plankan
Har du problem med sniglar?? Gör så här: Köp några öl tex lätt öl häll i ölen (ett par cm) i några skålar som är ca 5 cm hög, placera ut skålarna lite överallt i trädgården. På morgonen så kommer garanterat sniglarna att ligga i skålarna drunkna eller kanon fulla. Det funkar kanon bra. Fick själv bort 100 tals förra sommare på det sätttet. Sniglar älskar doften av öl var på dom kryper ner i skålarna och drunknar.
kristerh
Visst det fungerar jättebra med öl, men det blir så äckligt ohmy.gif det är bättre med pelletsarna, då slipper man ta hand om liken.
krister
Gurkan
Är det bara sniglar som går i fällorna eller trillar där i massa snäckor också ??
plankan
CITAT (Gurkan @ 02-06-2006, 12:00)
Är det bara sniglar som går i fällorna eller trillar där i massa snäckor också ??

Jag fick iaf bara sniglar men jag vet inte hur det är med snäckor har inte så mycket av såna men jag kan tänka mig att det går bra.
gunnelö
Fick ett infall häromveckan när sniglarna började äta på vindorna som är planterade i en kruka i växthuset (jodå dom är överallt, sniglarna alltså) och smorde utsidan av krukan med såpa. Vet inte om jag trodde de skulle halka ner eller nåt! laugh.gif

Sen dess har det i alla fall inte varit en snigel i den krukan medan andra krukor har fått påhälsning. Igår smorde jag in resten av krukorna. Så får vi se. Vet inte om jag riktigt tror på det själv men ett litet experiment är det i alla fall. Och alla idéer är ju värda att testas i denna ojämna kamp.

GunnelÖ
Whiskuchi
CITAT (gunnelö @ 02-06-2006, 19:24)
Fick ett infall häromveckan när sniglarna började äta på vindorna som är planterade i en kruka i växthuset (jodå dom är överallt, sniglarna alltså) och smorde utsidan av krukan med såpa. Vet inte om jag trodde de skulle halka ner eller nåt! laugh.gif

Sen dess har det i alla fall inte varit en snigel i den krukan medan andra krukor har fått påhälsning. Igår smorde jag in resten av krukorna. Så får vi se. Vet inte om jag riktigt tror på det själv men ett litet experiment är det i alla fall. Och alla idéer är ju värda att testas i denna ojämna kamp.

GunnelÖ

Jag har läst att man kan smeta på vaselin på krukorna, så det funkar nog att kladda ner med nåt halt biggrin.gif
Idag upptäckte jag också sniglar i växthuset, men bara på en planta, en som stått ute tidigare. Den åkte ut igen kan jag meddela wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon