Full version: Lagerhägg
joab
Hej,
jag har en lagerhägg som jag undrar när jag kan beskära, även hur jag bör beskära den kan vara kul att få veta!
Jag bor i Blekinge och där kan ju vintrarna vara ganska milda sad.gif , kan detta ha påverkan på när jag kan beskära den?

Mvh
///Jörgen
Ronny
Beskärningen kan du göra rätt tidigt om våren.
Det är rätt sällan som lagerhäggen behöver beskäras, bara om man bor så till att den får frostskador om vintern.
För att inte förlora buskens form så bör man tänka på att sätta snitten strax ovan en sidogren eller en sidoknopp.
Inger R
Vi har två olika sorters lagerhägg i trädgården och jag måste bekänna att vi beskär dom ungefär när och hursomhelst. Den ena sorten blir väldigt stor och tar alldeles för stor plats om vi inte beskär den. Brukar hyfsa till lagerhäggen och skära av långa skott osv lagom till jul när jag behöver material till dörrkransar och andra juldekorationer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon