Bob
Är det någon som vet om det finns olika typer av blommor på fallskärmsrankan? Köpte en överblommad(snål som man är) och nu när den blommar ser den inte ut som den jag sett tidigare, och den man kan se i affären. sad.gif Tänkte överraska grabben, men det blev ju pannkaka. unsure.gif

Bob
Så här var väl tänkt att blommorna skulle se ut. wub.gif

Varför blev dom inte det på våran växt??? mad.gif

Alexander-VG-zon3
wink.gif kankse är överblommad eller så tar dne lång ti på sig unsure.gif
har alldrig haft en sån så jag kan någ inte hjälpa till .
men häftiga blommmor wub.gif
Bob
Jag läste lite mer noga i en av mina växtböcker och såg till min fasa, att det fanns flera olika sorter på marknaden.. ååå jag fick feeel! laugh.gif

Det blir till att inhandla en till, nu när jag ändå har ärende till växthuset. wink.gif
mari_tres
Är den helt utslagen då?
Alexander-VG-zon3
här är en bild på en utslagen och en inte då wink.gif
men här är en lånad bild från nån
jag tror dte är den sorten av elelr nåt
Alexander-VG-zon3
fast om man tittar någa så ser man någ att dte är två sorter för mönstern vid blomman är olika wink.gif
eller nåt
är inte så bra på sånna här men ändå
Emma_
Men det var väl inget fel på den du har? wink.gif

Jag tyckte den var fin. smile.gif

Emma
Bob
CITAT (Emma_ @ 02-06-2006, 21:59)
Men det var väl inget fel på den du har? wink.gif

Jag tyckte den var fin. smile.gif

Emma

Jo, den är helfestlig, men det var den andra jag föll för när jag såg den..
Så jag är lite besviken bara. unsure.gif

Man kan väl ha två också? rolleyes.gif
Bob
WOW!

Jag som nyss blivit biten av orkidéernas förföriska blommor.

Kolla in denna arten. Finns tydligen 160st namngivna olika växter, som liknar fallskärmsrankan.

Ceropegia

Undrar hur man får tag i de där lite ovanliga sorterna?
Emma_
Jajjemän.. klart man kan. smile.gif

Emma
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bob @ 02-06-2006, 23:36)
WOW!

Kolla in denna arten. Finns tydligen 160st namngivna olika växter, som liknar fallskärmsrankan.

Ceropegia

ohh dom röda var skit coola
tack för länken
GoSatta
dom Ceropegiaor jag har kan få rätt deformerade blommor om dom är lite trötta, vattnar man rätt riktigt med näring när knopparna kommer så blir dom nästan alltid fina och välutvecklade.

vill du få tag på lite ovanligare sorter finns det fler webb shoppar i europa som säljer, köpt några gånger och det brunkar fungera bra.
Emma_
CITAT (Bob @ 02-06-2006, 23:36)
WOW!

Ceropegia

Paul Shirley har också ceriopegior. Till bra priser dessutom. smile.gif

Paul Shirley

Emma
GoSatta
jo flera av mina kommer från paul shirley

ännu bättre tycker ja dock eden plants är efter som dom kom med rötter vilket gjorde att fler överlevde. (iaf för mig smile.gif )
Bob
Jag tackar för alla bra inköpstips! smile.gif

En fråga till:
Min Ceropegia står i SE-fönster med stekande sol från morgon till 14-tiden. Jag är noga med vatten å näring och den verkar trivas. Verkar detta riktigt eller ska man skugga den mitt på dagen??
GoSatta
dom bladlösa vill ha full sol hela tiden, dom andra behöver det men verkar må bra med det ändå, alla miia står i full sol och verkar må bra. en jag har på jobbet som står rätt skuggigt växer knappt alls.
Bob
Får man fråga vilka sorter det är du har, som går bra??

Jag har blivit ganska såld på just Ceropegia känner jag, så ett par till hade inte skadat. wub.gif

Eftersom jag har jobbat en del med elinstallationer, så går den under namnet "den växande sladden" här hemma. tongue.gif
GoSatta
tyvärr har jag ju ingen aning smile.gif är mästare på att tappa bort namnlapparna på allt ja köper. Ska dock under sommaren samla ihopp bilder på dom blommande å försöka komma fram till vilka ja har.

i denna tråd kan du se den första som började blomma i år, den är dock lite outvecklad, har bättre bilder på den blomman som kommer så fort ja orkar få upp dom smile.gif..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon