AnitaO
Någon här som känner till det?
Jag tänker alltså på staket som inhägnar en tomt.
Finns regler för hur högt det får vara t.ex.?
KURT
Ja, men kolla med din kommun det kan skilja i olika kommuner. Dessutom kan det bero på hur man bygger staketet. Man har alltif möjligthet att ansöka om bygglov om man vill bygga högre. Ett alternativ om man vill ha något högre kan ju vara häck eller ev spaljé.
Lars-Olof Arvids
Apropå regler och staket - vad menas egentligen med "inhägnat område"? Kan man säga så om en tomt helt utan staket?

Olle
ingrid fuxwall
Sedan beror det ju i vilken typ av "område" man bor samhälle - landsbygd, utom och innom planbebyggtområde. Men staket av de vanligaste märkerna har man alltid rätt att sätta upp - någon som har annan uppgift?

ingrid
Aries
Det är skillnad på detaljplanerat område och "ute i buschen". Inom det detaljplanerade området finns det regler om hur högt ett staket (eller mur) får vara. Så det är bäst att kolla med kommunen innan man bygger för högt.
Fru fet
Här i Älvsjö är det 1.20 tror jag. Har grannar som ansökt om att få bygga högre men fått avslag. Tur är väl det - det vore inte så kul med massa höga plank i tättbebyggt område smile.gif .
netaave
CITAT (Fru fet @ 04-06-2006, 14:22)
Här i Älvsjö är det 1.20 tror jag. Har grannar som ansökt om att få bygga högre men fått avslag. Tur är väl det - det vore inte så kul med massa höga plank i tättbebyggt område smile.gif .

Här är det också 1.20, över det krävs det bygglov.
Inga från Närke
Detta med 1,20 måste vara mellan grannar och mot skog, inte i gathörn eller liknande.

På de flesta ställen där det är hörntomt och gata utanför gäller nog inte högre än 80 cm måste vara fri sikt åt alla håll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon