Är det någon som vet om det finns olika typer av blommor på fallskärmsrankan? Köpte en överblommad(snål som man är) och nu när den blommar ser den inte ut som den jag sett tidigare, och den man kan se i affären. Tänkte överraska grabben, men det blev ju pannkaka.
Bob
02-06-2006, 20:32
Så här var väl tänkt att blommorna skulle se ut.
Varför blev dom inte det på våran växt???
Alexander-VG-zon3
02-06-2006, 20:35
kankse är överblommad eller så tar dne lång ti på sig har alldrig haft en sån så jag kan någ inte hjälpa till . men häftiga blommmor
Bob
02-06-2006, 20:42
Jag läste lite mer noga i en av mina växtböcker och såg till min fasa, att det fanns flera olika sorter på marknaden.. ååå jag fick feeel!
Det blir till att inhandla en till, nu när jag ändå har ärende till växthuset.
mari_tres
02-06-2006, 20:48
Är den helt utslagen då?
Alexander-VG-zon3
02-06-2006, 20:51
här är en bild på en utslagen och en inte då men här är en lånad bild från nån jag tror dte är den sorten av elelr nåt
Alexander-VG-zon3
02-06-2006, 20:52
fast om man tittar någa så ser man någ att dte är två sorter för mönstern vid blomman är olika eller nåt är inte så bra på sånna här men ändå
Emma_
02-06-2006, 20:59
Men det var väl inget fel på den du har?
Jag tyckte den var fin.
Emma
Bob
02-06-2006, 21:09
CITAT (Emma_ @ 02-06-2006, 21:59)
Men det var väl inget fel på den du har?
Jag tyckte den var fin.
Emma
Jo, den är helfestlig, men det var den andra jag föll för när jag såg den.. Så jag är lite besviken bara.
Man kan väl ha två också?
Bob
02-06-2006, 22:36
WOW!
Jag som nyss blivit biten av orkidéernas förföriska blommor.
Kolla in denna arten. Finns tydligen 160st namngivna olika växter, som liknar fallskärmsrankan.
Undrar hur man får tag i de där lite ovanliga sorterna?
ohh dom röda var skit coola tack för länken
GoSatta
03-06-2006, 09:51
dom Ceropegiaor jag har kan få rätt deformerade blommor om dom är lite trötta, vattnar man rätt riktigt med näring när knopparna kommer så blir dom nästan alltid fina och välutvecklade.
vill du få tag på lite ovanligare sorter finns det fler webb shoppar i europa som säljer, köpt några gånger och det brunkar fungera bra.
Emma_
03-06-2006, 11:50
CITAT (Bob @ 02-06-2006, 23:36)
WOW!
Jag som nyss blivit biten av orkidéernas förföriska blommor.
Kolla in denna arten. Finns tydligen 160st namngivna olika växter, som liknar fallskärmsrankan.
ännu bättre tycker ja dock eden plants är efter som dom kom med rötter vilket gjorde att fler överlevde. (iaf för mig )
Bob
03-06-2006, 15:16
Jag tackar för alla bra inköpstips!
En fråga till: Min Ceropegia står i SE-fönster med stekande sol från morgon till 14-tiden. Jag är noga med vatten å näring och den verkar trivas. Verkar detta riktigt eller ska man skugga den mitt på dagen??
GoSatta
03-06-2006, 21:30
dom bladlösa vill ha full sol hela tiden, dom andra behöver det men verkar må bra med det ändå, alla miia står i full sol och verkar må bra. en jag har på jobbet som står rätt skuggigt växer knappt alls.
Bob
03-06-2006, 21:50
Får man fråga vilka sorter det är du har, som går bra??
Jag har blivit ganska såld på just Ceropegia känner jag, så ett par till hade inte skadat.
Eftersom jag har jobbat en del med elinstallationer, så går den under namnet "den växande sladden" här hemma.
GoSatta
03-06-2006, 23:45
tyvärr har jag ju ingen aning är mästare på att tappa bort namnlapparna på allt ja köper. Ska dock under sommaren samla ihopp bilder på dom blommande å försöka komma fram till vilka ja har.
i denna tråd kan du se den första som började blomma i år, den är dock lite outvecklad, har bättre bilder på den blomman som kommer så fort ja orkar få upp dom ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.