Full version: Hjälp!
mari_tres
Måste ju få hjälp med att bygga en råttvänlig råttfälla innan min sambo bestämmer sig fär att döda den!
Jag vill bara fång den och släppa ut den i skogen, inte döda...
Och den är stor!! Jag vet att alla säger att vilda råttor inte är större än tama, att det bara finns en storlek... men den här är garanterat större än de tama råttor jag har i källaren (den här vi hittat nu är på övervåningen)

Nån som har nåt tips snabbt????
Malvia
Stora fällor finns t.ex. på Granngården.
Men har den hittat in en gång så är risken att få in den o fler ganska stor.
Vi låter våra katter bo i husgrunden, det är museffektivt.
*Stintan*
Tror oxå att Granngården har en typ av fångstbur.
Du får nog förpassa råtta lååångt bort om den inte ska komma tillbaka. rolleyes.gif
mari_tres
Både jag o min sambo är förkylda, dessutom väntar vi besök snart eftersom jag fyller år idag... så något besök på granngården blir det INTE idag.
Tänkte om man kunde bygga ihop något av sådant man har hemma? jag har tillexempel en liten bur (typ hamsterbur). kan man göra något med den?
*Stintan*
Du får göra ett hål som den kommer in i men inte ut. En vippbräda kanske i buren som gör att när råttan går på den så ramlar ett lock ner för öppningen. Man får lägga betet så att råttan måste gå på brädan. rolleyes.gif tongue.gif

Be besöket köpa en på vägen och ge dej i födelsedagspresent

wub.gif

Grattis förresten biggrin.gif
Farbror Blå
Säj till katten att vara borta och sedan, när råttan dansar på bordet är du beredd med håven wink.gif

Nämen låt nån kompis ta med sej katten på besök..?
mari_tres
Tyvärr är sambons barn allergiska mot katter, annars hade vi haft en för länge sedan. Det här ser jag som ett gyllene tillfälle till att övertala barnen om att de faktiskt kan stå ut med att äta allergimedecin när de är här, för att få slippa råttor.... laugh.gif

Gjorde en betad variant av en gammal väska (till en typ skruvdragare) för ett pertimmar sedan, men ingenting har hänt sedan dess.
Det jag tycker är konstigt var att när sambon ropade på mig och sade att det var en råtta där så trodde jag ju aldrig att den skulle vara kvar när jag kom, men den var kvar och jag kunde ta en rejäl titt på den genom ett litet hål (15*5 cm) och den verkade inte rädd!! Brukar/borde de inte vara det? Och hur vanligt är det med råttor i hus? blink.gif
Chanku
Försök med en hög hink med glatta sidor, så den varken kan hoppa ut eller klättra ut. Lägg sedan en träskiva upp mot hinken så råttan kan klättra dit. I hinken lägger du nåt gott, väldoftande (banan, köttbit, päron m.m.).
Råttan känner doften och klättrar upp till hinken för att sedan trilla ner och bli fångad.

Råttor i hus är nog vanligare än vad man tror. Det finns mycket gott i ett hus och lämpliga gömställen för de små liven. Däremot så trivs nog råttorna bäst ute i det vilda.

Råttor kan vara ganska oskygga, men tänk på att det också kan vara en förrymd tamråtta.
mari_tres
Nu har vi den på film..... IR-lampa på kameran... den satt i ett hörn under badkaret och nosade. Tror att den är lite brydd över all aktivitet där uppe, eftersom det är ett badrum som inte används särskilt ofta. Storstädning idag, det var därför han hittade den.
*Stintan*
Han kanske inte är ensam unsure.gif wink.gif rolleyes.gif
mari_tres
CITAT (Stintan43 @ 02-06-2006, 14:20)
Han kanske inte är ensam  :unsure:  ;)  :rolleyes:

Har vi också funderat på... tänk om det är en hona med ungar? Tänk om det är en hanne som har känt lukten av, och vill åt, mina honor? Råttor är ju faktiskt flockdjur, så det vor lite underligt om den är ensam, men vi har ju bara sett en än så länge. unsure.gif

Man kanske kan locka ut den med lite begagnat bottenströ från buren där mina tamråttor sitter? Mycket härliga dofter där...
*Stintan*
Följer den spännande jakten på den mystiske inkräktaren med stort intresse ohmy.gif

Har du kolla att alla dina honor är där dom ska va laugh.gif laugh.gif
andersen
CITAT (Stintan43 @ 02-06-2006, 14:42)
Följer den spännande jakten på den mystiske inkräktaren med stort intresse ohmy.gif

Har du kolla att alla dina honor är där dom ska va laugh.gif laugh.gif

Hmm det kanske blir tillökning då rolleyes.gif
Hannele
mari_tres, i de flesta husförsäkringar är Anticimex inbakaka, kolla med dem.
mari_tres
CITAT (Hannele @ 02-06-2006, 15:52)

Jo, anticimex finns som alternativ... men jag vet inte om de skulle gå med på att fånga råttan/-orna och släppa ut den/dom någonstans. Den har antagligen bott där uppe ett tag så ett par dagar till kan väl inte göra så mycket. Har fått för mig att de kär med gift-metoden.

Och jodå, mina små är där de ska vara!! Annars vet jag inte vad jag hade gjort...
Gossen Ruda
Man dödar inte råttor inomhus med gift. Den kan dra sig tillbaka till ett gömställe för att dö och sen luktar det död råtta i hela huset.
andersen
CITAT (mari_tres @ 02-06-2006, 17:01)
CITAT (Hannele @ 02-06-2006, 15:52)

Jo, anticimex finns som alternativ... men jag vet inte om de skulle gå med på att fånga råttan/-orna och släppa ut den/dom någonstans. Den har antagligen bott där uppe ett tag så ett par dagar till kan väl inte göra så mycket. Har fått för mig att de kär med gift-metoden.

Och jodå, mina små är där de ska vara!! Annars vet jag inte vad jag hade gjort...

Nää det är nog bäst att i det här fallet ta hjälp av anticimex, råttor är en sanitär olägenhet av så stora mått att intrånget ska överlåtas på experter.
Anki på Öland
Ser man en brukar det finns sisådär 43 som inte syns........
Anki
mari_tres
CITAT (Anki på Öland @ 02-06-2006, 20:54)
Ser man en brukar det finns sisådär 43 som inte syns........
Anki

Det är ju det jag är rädd för också... huh.gif
men vi tycker att det är konstigt att vi aldrig har sett ens något tecken på att de/n varit där förut!! Inte minsta lilla råttlort eller tillstökat eller någonting. I garaget har vi någon typ av gnagare, men det sitter inte ihop med huset.
Helen B
CITAT (Chanku @ 02-06-2006, 14:02)
Försök med en hög hink med glatta sidor, så den varken kan hoppa ut eller klättra ut. Lägg sedan en träskiva upp mot hinken så råttan kan klättra dit. I hinken lägger du nåt gott, väldoftande (banan, köttbit, päron m.m.).
Råttan känner doften och klättrar upp till hinken för att sedan trilla ner och bli fångad.

Så gjorde min pappa med råttor när jag var liten. Efter att den hade hamnat i hinken bar vi ut den till ängen. Vad jag kommer ihåg så funkade det bra! Fast om man frågar pappa så kanske han tycker helt annorlunda. Jag kanske har förskönat det hela med en 8-årings ögon smile.gif
mari_tres
Skulle den där hink-grejjen fungera lika bra med badkaret? Det är ju rätt glatta kanter där med, menar jag. (fast då måste man ju ta upp den för att få ut den iofs...) En hink tippar väl ganska lätt om man har en ilsk, stressad råtta där, eller?
*Stintan*
Då får du ha en tung sten i botten av hinken biggrin.gif

Allvarligt talat så måste du se till att få ut råttan/råttfamiljen fort som sjutton. Dom kan faktiskt förstöra en hel del, så även möss, och orsaka
brand och annat när dom gnager på ledningar o dyl. Så har du ännu inte införskaffat en fångstbur så gör det på måndag (annandag pingst är ju numera en vardag). Lycka till! Följer dramat tongue.gif
mari_tres
Nu finns filmen här.... den är upp och ner, men ni får stå på huvudet!!

Click here to watch Rattan-upponer

Och jo, vi är nog medvetna om riskerna med råttor... de kallas ju inte skadedjur utan anledning!! Känns bara så jobbigt eftersm vi nyss blev klara med en renovering av badrummet. Innan ville man inte vara där, men nu SER det ialalfall OK ut, men man vill inte vara där ändå... blink.gif Men det blir till att riva upp igen...
*Stintan*
Tycker den ser lite blyg ut så jag förstår om den är svårfångad laugh.gif
Kul att ni filmat men inte skulle jag friviiligt använda det badrummet så länge den finns kvar laugh.gif laugh.gif
Anki på Öland
CITAT (Stintan43 @ 03-06-2006, 18:36)
............... inte skulle jag friviiligt använda det badrummet så länge den finns kvar laugh.gif laugh.gif

Jag skulle nog flytta ur huset jag...... Råttor är det absolut otäckaste jag vet! Har tillräckligt problem med mina små möss i sopskåpet jag.....
Anki
Whiskuchi
CITAT (mari_tres @ 03-06-2006, 13:31)
Skulle den där hink-grejjen fungera lika bra med badkaret? Det är ju rätt glatta kanter där med, menar jag. (fast då måste man ju ta upp den för att få ut den iofs...) En hink tippar väl ganska lätt om man har en ilsk, stressad råtta där, eller?

Förmodligen wub.gif
Dessutom kan en råtta förmodligen hoppa högre än en hink är hög, med möss däremot funkar det med hinkfällor. Köp en fångstbur istället, kör någon mil och släpp den långt hemifrån.
mari_tres
OK, lite uppdatering.... Råttan i badrummet uppe har vi inte sett en skymt av, och det finns inga spår efter den längre. Däremot har vi upptäckt att NÅGON har gjort ett hål nertill i vår hushållskompost. Undrar vem det kan vara? blink.gif
Lär ju vara varmt o gott där...
Bettson
CITAT (Anki på Öland @ 03-06-2006, 19:26)
CITAT (Stintan43 @ 03-06-2006, 18:36)
............... inte skulle jag friviiligt använda det badrummet så länge den finns kvar  :lol:  :lol:

Jag skulle nog flytta ur huset jag...... Råttor är det absolut otäckaste jag vet! Har tillräckligt problem med mina små möss i sopskåpet jag.....
Anki

Jag skulle inte heller fixa det.

Tänka er, att jag lastat och hanterat stora folkilskna tjurar på över ett ton som djurbilchauffören inte vågat gå i närheten av.

Jag har hanterat ouppfostrade vilt sparkande hästar.

Jag har hanterat ej folkvänliga galtar.

Jag har haft stor flock skånegäss och kunnat hantera dem hur som helst.

Fast kommer det in en mus i köket så står jag på köksbordet utan att jag ens minns hur jag kom dit, med mobiltelefonen i högsta hugg och ringer på maken.

Det har hänt att jag suttit på köksbordet en halv dag innan han kom laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Diabolique
Mina föräldrar har haft problem med en råtta.
Det tog ett tag innan vi upptäckte den.
Den var riktigt stor och fruktansvärt äcklig. Bland annat samlade den på mammas använda bindor och tamponger, som den gömde under trappen i matkällaren... wacko.gif

Jag tog den på bar gärning en gång när den åt ur hundens matskål, vilket den tydligen hade gjort rätt länge.

Snabb var den också, den sprang upp och ner för källartrappan snabbare än jag skulle göra...

Jag har aldrig sett en så stor råtta förr, men jag har haft 4 tamråttor (som ju ska vara en variant av brunråttan, som är den vanligaste vilda i Sverige).

Till slut fick vi stopp på råttan genom att köpa en stor "levande råttfälla" (bur med falllucka), och ladda den med hundmat och faktiskt... Mammas använda bindor. *ryyyser*

Min bästa kompis berättade för mig att de fångade möss med en sådan fälla när hon var liten. Men ibland glömde de att tömma den. Och en dag hade en råtta klämt sig in genom luckan (fast den inte fick plats i buren) för att till varje pris äta upp den mus som satt där i... Äckligt värre...

Hennes tips var att köpa en liten mus att gillra fällan med.
Men då tycker jag till och med att använda bindor är trevligare...
Pirum
Huu, råttor är väl nästan djur som inte äger existensberättigande. Tillsammans med fästingar, getingar, myggor och...hm...kanske några mer eländesdjur jag glömt bort i farten. Älgflugor, där kom jag på ett till.

Vi har feta råttor som springer här utanför ibland, klart störande och ett av få argument för att fixa fler utekatter i städerna. (Så att de tar råttorna innan de blir stora som hus)
Biggan_
CITAT (Bettson @ 22-06-2006, 08:04)
Jag skulle inte heller fixa det.

Tänka er, att jag lastat och hanterat stora folkilskna tjurar på över ett ton som djurbilchauffören inte vågat gå i närheten av.

Jag har hanterat ouppfostrade vilt sparkande hästar.

Jag har hanterat ej folkvänliga galtar.

Jag har haft stor flock skånegäss och kunnat hantera dem hur som helst.

Fast kommer det in en mus i köket så står jag på köksbordet utan att jag ens minns hur jag kom dit, med mobiltelefonen i högsta hugg och ringer på maken.

Det har hänt att jag suttit på köksbordet en halv dag innan han kom laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Inget att skratta åt egentligen, men du berättade det så verklighetstroget så jag kunde se det framför mej! Hur du kånkar omkring och domederar med diverse aggresiva och respektinjagande och ibland väldigt stora djur, och sedan synen med dej på köksbordet! laugh.gif laugh.gif wub.gif
Gossen Ruda
Rädsla kan ta sig många uttryck. En gång i forntiden hade min mamma köpt rödspätta till middag. Det var på den tiden fisken var färsk och orensad i butiken så när hon skulle rensa den började den sprattla och lyckades ta sig ner på golvet från bordet. Där fick den ligga tills pappa kom hem och kunde avliva den ordentligt. Det blev sen middag den dan. laugh.gif
mari_tres
Råttan infångad och utsläppt en halvmil utanför bebyggt område. Lillstackarn var livrädd... men jättesöt, tycker jag!! Fällan betades igen och ställdes tillbaka men ingen fler har visat sig.
Whiskuchi
CITAT (mari_tres @ 02-07-2006, 20:20)
Råttan infångad och utsläppt en halvmil utanför bebyggt område. Lillstackarn var livrädd... men jättesöt, tycker jag!! Fällan betades igen och ställdes tillbaka men ingen fler har visat sig.

wub.gif Vilken tur den hade som gick in hos dig, som inte dödade den utan gjorde dig av med den på ett snällt sätt!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon