står i krukan, men när jag köpte klematis iår fick jag rekommendationen att plantera i jämnhöjd. Kan detta vara en bidragande orsak till 'Hagley's' symptom?
/Emma
kristerh
02-06-2006, 10:08
Det kan inte vara så att de grenar som nu vissnar har brutits av i något av alla blåsväder som varit på sista tiden
krister
*Stintan*
02-06-2006, 10:19
Har ungefär samma problem. Rankorna bara vissnar ner. Det beror inte på blåsten hos mej.
lilla mamma
02-06-2006, 11:46
Det låter som vissnesjukan, men den andre är den då mer motståndskraftig
*Stintan*
02-06-2006, 11:50
Vad är vissnesjukan? Annars vissnar mycket annat hos mej oxå som krukväxter t.ex. men då mera på grund av vanvård än av nån sjukdom
emmapemma
02-06-2006, 11:53
Det beror inte på blåsten, för upp till 5 cm under toppen är rankan fast och fin.
Jag är inte helt säker på vad vissnesjukan kan bero på, men det jag undrar är om den verkligen brukar drabba så unga skott? Annars finns det ju någon parasit eller något annat otäckstyg som ger "knölar" längs rankorna (hade det förut, om det var under den första eller andra sommaren), men detta klippte jag bort.
Sedan inköpet av 'Hagleyn' har min smak börjat gå mot det småblommiga, nickande istället, så iofs skulle jag kunna ta bort 'Hagleyn', å andra sidan är den väldigt fin i alla fall, och färgen stämmer så himla bra i min trädgård, så jag vill gärna ha den kvar. Men om den nu alltid ska gå och vissna, finns det andra blommor som förtjänar spaljen...
/Emma
kristerh
02-06-2006, 12:52
vissnandesjukan är nån svampsjukdom eller möjligen virus,
det kan man undvika genom att lägga sand rund stället där skotten kommer upp ur marken.
krister
emmapemma
02-06-2006, 19:28
Är det försent att "sanda" nu?
/Emma
Ophelia
03-06-2006, 07:41
Klipp bort de angripna delarna. Vattna med något svampmedel fast se till att lösningen inte är så stark. Kanske en sväng med Biobalans? Funkar det inte så gräv upp och bränn upp (men ge det lite tid).
emmapemma
03-06-2006, 17:36
Skulle det kunna vara så att de späda rankorna vissnat av nattfrost? För det var det för någon vecka sedan.
Ophelia
03-06-2006, 18:15
Man kan aldrig vara säker på nåt här i livet. Men jag tror att det kan bero på vissnesjuka. Eller kanske att rötterna mår dåligt. Grävt upp och kikat på rötterna? Kanske obalans i tillförsel av vatten och/eller näring?
emmapemma
03-06-2006, 19:24
Det är lite svårt att gräva där, för det står bl.a. löjtnantshjärtan och funkia framför.
Eftersom jag trodde nedvissnandet förra året berodde på obalans mellan blad och rötter, så hoppades jag att om jag höll den kort nu, skulle rötterna kunna utveckla sig i lugn och ro denna säsong.
Tre rankor är fortfarande fräscha. Om de börjar vissna nu, när nattfrost-risken är över (får man väl ändå hoppas), är det vissnesjuka.
Ophelia
03-06-2006, 19:47
Hmmm....vad tråkigt. Kan du inte testa med att ta bort så mycket av ytjorden du kan. Vattna med svampmedel. Böka ner biobalans och lägga på sand kring rothalsarna och ge den en chans? Testa om de klarar sig? Om det nu visar sig att den börjar vissna alltså.
emmapemma
03-06-2006, 21:01
Jo, det skulle jag kunna göra. Vattna med svampmedel... vad då för svampmedel?
Såg att en utan rosorna har rosenstrit (tror jag det heter) som tydligen också beror på någon svamp. Kan jag använda samma grejs till den tror du?
Ophelia
03-06-2006, 21:32
Något med beomyl kanske? Om det får saluföras idag. Tror inte det spelar någon roll vad för antisvampmedel men det allra viktigaste är att se till att den blir stark och trivs med bra jord.
Gällande striten så bör väl Pyrex ta död på dem. Leta även larver och döda. Om du har angreppen så ska du beskära rosorna rejält nästa vår då äggen övervintrar på de unga skotten.
På den här webben berättas det bra om vissnarsjukan , man får gå rätt långt ner på sidan, men det är en väldigt bra upplysnig man får
http://web.telia.com/~u17505811/Klangvaxter.htm
emmapemma
05-06-2006, 19:57
Nu har jag klippt bort de vissnade rankorna, grävt undan jord från rothalsen och istället lagt på sand.
Enligt trädgårdsmästaren på min lokala handelsträdgård skulle kogödsel nedmyllad i jorden fungera bra mot nematoder (som jag då antar orsakar vissnesjukan), så då har jag gjort det också.
De två-tre rankorna som finns där nu ser jättefriska ut, hittills, och jag hoppas verkligen det håller i sig! Jag antar att jag ska klippa ner klematisen till hälften iår, för säkerhets skull, och jag gissar att jag gör det när knopparna är satta men ännu inte slagit ut.
/Emma
kristerh
06-06-2006, 19:36
CITAT (emmapemma @ 05-06-2006, 20:57)
Enligt trädgårdsmästaren på min lokala handelsträdgård skulle kogödsel nedmyllad i jorden fungera bra mot nematoder (som jag då antar orsakar vissnesjukan), så då har jag gjort det också.
Nematoder har inget med vissnandesjukan att göra

men de äter på rötterna det är sant.
krister
emmapemma
08-06-2006, 13:27
Ingen aning själv, jag bara stod där och försökte se intelligent ut...
Men än så länge ser plantan frisk ut, och nu har det ju gått en halv vecka i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.