Camilla
Jag har jätteproblem med min doftschersminbuske. Jag satte den för 4 år sedan och den har ännu aldrig blommat. Varje år i början av juni så har den invaderats av myror som lägger ägg på bladen och mot grenarna och hela busken blir svart. Vad gör jag???? Snart ger jag upp och gräver bort busken. Har syrener på båda sidorna om den och de har inga problem. Vilket medel kan hjälpa mot detta? Tacksam för svar.
Eva 33c
Det är inte myrägg du ser utan svarta bladlöss. Myror gillar att "mjölka" bladlöss på något slags "sockevatten" därför ser du myror också. Scersminer drabbas ofta av svarta bladlöss, speciellt på de nya skotten. Man kan spola av dem med kallt vatten eller använda någon form av bekämpningsmedel mot bladlöss, tex såpvatten. Jag har massor av schersminer i trädgården och de får också löss i större eller mindre utsträckning men jag hinner inte göra något speciellt åt det, men det brukar ge sig efter ett tag ändå tycker jag.
En buske som inte växer bra och trivs kan drabbas hårdare av diverse ohyra. Om din buske inte ser ut att växa som den ska kanske den behöver ny växtplats eller lite gödsel eller något.
smile.gif
Camilla
Tack för informationen. Man liksom lite ny i gamet...hihi.
Ska testa det där med såpvatten få se om man får bort lite.
carren
Ja, skojar du, eller! Jag har också en total bladlusinvasion på de schersminer jag planterade förra året. De nya skotten är helt svarta av de äckliga krypen. Och ännu värre-smarta jag har planterat dem NÄRA en av våra grindar in till trädgården. För jag tänkte forma som en portal in av häckarna, så man liksom skulle få smyga in genom ett doftande snår... Det var väl en trevlig idé - i teorin! Ska bladlusinvasionen fortsätta år efter år så lär jag ta bort dem och ersätta med något annat, vem vill klämma sig igenom en trång passage som kryllar med små svarta äckellöss? Inte så charmigt direkt, mer som någon läskig cell på Fångarna på fortet.

Jag sprutar med såpa. Blandar 0,5 dl vanlig grönsåpa per liter vatten. Skvätter i lite T-röd och sprutar på kvällen när inte solen bränner. Det funkar men man får hålla på fler än en gång. Om din schersmin är fullvuxen och inte står så man får krypen på sig så skulle jag strunta i det. Då tar den inte nämnvärd skada och bladlössen ger sig efter hand av sig själva.
Cilla
Med nyplanterade buskar som shersmin som blir fulla av löss sprutar jag med trädgårdsslangen. Det är lika effektivt som något annat och gör dessutom bara gott. Liksom om man använder såpa måste man göra det några gånger. Skillnaden är att när man använder vatten får man också hjälp av dem som angriper lössen, medan såpa skrämmer bort dessa också.

Vuxna buskar förutom rosor brukar få ha sina löss. Det är sällan de suger så mycket ur växten att de stör busken nämnvärt.
Camilla
Tack snälla ni för härliga inlägg. Så himla skönt att känna att man inte är ensam i kampen mot lössen! Ska ge mig ut med slangen och såpan i högsta hugg. Det skulle vara kul att se den blomma och dofta! Den står lite för sig själv och stör väl inte så mycket men det är så creepy med allt det svarta.
Ha en skön försommar, här i norrland har vi precis kommit dit där Stockholm var för 3 veckor sedan, dvs vår! Har igår fått plantera perenner och lite sommarplant i krukor. Härligt!!! biggrin.gif
Cilla
Hej Camilla,
Har man trädgård, har man löss... Det är inget fel som uppstått när de kommer, och inget fel på din trädgårdskonst heller. Lika naturligt som att det till blommor kommer bin! tongue.gif
Hannele
Camilla, plantera även kompisar till din schersmin;
ju mer lössen har att välja mellan, desto mindre angriper de en enskild buske..
Åsa, mälardalen zon 2
Man kan även spruta buskarna innan de grönskar på våren med en oljeemulsion den svarta bönbladlusen övervintrar ju på schersmin så det är väl enklast att kväva äggen innan de kläcks.

Själv har jag accepterat lössen och sprutar ingenting, jag låter naturen ta hand om dem, jag brukar ha en massa naturliga fiender på plantorna, sprutar man så tar man även död på fienderna.
Nikodemus2
Hej på er!
Jag har också dessa problem på min sherminbuske. Ska också testa med trädgårdsslangen men annars tycker jag lössen är så äckliga att jag brukar klippa bort de delar där lössen sitter. Det kanske minskar antalet lite iallafall men de förvinner ju inte helt förstås. Blomningen vill inte komma igång när lössen frodas på busken och det är ju synd. Dessa löss finns även på vårat bigarå träd.

Är det så att nyckelpigor gillar löss och i så fall - hur ska man få in de i trädgården på ett listigt sätt? Den där olje emulsionen - hur ska man blanda den?

Ha en bra sommar!! / Kickan :D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon